اسکناس | اسکناس های جدید | انواع اسکناس | اسکناس های ایراین

تصویر اسکناس یک و دو تومانی | حذف صفر از اسکناس های ملی | تومان جایگزین ریال شد

تصویر اسکناس یک و دو تومانی | حذف صفر از اسکناس های ملی | تومان جایگزین ریال شد
کدخبر : 560696

اسکناس های 1 تومنی و 2 تومنی ملی راهی بازار می شوند. حذف چهار صفر از چول ملی اجرایی شد.

دولت طرح حذف صفر از اسکناس را کلید زد. اسکناس های جدید آمدند. اسکناس جدید ۱ تومنی و ۲ تومنی راهی بازار شدند. اسکناس های جدید را در ادامه مطلب ببینید. طرح اسکناس های جدید ملی را ببینید.

تعداد محدودی از اسکناس‌های هزار تومانی و دو هزار تومانی با ظاهری نو وارد بازار شد.

اسکناس‌های هزار تومانی و دو هزار تومانی با ظاهری نو وارد بازار شدند.

گسترش‌نیوز گزارش داد، به تازگی تعداد محدودی از اسکناس‌های هزار تومانی و دو هزار تومانی در بازار عرضه شده است. این اسکناس‌های تازه ذهن مردم را برای حذف ۴ صفر آماده کرده است.

در قسمت بالای اسکناس صفرها کمرنگ نمایش داده شده و در قسمت پایین کاملا صفرها حذف شده است.

طرح حذف ۴ صفر سالیان سال است که توسط دولت‌ها مطرح می‌شود، اما هنوز اجرایی نشده است. از سویی رمزارز ملی یا ریال دیجیتال نیز قرار است از شهریور عرضه شود.

در ادامه تصاویر این اسکناس‌های تازه را مشاهده می کنید.

اسکناس

اسکناس یا پول کاغذی یا پول‌برگ، که امروزه در همۀ کشورهای جهان رواج دارد، نخستین بار در نیمهٔ قرن دهم میلادی، در دوران دودمان سونگ در چین جنوبی باب شد. علاوه بر این در چین شمالی در مدت کوتاهی قبل از ظهور چنگیزخان، پول کاغذی انتشار یافت که اعتبار آن هفت سال بود.

ریشه‌ی واژه اسکناس، آسی‌نیا (Assignat) در فرانسوی است که در زبان روسی به صورت آسیگناتسیا (Ассигнация) و در زبان فارسی، با تغییر لفظی در دوره فتحعلی‌شاه به صورت اسکناس درآمد. Assignat در زبان فرانسه به معنای تضمین پرداخت وجه از طرف دولت بوده‌است.

تارخچه اسکناس در ایران

اولین سکهٔ ایرانی در زمان داریوش و از جنس طلا ضرب شد که نویسندگان یونانی از آن به نام «دریکوس» یاد می‌کردند. تا قبل از انتشار اسکناس در ایران، سکه، بیجک، و نیز اسکناس‌های خارجی (به ویژه منات روسی) در این کشور رواج داشت. در اواخر قرن هفتم هجری (قرن ۱۳ میلادی) و در دوره سلطنت گیخاتوخان (سال ۶۹۳ ه‍. ق) پنجمین پادشاه سلسله ایلخانیان، که از خالی شدن خزانه و کسری بودجه نگران بود، دستور داد مردم زر و سیم خود را به چاوخانه تحویل دهند و به جای آن پول کاغذی (چاوه) بگیرند. این پیشنهاد را عزالدین مظفر -از نزدیکان صدر جهان (وزیر گیخاتو)- با الهام از پول کاغذی چین ارائه داده بود. بدین ترتیب برای نخستین بار پول کاغذی به نام چاو (موسوم به چاو مبارک) در تبریز منتشر شد اما بلافاصله بر اثر مقاومت شدید مردم مجبور شدند این فرمان را لغو کنند. اسکناس یک درهمی چاپ‌شده در آن زمان، قدیمی‌ترین اسکناس شناخته شده در ایران است که منقّش به «لااله الاالله و محمد رسول‌الله» می‌باشد.

