کرونا | مرونا در ایران | کرونا در جهان | زیرسویه جدید کرونا | ویروس کرونا

کرونا بار هم به صدر اخبار آمد | زیرسویه جدید و خطرناک کرونا در راه است؟

کرونا بار هم به صدر اخبار آمد | زیرسویه جدید و خطرناک کرونا در راه است؟
کدخبر : 560013

طبق آخرین اخبار بدست آمده، زیرسویه جدیدی از ویروس کرونا پدید آمده که در راه ایران است.

کرونا باز هم آمد. کرونا با زیرسویه جدیدش در راه ایران است. کرونا بعد از مدتی خانه نشینی باز هم جان گرفته است. آمار کرونا در ایران روز به روز در حال افزایش است. برای حفاظت از خود، اصل بهداشتی را رعایت فرمایید.

معاون درمان وزارت بهداشت، با عنوان این مطلب که زیرسویه BA۵ در ایران شناسایی شده است، از احتمال دو رقمی شدن فوتی های روزانه کرونا در کشور خبر داد.

سعید کریمی، به روند افزایشی موارد ابتلاء به کرونا در کشور اشاره کرد و گفت: آنچه مسلم است، موارد ابتلاء از نوع اومیکرون بوده و زیر سویه BA۵ در ایران شناسایی شده است.

وی با عنوان این مطلب که زمزمه‌های موج جدید بیماری در کشور به گوش می‌رسد، افزود: امیدواریم که موج جدیدی در پیش نباشد.

کرونا

معاون درمان وزارت بهداشت به پیش بینی وضعیت بیماری در موج جدید احتمالی در کشور اشاره کرد و گفت: به طور مثال، اگر در موج قبلی یک میلیون ابتلاء داشته ایم، در موج جدید ۲۰۰ هزار نفر خواهد بود. یعنی شدت موج جدید احتمالی، کمتر از موج قبلی است.

کریمی به موارد بستری و فوتی اشاره کرد و افزود: معمولاً، یک تا دو ماه طول می‌کشد که آثار موج جدید نمایان شود و افزایش موارد بستری و به دنبال آن، فوتی‌ها، دو تا سه هفته بعد از بستری‌ها رخ می‌دهد.

وی ادامه داد: سه رقمی شدن مرگ‌های روزانه را پیش بینی نمی‌کنیم، اما احتمال دو رقمی شدن فوتی‌های روزانه وجود دارد.

معاون درمان وزارت بهداشت، بر تزریق دوز یادآور واکسن کرونا برای افرادی که ۳ دوز واکسن زده اند، تاکید کرد و گفت: کسانی که ۶ ماه از تزریق دوز سوم واکسن آنها گذشته است، لازم است دوز یادآور را بزنند.

گفتنی است هفته گذشته سازمان جهانی بهداشت، از اوج‌گیری مجدد کرونا در جهان بخصوص منطقه خاور میانه خبر داده بود. در اطلاعیه این سازمان عامل این شیوع زیر سویه های BA.4 و BA.5 اومیکرون اعلام شده بود

ببینید | کرونا درحال اوج‌گیری مرگبار!

طبق آمار وزارت بهداشت میزان مبتلایان روزانه کرونا از ۷۰ نفر در چهارشنبه ۸ تیرماه به ۱۰۰۷ نفر در ۱۳ تیرماه رسیده است.

یکی از عوارض بلندمدت کرونا، مه مغزی است

طی تحقیقاتی که در مورد عوارض بیماری کرونا انجام شده، دانشمندان به‌تازگی دریافته‌اند که اثرات عصبی طولانی‌مدت این بیماری، به طوری قابل توجه شبیه به عوارض «آلزایمر و پارکینسون» است.

کرونا، یک‌ بیماری تنفسی است که علائم آن معمولا بیش از دو هفته باقی نمی‌ماند. با این حال در حدود سی درصد از افراد مبتلا، علائمی را تجربه می‌کنند که تا دو یا سه ماه پس از عفونت اولیه نیز باقی می‌ماند.

هنوز اطلاعات به‌دست آمده در مورد علائم کووید طولانی‌مدت، نحوه بروز و شیوه درمان آن، اندک است.

با این حال، دو سال و نیم پس از آغاز نخستین همه‌گیری کووید در اواخر سال ۲۰۱۹، دانشمندان شروع به شناسایی «اثرات محتمل پایدار یا پنهان» این بیماری کرده‌اند. این‌ها مشتمل بر علائمی عصبی است که گمان می‌رود ناشی از «ویروسی است که باعث آلودگی سیستم عصبی مرکزی» می‌شود.

ydy76sbh1bUa

مراقب اوج‌گیری کرونا باشیم | 5 ابتلای قطعی به «تب کریمه کنگو» در اردبیل

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی اردبیل گفت: مراقبت بیشتری را باید انجام دهیم تا شاهد اوج‌گیری بیماری کرونا در ماه‌های پیش رو نباشیم.

محمد جعفرزاده ۱۵ تیر در جریان بازدید از مراکز بهداشتی در اردبیل اظهار کرد: در ۲ هفته اخیر تعداد مراجعات سرپایی کرونا به مراکز بهداشتی و درمانی افزایش یافته هر چند که تعداد بستری‌ها ثابت مانده است.

وی تصریح کرد: این افزایش با علایم اولیه تنفسی نگرانی ما را بیشتر کرده و در هفته جاری نیز پنج مورد تست مثبت را در کرونا در استان شاهد بودیم که البته به شکل خفیف این ویروس در حال چرخش در جامعه است و باید مراقبت‌ها را افزایش دهیم.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی اردبیل گفت: اگر عادی‌انگاری‌ها ادامه پیدا کند، امکان شیوع ویروس و بروز پیک جدید وجود دارد که انتظار می‌رود هموطنان در فضاهای بسته از ماسک استفاده کرده و تزریق واکسن دز یادآور را مورد توجه قرار دهند.

کرونا

جعفرزاده به بازگشت حجاج، ایام محرم، راهپیمایی اربعین حسینی و بازگشایی مدارس و دانشگاه‌ها در ماه‌های پیش رو اشاره کرد و افزود: اگر مراقبت‌های بهداشتی و پروتکل‌ها را همچنان رعایت نکنیم امکان انتشار ویروس و فراگیری آن وجود دارد.

وی در مورد آخرین وضعیت بیماری «وبا» نیز خاطرنشان کرد: به رغم مشاهده 37 مورد مثبت از «وبا» در سطح کشور، در استان اردبیل تاکنون گزارشی از بیماری «وبا» داده نشده است.

جعفرزاده از پنج ابتلای قطعی به بیماری «تب کریمه کنگو» در استان اردبیل خبر داد و اضافه کرد: از 10 مورد بستری، پنج مورد قطعی شده و نگرانی ما از افزایش احتمالی این بیماری در ایام پیش رو به ویژه عید قربان است.

وی در بخش دیگری از سخنان خود بیان کرد: هموطنان باید در خرید دام زنده مراقب کنه و بیماری‌های ویروسی باشند تا با توجه به مصری بودن این بیماری که حتی خطرناک‌تر از کروناست،‌ انتشار ویروس کنه را شاهد نباشیم.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی اردبیل ادامه داد: در کنار سمپاشی دامداری‌ها و مراقبت از دام‌ها، در ذبح دام نیز باید مراقبت‌های بهداشتی انجام شده و در خرید گوشت نیز از مراکز معتبر خرید انجام و از خرید دام زنده در کنار جاده‌ها و قصابی‌های روستایی پرهیز شود.

منبع: ایسنا/تسنیم

آیا این خبر مفید بود؟
بر اساس رای ۰ نفر از بازدیدکنندگان
ارسال نظر: