کرونا | کرونا در ایران | کرونا در جهان | زیرسویه جدید کرونا | ویروس کرونا

کرونا باز هم اوج می گیرد | توصیه های جدید برای جلوگیری از ابتلا به کرونا

کرونا باز هم اوج می گیرد | توصیه های جدید برای جلوگیری از ابتلا به کرونا
کدخبر : 560952

دبیر کمیته علمی کشوری کرونا گفت: توصیه ما این است که مردم استفاده از ماسک را فراموش نکنند و حتما نوبت یادآور واکسن کرونا را تزریق کنند.

کرونا در حال اوج گیری است. کرونا فوتی های بیشتری در روز می دهد. آیا کرونا از طریق خون منتقل می شود؟ کرونا به سرعت در حال پیشرفت است و آمار کرونا نشان از جهش آن دارد. به خصوص دو زیر سویه جدید کرونا که اخیراً وارد شده اند.

حمیدرضا جماعتی با اشاره به بررسی وضعیت کرونا و شیوع زیرسویه های اُمیکرون در کشورهای مختلف در هفتاد و سومین جلسه کمیته علمی کشوری کرونا، اظهار کرد: در ۴ منطقه از ۶ منطقه سازمان جهانی بهداشت، روند رو به رشد موارد ابتلا و بستری بر اثر شیوع زیرسویه های اُمیکرون مشاهده می شود. 

وی به افزایش مبتلایان و بستری های کرونا در ایران اشاره و تاکید کرد: پیش بینی می کنیم که به ویژه در یکی دو هفته آینده همچنان موارد ابتلا و بستری های کرونا در کشور رو به افزایش باشد. در بررسی ها، مشخص شده که بیش از ۸۰ درصد از موارد ابتلا به کرونا، مربوط به زیرسویه BA.5 است که سرایت زایی بسیار زیادی دارد. 

دبیر کمیته علمی کشوری کرونا یادآور شد: هر فرد مبتلا به زیرسویه  BA.5 می تواند ۱۸ نفر را آلوده و مبتلا کند. اگرچه میزان مرگ و میر این زیرسویه نسبت به ویروس دلتا خیلی کمتر است اما باتوجه به اینکه تعداد بسیار بیشتری از افراد را گرفتار می کند، میزان مرگ و میر آن به ویژه در افراد واکسینه نشده می تواند بیشتر شود.  

کرونا

جماعتی ضمن تاکید بر لزوم رعایت پروتکل های بهداشتی در سطح جامعه، گفت: توصیه ما این است که مردم استفاده از ماسک را فراموش نکنند و حتما از ماسک استفاده و نوبت یادآور واکسن کرونا را تزریق کنند چراکه واکسیناسیون باعث کاهش موارد شدید بستری در بیمارستان و مرگ و میر می شود. افرادی که ۶ ماه از آخرین تزریق واکسن شان می گذرد، حتما نسبت به تزریق نوبت یادآور واکسن کرونا اقدام کنند؛ مهم نیست که آخرین واکسن، نوبت اول یا دوم یا سوم باشد بلکه اگر ۶ ماه از آخرین نوبت می گذرد، حتما نوبت یادآور باید تزریق شود. 

وی اضافه کرد: باتوجه به ورود حجاج به کشور و درپیش بودن ایام اربعین حسینی، توصیه کمیته علمی این است که باتوجه به وجود زیرسویه های اُمیکرون در کشورهای عراق و عربستان، حتما وضعیت سلامت حجاج و زائران به صورت موردی، بررسی شود و افرادی که علائمی از بیماری دارند، حتما تا پایان دوره بیماری، در منزل بمانند و بعد از دوره بیماری، از ماسک های مطمئن یا دو ماسک سه لایه استفاده کنند. 

دبیر کمیته علمی کشوری کرونا افزود: حجاج و زائران اربعین حسینی حتما علاوه بر تزریق نوبت یادآور واکسن(۶ ماه بعد از آخرین نوبت واکسن کرونا)، فاصله گذاری فیزیکی را رعایت و حتما از ماسک به ویژه در تجمعات، استفاده کنند.

