کنکور | اخبار کنکور | حواشی کنکور | لو رفتن کنکور | سؤالات کنکور

پرحاشیه ترین کنکور تاریخ رقم خورد | سؤالات کنکور لو رفت؟ | اعتراف عجیب سازمان سنجش

پرحاشیه ترین کنکور تاریخ رقم خورد | سؤالات کنکور لو رفت؟ | اعتراف عجیب سازمان سنجش
کدخبر : 559720

کنکور امسال پرحاشیه ترین کنکور تاریخ کشور بوده است. در کنکور امسال شاهد لو رفتن سؤالات و تقلب های عجیب و غریب در کنکور بودیم.

به گزارش شماواقتصاد؛ کنکور امسال پرحاشیه دنبال شد. کنکور امسال با تقلب های عجیب همراه شده است. سؤالات کنکور امسال لو رفت. حواشی کنکور امسال در به طور گسترده در فضای مجازی  وایرال شده است.

چند سالی است که همزمان با برگزاری کنکور، موضوع لو رفتن یا خرید و فروش سؤالات و دفترچه‌ها در فضای مجازی، به یکی از حاشیه‌های اصلی کنکور تبدیل می‌شود تا جایی که کنکور ۱۴۰۱ نیز از این حواشی بی‌نصیب نماند؛ البته ادعای تقلب و لو رفتن سوالات کنکور با واکنش رئیس سازمان سنجش و پلیس فتا نیز همراه شد. در همین رابطه پورعباس ادعای تقلب گسترده در آزمون تجربی را رد کرد و گفت: فقط یک عکس از آزمون مخابره شده است.

کنکور

در حالی چهار روز گذشته فضای علمی کشور درگیر تب و تاب برگزاری پنجاه و دومین آزمون سراسری ورود به دانشگاه‌ها و مراکز آموزشی بود که بروز حواشی " ادعای تقلب و لو رفتن سؤالات" برای پرتقاضاترین رشته‌های این آزمون یعنی گروه علوم تجربی نگرانی‌ها و ابهامات زیادی را در اذهان عمومی جامعه به خصوص داوطلبان این رشته‌های پرطرفدار دانشگاهی ایجاد کرد.

همچنین اخبار دریافتی حکایت از کشف و ضبط پنج دستگاه تقلبی از داوطلبان کنکور می‌دهد. در روز برگزاری آزمون رشته تجربی هم شایعاتی از قبیل فروش سوالات کنکور و کشف دستگاه‌های گیرنده از سوی داوطلبان شنیده شده است.

ماجرای تقلب در کنکور امسال چه بود؟!

در حالی که انتظار می‌رفت کنکور ۱۴۰۱ به دلیل تغییراتی که در دفترچه سؤالات و پاسخنامه‌ها صورت گرفته بود، با کمترین حاشیه برگزار شود در عین ناباوری و تعجب این آزمون به یکی از تاریک‌ترین آزمون‌های سراسری تبدیل شد و این موضوع درعلاوه بر انعکاس در شبکه‌های اجتماعی، با واکنش برخی مطبوعات نیز مواجه شد؛ به طوریکه برخی روزنامه‌ها خواستار برخورد جدی با مسببان این امر و استعفای مسئولان سازمان سنجش آموزش کشور شدند.

ماجرای کنکور امسال از این قرار بود که در آزمون رشته‌های تحصیلی هنر، ریاضی و انسانی، سئوالات برخلاف سال‌های گذشته پس از پایان آزمون و به صورت رسمی دراختیار عموم داوطلبان قرار نگرفت، اما درمورد آزمون تجربی برخی مدعی هستند کل سئوالات عمومی و اختصاصی کنکور تجربی در ساعت ۹:۴۹، یعنی چند دقیقه پس از توزیع دفترچه اختصاصی شماره ۲، روی یکی از کانال‌های تلگرامی قرار داده شد. در این فایل دفترچه اختصاصی شماره ۳ که هنوز در آن زمان توزیع نشده بود نیز وجود داشته است. 

کنکور

رئیس سازمان سنجش: قسم می‌خورم دسترسی به سوالات قبل از کنکور اتفاق نیفتاد

در همین حال برخی منابع در فضای مجازی ادعای تقلب گسترده ۲۵ هزار نفر از داوطلبان تجربی را مطرح کردند که البته رییس سازمان سنجش شب گذشته با حضور در یک برنامه تلویزیونی ضمن رد ادعای مطرح شده درباره تقلب گسترده در کنکور تجربی، اذعان کرد که با تعداد ۴۸۰ نفر از متخلفان این آزمون برخورد شده و برای آنها پرونده تشکیل شده است.

پورعباس با اشاره به اینکه تقلب به معنای افشای سؤالات یعنی اینکه داوطلبان قبل از آزمون به سؤالات دسترسی داشته باشند، امکان ندارد افزود: تا اینجا می‌توان قسم خورد که تا حالا اتفاق نیفتاده است و تا جلسه آزمون هیچ کس سؤالات را ندیده است.

وی به فرآیند طراحی سؤالات کنکور اشاره و تصریح کرد: این مرحله یک فرآیند سنگینی است به طوریکه افراد در قرنطینه های طولانی و سخت هستند و سؤالات باید از دقت لازم برخوردار باشند. افراد حاضر در قرنطینه سؤالات را تهیه می‌کنند و سپس این سؤالات ممیزی می شوند و افرادی که از بانک سؤال بر می دارند در قرنطینه قرار گرفته و متخصصان آزمونی هستند. ما یک دوره چاپ داریم که در آن افرادی به مدت ۶ ماه در قرنطینه هستند هم طراحی یعنی دفترچه سازی را بر عهده دارند و هم سؤالات را استخراج و بسته بندی می‌کنند.

رییس سازمان سنجش آموزش کشور ادامه داد: در حال حاضر تقلب این است که داوطلب عکس سؤالات را بیرون می فرستد و تقلب آنجا اتفاق می‌افتد که سؤالات حل شوند و به وسیله کیت های الکترونیک پاسخ‌ها به داوطلب برسند که البته در آزمون های چهارشنبه و پنجشنبه اتفاق چندانی رخ نداد و فقط یک عکس مخابره شد.

کنکور

دستگیری ۱۲ شبکه بزرگ تقلب در کنکور 

پورعباس گفت: ۱۲ شبکه بزرگ تحلف کنکور را شناسایی کردیم و تیم های حفاظت و امنیت توانستند آنها را بگیرند. یک مورد از این شبکه ها توانست بعد از آزمون عکس را بفرستد بیرون و سؤالات را پخش کرد. البته ما انتظار داشتیم و تدبیری اندیشیدیم که پاسخنامه در زمان کمتری در دست داوطلب باشد که این شبکه ها نتوانند پاسخ‌ها را ارسال کنند. این ابزارهای تقلب الکترونیکی گاه به اندازه یک نخود و یا اندازه پاک‌کن است. دراین راستا از ساعت ۱۰ تا ۱۲ تمام عوامل با سیگنال یاب در تمام حوزه ها درگیر بودند و تمام مشتریان متقلبان که می خواستند پاسخ را بگیرند را شناسایی کردیم و در این زمینه تاکنون بیش از ۴۸۰ نفر را دستگیر کرده‌ایم.

وی با بیان اینکه اولین عکس از کنکور تجربی بعد از ساعت ۹:۳۰ روز آزمون بیرون آمد، افزود: عوامل بیرونی این متقلبین ساعت ۹:۴۵ دقیقه می خواستند سیگنال پاسخ را به داوطلبان ارسال کنند ولی از آن زمان هر تلاش کردند که پاسخ ها را ارسال کنند سیگنال یابی که ما استفاده کردیم توانست آنها را پیدا کند. این افراد ۱ تا ۱۰ سال از آزمون محروم می شوند.

واکنش پلیس فتا به ادعاهای فروش سوالات کنکور 

معاون اجتماعی پلیس فتای فراجا اعلام کرد که پلیس به موضوع ادعاهایی مبنی بر تقلب یا فروش سوالات کنکور ورود کرده و البته تاکنون این پلیس به موردی از فروش سوالات کنکور قبل از برگزاری آزمون نرسیده است.

سرهنگ رامین پاشایی درباره برخی ادعاها و خبرهای مطرح شده درباره فروش سوالات کنکور سراسری در فضای مجازی گفت:‌ پیش از برگزاری کنکور برخی از افراد سودجو با این روش اقدام به کلاهبرداری از متقاضیان شرکت در کنکور سراسری کرده بودند که دستگیر شدند. در بررسی‌ها مشخص شد که این افراد هیچگونه دسترسی به سوالات کنکور نداشته و تنها از این طریق دست به کلاهبرداری زده بودند.

کنکور

وی افزود: همچنین در طول برگزاری کنکور سراسری نیز در چند مورد معدود، تعدادی از این ادوات از شرکت‌کنندگان در کنکور کشف و ضبط شد. این موارد شامل تجهیزات هوشمند نظیر میکروچیپ، گوشی و ... بود که مورد شناسایی قرار گرفت.

ببینید | اعتراف عجیب رئیس سازمان سنجش درباره لو رفتن سوالات کنکور

رئیس سازمان سنجش در تلویزیون گفت: انتظار بیرون آمدن عکس از جلسه را داشتیم.عکس منتشره پس از جمع آوری پاسخنامه منتشر شد.

واکنش پلیس فتا به ادعاهای فروش سوالات کنکور و کشف تجهیزات تقلب

معاون اجتماعی پلیس فتای فراجا اعلام کرد که پلیس به موضوع ادعاهایی مبنی بر تقلب یا فروش سوالات کنکور ورود کرده و البته تاکنون این پلیس به موردی از فروش سوالات کنکور قبل از برگزاری آزمون نرسیده است.

سرهنگ رامین پاشایی در گفت‌وگو با ایسنا، درباره برخی ادعاها و خبرهای مطرح شده درباره فروش سوالات کنکور سراسری در فضای مجازی گفت:‌ پیش از برگزاری کنکور برخی از افراد سودجو با این روش اقدام به کلاهبرداری از متقاضیان شرکت در کنکور سراسری کرده بودند که دستگیر شدند. در بررسی‌ها مشخص شد که این افراد هیچگونه دسترسی به سوالات کنکور نداشته و تنها از این طریق دست به کلاهبرداری زده بودند.

وی ادامه داد:‌ همچنین شایعاتی نیز در مورد فروش سوالات کنکور سراسری وجود داشت که پلیس فتا نسبت به بررسی این موارد نیز اقدام کرد در جریان آن کارآگاهان پلیس فتا به موردی از فروش سوالات پیش از برگزاری کنکور نرسیدند البته تحقیقات و پیگیری‌های پلیس در این خصوص همچنان ادامه دارد و اگر مواردی مشاهده شود، حتما با آن برخورد خواهد شد.

کنکور

معاون پلیس فتای فراجا  درباره فروش ادوات و تجهیزات تقلب در کنکور نیز اظهارکرد:‌در این مورد نیز پیش از برگزاری کنکور با چند مورد از این موارد که اقدام به تبلیغ فروش کرده بودند، برخورد شد. همچنین در طول برگزاری کنکور سراسری نیز در چند مورد معدود، تعدادی از این ادوات از شرکت‌کنندگان در کنکور کشف و ضبط شد. این موارد شامل تجهیزات هوشمند نظیر میکروچیپ، گوشی و ... بود که مورد شناسایی قرار گرفت.

وی ادامه داد:‌این افراد عمدتا از غفلت مراقبین در کنکور استفاده کرده و اقدام به استفاده از این تجهیزات کرده بودند که بازداشت شدند. در بررسی لوازم همراه این افراد نیز برخی از تصاویر و ادله دیجیتال استخراج شد.

پاشایی در عین حال گفت: البته بررسی‌ها نشان داد که این ادوات تقلب نیز برای استفاده‌کنندگان کارساز نبوده و آنان موفق به استفاده از آن نشده بودند. اما به هرحال استفاده از چنین ادواتی جرم بوده و با آن برخورد می‌شود.

معاون اجتماعی پلیس فتای فراجا تاکید کرد که استفاده از چنین اقلامی بسیار اندک و انگشت شمار بوده و علاوه بر اینکه استفاده‌کنندگان موفق به استفاده از آن نشدند، پلیس نیز با آنان برخوردهای قانونی لازم را انجام داده است.

کنکور

منبع: آخرین خبر/ایسنا/خبر آنلاین

آیا این خبر مفید بود؟
بر اساس رای ۰ نفر از بازدیدکنندگان

خبر داغ روز

ارسال نظر:

  • ناشناس

    حالا به کی قسم خوردی؟
    احتمالا به دم خروس
    اینم شد جواب مسئولانه؟