اسکناس

نخستین بانکی که به چاپ اسکناس برای ایران پرداخت، بانک جدید شرق بود که مرکزش در لندن قرار داشت و اسکناس‌های چاپ‌شده توسط این بانک در بانک بازرگانی ایران انتشار می‌یافت. اسکناس‌های منتشرشده توسط این بانک از پنج قران به بالا بود. در سال ۱۲۶۷ هجری قمری، امتیاز چاپ اسکناس از بانک جدید شرق به بانک شاهی واگذار شد. بانک شاهنشاهی ایران طبق قرارداد رویترز حق انحصاری نشر اسکناس را داشت، اما چاپ اسکناس همچنان در بانک جدید شرق انجام می‌گرفت و سیاست‌های پولی را نیز همین بانک تعیین می‌کرد. در سال ۱۲۸۵ هجری شمسی، نمایندگان نخستین مجلس شورای ملی خواستار تأسیس بانک ملی شدند اما تا سال ۱۳۰۶ بانک ملی به تصویب نرسید تا سرانجام در ۱۷ شهریور ۱۳۰۷ شروع به کار کرد.

بانک شاهنشاهی تا سال ۱۳۰۹ شمسی به فعالیت خود ادامه می‌داد و در این سال ایران حق انحصاری نشر اسکناس را به مبلغ ۲۰۰ هزار لیرهٔ انگلیس خریداری کرد و مسئولیت چاپ اسکناس به بانک ملی ایران واگذار شد. در سال ۱۳۱۰ هجری شمسی اسکناس‌های چاپ‌شده‌ی قبلی از رده خارج شدند و به موجب ماده‌ی ۵ قانون اصلاح (قانون واحد و مقیاس پول) حق انحصاری انتشار اسکناس به مدت ۱۰ سال به بانک ملی واگذار شد. از این تاریخ به بعد تعیین نوع طرح و مبلغ، نوع اسکناس و تعداد آن‌ها را بانک ملی تعیین می‌کرد و اسکناس در لندن چاپ می‌شد. اولین اسکناس بانک ملی در فروردین ۱۳۱۱ چاپ شد. بانک ملی تا سال ۱۳۳۹ اقدام به نشر اسکناس می‌کرد تا اینکه با تأسیس بانک مرکزی، حق نشر اسکناس به بانک مرکزی ایران داده شد و تا کنون ادامه دارد. تا پیش از سال ۱۳۶۲ شمسی، ایران اسکناس مورد نیاز خود را به کشورهای خارجی (بیشتر انگلستان) سفارش می‌داد. اما از این سال به بعد با تأسیس کارخانه تولید کاغذ اوراق بهادار، رفته‌رفته اسکناس‌ها روی کاغذ ایرانی چاپ شدند و از سال ۱۳۶۷ کل اسکناسهای ایران در داخل چاپ می‌شوند اما تا سال ۱۳۸۱ همچنان کاغذ مورد نیاز از خارج کشور وارد می‌شد.

تصویر اسکناس یک و دو تومانی | حذف صفر از اسکناس های ملی | تومان جایگزین ریال شد​

آیا این خبر مفید بود؟
بر اساس رای ۱ نفر از بازدیدکنندگان
ارسال نظر:

  • ناشناس

    بسمه تعالی سلام اگر از ۱ریال یا یک دینار یا...شروع واحد پول نباشد تومن توجیه ندارد چون زار وریا ل یکی اند وواحد پول عربستان بخاطر کعبه ومکه ومدینه وایران برای مااهمیت دارد.





    والله عالم دهه ولایت مبارک !

  • جوکر

    قیمت چیا چطور میشه عموجون؟ صفراش میفته؟

    ای دولتا که سالیا تو کارش بودن فکر همهجاش کردن یا یی چی خورده گوششون دوباره؟ اینا بیشتر شبیه کاغذ باطلن تا اسکناس، یا کاغذ چکنویس تا پاکنیویسش در بیو...

  • Ajh

    هزار بار اسکناس رو تغیر بدین هیچ تغییری به دنیا نمیشه اگر کل اجناس رو قیمتاشون رو پایین بیارین دومن با این دو هزار تومن میخواین چه بخریم که تغیر کردین این همه زحمت کشیدین زحمت نکشین بزارین رو حالت اولی بهتره وسلام ورحمة الله وبرکاتهُ اقای رئیسی

  • محمد

    دو هزار تومانی به اندازه دو ریال زمان ما هم ارزش ندارد یادش بخیر گاهی یک یا دو ریالی به ما می دادند چقدر ارزش داشت ولی حالا ....

  • خسرو

    حالا شد ،کار درسته شما کردید ،مرسی

  • سامانی

    قیمت کپی رنگی اسکناس بیشتر از خودش میشه چرا ؟؟؟؟؟

  • سید عجمی

    لطفا عگس آرامگاه آمام را پشت اسکناس زر چاپ کنید.خیلی زیباست ولی با آن حتی پفک هم نمیدهند چرا