کرونا

زنگ هشدار کرونا به صدا درآمد | افزایش بیش از 40 درصدی فوتی های کرونا | احتمال افزایش فوتی های کرونا وجود دارد

سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا از افزایش ۴۰ درصدی فوتی‌های ناشی از کووید طی یک هفته خبر داد. او می‌گوید: اگر افزایش مراجعات ادامه یابد، تقریبا با دو سه هفته تاخیر، افزایش بستری و با یک ماه تاخیر، احتمال افزایش فوتی‌ها هم وجود دارد.

به نقل از ایسنا، دکتر عباس شیراوژن درباره وضعیت فعلی کرونا در کشور و احتمال ایجاد محدودیت‌های بیشتر با افزایش بیماری، گفت: باید توجه کرد که آمار ابتلا به کرونا در کشور حدودا از دو هفته قبل شروع به شدت گرفتن کرد. تعداد شهرهای قرمز، نارنجی و زرد افزایش یافته است. در عین حال در فوتی‌ها هم مقداری افزایش داشتیم. البته باید توجه کرد که این افزایش در فوتی شاید هنوز اثر موج جدید نباشد و یا احتمالا افزایش در فوتی‌ها را با تاخیر داشته باشیم.

کرونا

افزایش ۲.۵ برابری بستری‌ و ۴۰درصدی فوتی‌های کرونا در کشور

وی با بیان اینکه تعداد بستری‌های کرونا در هفته اخیر نسبت به هفته قبل تقریبا ۲.۵ برابر شده است، افزود: در عین حال درصد فوتی‌های ناشی از کرونا هم در طی هفته اخیر نسبت به هفته قبل تقریبا ۴۰ درصد افزایش یافته است که ممکن است بیش از این هم شود.

شیراوژن با بیان اینکه در حوزه مراجعات سرپایی هم افزایش را شاهدیم، گفت: با این حال امیدواریم با رعایت مردم و واکسیناسیون بتوان شرایط بیماری را کنترل کرد. اما فعلا در شرایط آغاز و هفته‌های اولیه موج هستیم.

توصیه به مسافران و حجاج

وی با اشاره به سفرهای تابستانی، بازگشت حجاج و… گفت: توصیه ما این است که افرادی که سفر می‌روند یا در فضاهای مسقف و … با جمعیت زیاد قرار می‌گیرند، بعد از بازگشت اگر مهمانی و دید و بازدید دارند، ۵ تا ۷ روز بعد از بازگشت را صبر کرده و دید و بازدید نداشته باشند. در این صورت احتمال انتقال بیماری کمتر شود. درباره همه سفرها این نکته وجود دارد. به طور کلی تجمع در محیط‌های بسته و ازدحام برایمان منشاء نگرانی است. البته نمی‌توان این موارد را قطع کرد، اما توصیه می‌کنیم رعایت پروتکل‌های بهداشتی را داشته باشند.

شیراوژن درباره وضعیت غربالگری در مرزها نیز گفت: پایگاه‌های بهداشتی در مناطق مرزی فعالیت کرده و نظارت دارند. به ویژه اگر اتباع کشورهای دیگر وارد کشور شوند، از آنها تست گرفته شده، کارت واکسیناسیون‌شان کنترل می‌شود و اگر علائم مشکوکی داشته باشند، نسبت به قرنطینه آنها اقدام می‌کنند. این ملاحظه وجود دارد که از نقاط مرزی آسیب‌پذیر نباشیم.

کرونا

احتمال افزایش فوتی‌ها در هفته‌های آتی

سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا درباره پیش‌بینی از وضعیت بیماری در کشور در هفته‌های آتی نیز گفت: احتمال افزایش فوتی در هفته‌های آینده وجود دارد. اگر افزایش مراجعات ادامه یابد، تقریبا با دو – سه هفته تاخیر افزایش بستری و با یک ماه تاخیر، احتمال افزایش فوتی‌ها هم وجود دارد.

یک اطلاعیه مهم درباره کرونا | آیا کرونا از طریق خون منتقل می شود؟

دکتر مصطفی جمالی اظهارداشت: هیچ شواهدی مبنی بر انتقال ویروس کرونا ازطریق خون وجود ندارد چرا که ویروس کرونا یک ویروس تنفسی است و عمدتا دستگاه تنفسی یا گوارشی افراد را مورد هجوم قرار می دهد.  

وی افزود: در ماه های ابتدایی شیوع کرونا به دلیل وجود نگرانی هایی که  اغلب به خاطر ناآگاهی و سوالات به وجود آمده در ذهن مردم وجود داشت شاهد کاهش آمار اهدای خون در ایران و کشورهای دیگر  بودیم.

کرونا

جمالی تاکید کرد: پس از مدتی با رفع ابهامات و اطلاع رسانی مناسب با کمک همیشگی اهداکنندگان خون و بهره گیری از شبکه ملی خونرسانی نیاز همه بیمارستان ها و مراکز درمانی و بیماران نیازمند به خون و فرآورده های آن تامین شد.
مدیر عامل سازمان انتقال خون گفت: با آغاز موج هفتم کرونا و سرعت گرفتن مجدد واکسیناسیون علیه این بیماری و از آنجا که کرونا تا حدی تحت کنترل درآمده است، با توجه به افزایش عمل های جراحی و افزایش نیاز به خون و فرآورده های آن، مردم باید مثل همیشه اقبال بیشتری نسبت به اهدای خون داشته باشند و دارندگان همه گروه های خونی در این امر حیاتی مشارکت کنند.

وی با اشاره به ابتلای شماری از هموطنان اهدا کننده خون، به کرونا، یک ماه پس از بهبودی را بهترین زمان اهدای خون پس از ابتلا برشمرد به نحوی که نه برای اهدا کننده ونه برای گیرنده خون ضرری نداشته باشد.

جمالی با اشاره به مدت منع اهدای خون پس از تزریق برخی واکسن ها گفت: کسانی که واکسن اسپوتنیک و آسترازنکا تزریق کرده‌اند، تا ۱۴ روز از اهدای خون معاف هستند و  افرادی که انواع دیگر واکسن نظیر سینوفارم و برکت را دریافت کرده اند معافیت اهدای خون ندارند و می توانند با خیال راحت خون اهدا کنند.

کرونا

وی به شهروندان پیشنهاد کرد:برای جلوگیری از ازدحام در مراکز اهدای خون و اتلاف وقت با مراجعه به سایت سازمان انتقال خون به نشانی https://www.ibto.ir بادریافت نوبت اینترنتی در هر مرکز انتقال خون و زمان مورد نظر خود، خون اهدا کنند.

فرماندار رفسنجان گفت: افرادی که مبتلا به زیر سویه جدید کرونا می شوند می توانند به مدت ۵ روز مرخصی داشته باشند.

حسین رضایی عصر ۲۵ تیرماه در جلسه اضطراری ستاد شهرستانی مقابله با کرونا، وضعیت کرونایی شهرستان رفسنجان را وخیم دانست و گفت: جهت حفظ وضعیت موجود شهرستان که وضعیت زرد کرونایی است؛ کلیه دستگاهای اجرایی، صنوف و واحدهای صنعتی به کلیه زیر مجموعه های خود ابلاغ نمایند که مراجعان و پرسنل خود در خصوص رعایت پروتکل ها و استفاده از ماسک تاکید کنند.

رضایی عنوان کرد: جهت رفع عادی انگاری شهروندان و تاکید بر رعایت پروتکل ها به طور جدی و استفاده از ماسک؛ اتحادیه ها ملزم به بازرسی منظم از صنوف زیر مجموعه خود و ارسال گزارش به ستاد کرونا می‌باشند.

کرونا

وی تصریح کرد: با توجه به مصوبات استانی مدت قرنطینه در کرونا به مدت ۵ روز می‌باشد و مرخصی کارکنان که واکسن دریافت کردن استعلاجی اعمال و در غیر اینصورت مرخصی استحقاقی اعمال می‌شود.
رضایی همچنین در پایان گفت: مقرر شد در خصوص تب کریمه کنگو اطلاع رسانی و نظارت به عمل آید و جلسات آموزشی در این خصوص برای قشر قصاب انجام شود.

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان/ایسنا

آیا این خبر مفید بود؟
بر اساس رای ۰ نفر از بازدیدکنندگان
ارسال نظر: