قیمت نفت | وضعیت قیمت نفت

قیمت نفت | قیمت نفت ۲۲ تیرماه ۱۴۰۱ | قیمت نفت امروز چند؟

قیمت نفت | قیمت نفت 22 تیرماه 1401 | قیمت نفت امروز چند؟
کدخبر : 560622

قیمت نفت امروز چهارشنبه، 22 تیرماه 1401 اعلام شد.

قیمت نفت در بازار جهانی افت داشته است. قیمت نفت هرروز منتشر می شود. قیمت نفت نوسان دارد. افزایش تواید نفت آمریکا باعث کاهش قیمت نفت در کشور شده است. 

خبر افزایش تولید نفت و محصولات پالایشی آمریکا در بحبوحه افزایش نگرانی در مورد رکود اقتصاد دنیا باعث سقوط قیمت نفت در اولین ساعات معاملات در روز چهارشنبه شد.

قیمت هر بشکه نفت برنت دریای شمال با ۶۸ سنت معادل ۰.۷ درصد کاهش به ۹۹ دلار و ۷۲ سنت رسید. نفت وست تگزاس اینترمدیت آمریکا هم با ۷۲ سنت معادل ۰.۸ درصد کاهش، ۹۵ دلار و ۹۸ سنت معامله می‌شود. هر دوی این شاخص‌های نفتی به پایین‌ترین رقم طی ۳ ماه گذشته رسیده‌اند.

قیمت نفت

سرمایه‌گذاران دارایی‌های نفتی خود را فروخته‌اند چون نگرانند سیاست سخت‌گیرانه افزایش نرخ بهره جهت مهار تورم باعث رکود اقتصاد و آسیب دیدن تقاضای نفت شود. قیمت نفت ۷ درصد در معاملات روز گذشته و در بحبوحه بی‌ثباتی بازار سقوط کرد.

وضع دوباره محدودیت‌های سفر در چین هم بر بازار نفت تاثیر گذاشته‌است. چندین شهر در دومین اقتصاد بزرگ دنیا محدودیت‌های جدیدی از تعطیلی کسب‌وکارها تا قرنطینه‌های وسیع اعمال کرده‌اند تا مانع شیوع نوع جدید ویروس کرونا شوند.

دراین‌بین، آمار مؤسسه نفت آمریکا نشان می‌دهد ذخایر نفت خام این کشور ۴.۸ میلیون بشکه در هفته منتهی به هشتم ژوئیه افزایش‌یافته است. ذخایر بنزین این کشور هم ۳ میلیون بشکه و ذخایر میعانات گازی حدود ۳.۳ میلیون بشکه بالا رفته‌اند.

شاخص دلار در روز سه‌شنبه به ۱۰۸.۵۶ رسید، یعنی بالاترین رقم از اکتبر ۲۰۰۲.

نفت معمولاً با دلار آمریکا قیمت‌گذاری می‌شود، بنابراین بالا رفتن ارزش دلار قیمت نفت را برای دارندگان سایر ارزهای مجازی گران‌تر می‌کند. سرمایه‌گذاران دلار را یک پشتوانه ایمن در بحبوحه بی‌ثباتی بازار می‌دانند.

طرح جدید دولت | مردم به‌جای سکه و دلار، «نفت خام» بخرند

بر اساس طرح جدیدی که در دستور کار دولت است، بازار جدیدی برای سرمایه‌گذاری آحاد جامعه ایجاد خواهد شد تا مردم به‌جای خرید طلا و ارز و یا سرمایه‌گذاری در زمین و مسکن، سرمایه خود را به خرید نفت خام اختصاص دهند و در بازار نفت سرمایه‌گذاری کنند.

قیمت نفت

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری تسنیم، ابتدای خردادماه سال جاری بود که محسن خجسته‌مهر، مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران در گفت‌وگویی اعلام کرد: "پیشنهاد جدیدی را در شرکت ملی نفت ایران و یک مدل جدید فروش نفت ارائه کردیم که فرآیند کارشناسی آن رو به اتمام است و آن هم انتشار اوراق مربوط به گواهی سپرده کالایی است که با انتشار این اوراق، بخش داخلی کشور می‌توانند منابع در دسترس خود را در اختیار وزارت نفت به‌منظور انجام سرمایه‌گذاری قرار دهند، همچنین تملک معادل نفت خام آن، نقدینگی را متناسب با بخشی از نفتی که عرضه می‌کنیم در اختیار این شرکت قرار خواهد داد و به‌صورت واقعی بخش مهمی از منابع مالی مورد نیاز را تأمین خواهیم کرد. جزییات این طرح با تکمیل فرآیند کارشناسی به اطلاع مردم می‌رسد."

بنابر گفته این مقام مسئول، قرار است با انتشار اوراق به‌روش گواهی سپرده کالایی، شرکت‌های حقوقی و افراد حقیقی و البته آحاد جامعه در خرید و فروش نفت وارد شوند. اوراق سپرده کالایی اوراق بهاداری است که مؤید مالکیت دارنده آن بر مقدار معینی کالاست و پشتوانه آن قبض انبار استانداری است که توسط انبارهای مورد تأیید بورس صادر می‌شود.

به‌نظر می‌رسد در طرح اوراق نفتی جدید، علاوه بر نفت موجود در مخازن نفتی کشور، قرار است منابع قابل استحصال نفت کشور پشتوانه ارائه گواهی سپرده کالایی باشد.

این‌که گواهی‌های ارائه‌شده چه تاریخ انقضایی دارد و در چه پلت‌فرمی قابل داد و ستد است و هر برگ، مؤید چه‌مقدار نفت است، جزئیاتی است که هنوز از سوی شرکت ملی نفت ایران اعلام نشده است اما بررسی‌های تسنیم نشان می‌دهد این جزئیات در جلسات کارشناسی بین شرکت ملی نفت، بورس انرژی و وزارت اقتصاد در حال نهایی‌سازی است و در آینده‌ای نزدیک قرار است مراسم رونمایی از این طرح، با حضور وزرای اقتصاد و نفت برگزار شود.

قیمت نفت

این طرح هم می‌تواند در زمینه فروش نفت و تأمین منابع مالی برای طرح‌های نفتی مفید باشد و هم بازار جدیدی برای سرمایه‌گذاری آحاد جامعه ایجاد خواهد شد تا مردم به‌جای خرید طلا و ارز و یا سرمایه‌گذاری در زمین و مسکن، سرمایه خود را به خرید نفت خام اختصاص دهند و در بازار نفت سرمایه‌گذاری کنند.

منبع: تسنیم

آیا این خبر مفید بود؟
بر اساس رای ۰ نفر از بازدیدکنندگان

خبر داغ روز

ارسال نظر: