قیمت دلار | اخبار قیمت دلار | وضعیت قیمت دلار | قیمت دلار امروز

قیمت دلار | قیمت دلار ۲۲ تیرماه ۱۴۰۱ | فروش دلار به تعویق افتاد

قیمت دلار | قیمت دلار 22 تیرماه 1401 | فروش دلار به تعویق افتاد
کدخبر : 560661

قیمت دلار امروز چهارشنبه، 22 تیرماه 1401 اعلام شد.

قیمت دلار امروز اعلام شد. قیمت دلار چهارشنبه 22 تیرماه 1401 اعلام شد. قیمت دلار هرروز منتشر می شود. قیمت دلار در صرافی ملی امروز چند شد؟

امروز چهارشنبه ۲۲ تیر ۱۴۰۱ قیمت دلار در صرافی ملی رقم ۲۷ هزار و ۹۴۷ تومان اعلام شد. نرخ خرید دلار در این صرافی نیز ۲۷ هزار و ۶۶۹ تومان تعیین شد.

قیمت یورو نیز برای فروش در صرافی‌ ملی ۲۸ هزار و ۸۵۸ تومان اعلام شده؛ قیمت خرید یورو نیز در این صرافی ۲۸ هزار و ۵۷۱ تومان قیمت خورده است.

قیمت دلار

فروش دلار به تعویق افتاد

برخی از معامله‌گران معتقدند اگرچه احتمال احیای برجام ضعیف است ولی ممکن است ایران با آمریکا به یک توافق جدید دست پیدا کند. اما اثر این اتفاق در بازار ارز چقدر است؟

قیمت دلار در چند وقت اخیر بین یک محدوده خاص منجمد شده است و ترس از عرضه ارز توسط نهاد بازار ساز موجب شده یخ اسکناس آمریکایی در تهران باز نشود.

پیام برجامی وزیر خارجه فرانسه به بازار ارز

از سوی دیگر فضای پر از ابهام مذاکرات برجام به احتیاط بازیگران ارزی افزوده است. در شرایط فعلی معامله‌گران بزرگ نیز به راحتی حاضر نیستند، تن به فروش ارز خود بدهند.

کاترین کولونا، وزیرجدید امور خارجه فرانسه روز سه‌شنبه گفت تنها چند هفته تا پایان فرصت احیای برجام باقی مانده است.این مقام مسئول گفته ایران در مذاکرات دوحه به مواضعی که پیش از برخی توافق‌ها داشت، بازگشته است.

احتیاط در بازار دلار

با این حال برخی از معامله گران معتقدند اگرچه احتمال احیای برجام ضعیف است ولی ممکن است ایران با آمریکا به یک توافق جدید دست پیدا کند.

قیمت دلار

از نظر برخی فعالان همین اتفاق موجب شده است که احتیاط برای معامله در بازار ارز افزایش پیدا کند و عده ای از معامله گران حاضر به فروش دلار نشوند .(اقتصادنیوز)

بانک مرکزی و قیمت دلار

بیشتر درآمد ایران از فروش نفت حاصل می‌شود. این درآمد به شکل دلار در اختیار بانک مرکزی قرار می‌گیرد که به ریال تبدیل شود. هرگونه تغییر در ذخایر ارزی کشور، می‌تواند به سرعت بر روی سایر قیمت‌ها تأثیر بگذارد.

ایران می‌تواند این پول را به اقتصاد کشور تزریق کند، با آن کالای خارجی بخرد، آن را در اختیار واردکنندگان بگذارد یا به‌جای این کارها از درآمد خود برای سرمایه‌گذاری و توسعه زیرساخت‌های کشور استفاده کند.

در حالت عادی باید دلار به شکل درآمد ارزی در اختیار صادرکنندگان و صاحبان صنایع کشور باشد؛ اما در ایران به‌خاطر عظمت غول‌آسای شرکت نفت، بیشترین حجم دلار به بانک مرکزی منقل می‌شود و در اختیار دولت قرار می‌گیرند.

به همین دلیل بانک مرکزی به‌سادگی قادر است با تزریق ارز، قیمت دلار را کم کند یا با متوقف کردن عرضه آن باعث گران شدن ارز شود. برای همین در کوتاه‌مدت اثر بانک مرکزی بر نرخ ارز بیشتر از وزارت صمت است.

قیمت دلار

معنی نرخ حقیقی ارز

فرض کنید با یکی از دوستان ژاپنی خود می‌خواهید به آمریکا سفر کنید. قیمت یک شب هتل ۱۰۰ دلار است. با یوروی ۱۰ هزار تومانی یک شب هتل برای شما یک‌میلیون تمام می‌شود که خیلی گران است. همین اتاق برای مهمان ژاپنی ۱۰ هزار ین می‌شود که خیلی ارزان است.

برعکس این شرایط را خیلی ساده‌تر می‌شود تصور کرد. شما با یک دوست آمریکایی به رستوران می‌روید و غذای ۵۰ هزار تومانی سفارش می‌دهید. گرانی غذا شما را اذیت می‌کند اما دوست آمریکایی از غذای ۵ دلاری خود به‌شدت راضی است.

برای هر دوی شما غذا ۵۰ هزار تومان و یک دلار ۱۰ هزار تومان است، اما برای این که دوست آمریکایی بتواند حال شما را درک کند باید قیمت غذا را با نرخ واقعی دلار (مثلا هزار تومان) حساب کند. برای او هم غذای ۵۰ دلاری گزینه‌ای اقتصادی به‌حساب نمی‌آید. (هزار تومان بودن نرخ واقعی به معنای گران یا ارزان بودن نرخ ۱۰ هزار تومانی نیست. بلکه قدرت خرید شما را نشان می‌دهد.)

با ۱۰۰۰ دلار در آمریکا یک سبد از اقلام مصرفی می‌خریم. همین ۱۰۰۰ دلار را به ریال تبدیل می‌کنیم و به بازار می‌رویم تا خرید کنیم. آیا می‌توانیم در ایران دقیقا همان مقدار کالا را خریداری کنیم؟ قیمت دلار طوری تغییر می‌کند که پاسخ به این سوال همواره بله باشد. اگر سبد ایرانی بزرگ‌تر یا کوچک‌تر شود، می‌فهمیم که نرخ حقیقی ارز با نرخ واقعی هم‌خوانی ندارد.

قیمت دلار

منبع: تجرات نیوز

آیا این خبر مفید بود؟
بر اساس رای ۰ نفر از بازدیدکنندگان
ارسال نظر: