کرونا | کرونا در ایران | کرونا در جهان | زیرسویه جدید کرونا | ویروس کرونا | آمار کرونا

آمار کرونا | آمار کرونا ۲۸ تیرماه ۱۴۰۱ | جولان کرونای BA۵ در کشور

آمار کرونا | آمار کرونا 28 تیرماه 1401 | جولان کرونای BA5 در کشور
کدخبر : 560988

آمار کرونا امروز سه شنبه، 28 تیرماه 1401 توسط وزارت بهداشت اعلام شد.

آمار کرونا چند وقتی بود که کاهش یافته بود. با شروع سفرها آمار کرونا دوباره اوج گرفت. برخی ها علت اوج گیری آمار کرونا را عدم واکسن زنی گروهی از مردم می دانند. آمار کرونا امروز نسبت به دیروز بیشتر شده. آمار کرونا را با ما دنبال کنید.

مرکز روابط عمومی و اطلاع رسانی وزارت بهداشت در اطلاعیه ای آخرین وضعیت کرونا در کشور را اعلام کرد.

به گزارش وبدا، متن این اطلاعیه به شرح زیر است:

"تا کنون ۶۴ میلیون و ۷۱۷ هزار و ۴۸۹ نفر دُز اول، ۵۸ میلیون و ۷۹ هزار و ۹۵۴ نفر دُز دوم و ۲۸ میلیون و ۶۰۲ هزار و ۵۲۴ نفر، دُز سوم واکسن کرونا را تزریق کرده اند و مجموع واکسن های تزریق شده در کشور به ۱۵۱ میلیون و ۳۹۹ هزار و ۹۶۷ دُز رسید.

در شبانه روز گذشته ۸۰ هزار و ۱۷۵ دُز واکسن کرونا در کشور تزریق شده است.

از دیروز تا امروز ۲۸ تیرماه ۱۴۰۱ و بر اساس معیارهای قطعی تشخیصی، ۵۳۷۷ بیمار جدید مبتلا به کرونا در کشور شناسایی و ۷۷۴ نفر از آنها بستری شدند.

مجموع بیماران کرونا در کشور به ۷ میلیون و ۲۸۹ هزار و ۵۴۲ نفر رسید.

متاسفانه در طول ۲۴ ساعت گذشته، ۱۹ بیمار مبتلا به ویروس کرونا در کشور جان خود را از دست دادند و مجموع جان باختگان این بیماری، به ۱۴۱ هزار و ۵۳۲ نفر رسید.

خوشبختانه تا کنون ۷ میلیون ۶۹ هزار و ۶۶۳ نفر از بیماران، بهبود یافته و یا از بیمارستانها ترخیص شده اند.

۶۴۰ نفر از بیماران مبتلا به کرونا در بخش های مراقبت های ویژه بیمارستانها تحت مراقبت قرار دارند.

تا کنون ۵۲ میلیون و ۸۹۸ هزار و ۱۰۱ آزمایش تشخیص ویروس کرونا در کشور انجام شده است.

در حال حاضر ۱۵ شهرستان در وضعیت قرمز، ۳۵ شهرستان در وضعیت نارنجی، ۲۰۸ شهرستان در وضعیت زرد و ۱۹۰ شهرستان در وضعیت آبی قرار دارند."

کرونا

غرش کرونای BA5 در کشور | تخت ها در اشغال کرونای BA5

فرمانده عملیاتی ستاد مقابله با کرونا در استان تهران می‌گوید: آمار بستری در کشور چندبرابر شده و در تهران هم ۱۱/۵ درصد افزایش داشته است.

تعداد بستری‌های کرونا در هفته اخیر نسبت به هفته قبل تقریبا ۲.۵ برابر شده و درصد فوتی‌ها هم تقریبا ۴۰ درصد افزایش یافته است. روز گذشته براساس اعلام وزارت بهداشت ۵۶۸۷بیمار جدید شناسایی و ۷۷۴نفر هم بستری شدند. موارد فوتی هم به ۱۴نفر رسید. این اعداد، دوشنبه گذشته برای بیماران شناسایی ۱۴۵۳نفر، برای بستری ۲۵۴نفر و برای فوت هم ۵نفر بود، اما حالا رشد ۳تا ۴برابری دارند. این وضعیتی است که در بسیاری از استان‌ها حاکم شده است.

کرونا

در مازندران تعداد بستری‌های روزانه ۳برابر و ۳رقمی شده است. همینطور میزان مراجعات به بیمارستان امام رضای تبریز نسبت به ۲هفته اول تیر ۶برابر شده است. شمار بستری‌شدگان بدحال کرونا در خراسان رضوی ۹۰درصد افزایش پیدا کرده و در چهارمحال‌وبختیاری هم ۳بیمار با شرایط وخیم در بخش مراقبت‌های ویژه بستری شده‌اند. در گلستان هم آمار بیماران نیازمند بستری رشد داشته است. حالا علیرضا زالی، فرمانده عملیاتی ستاد مقابله با کرونای استان تهران هم در گفت‌وگو با همشهری از افزایش ۱۱.۵درصدی بستری در مراکز درمانی پایتخت خبر می‌دهد. اوایل هفته جاری وزیر بهداشت از آغاز موج هفتم در ایران خبر داده و گفته بود: «آمار تلفات کرونا افزایشی است به‌دلیل اینکه آمار مراجعات و بستری‌ها زیاد شده است.

 

هر وقت مراجعان کاهشی باشد، فوتی‌ها هم کاهش پیدا می‌کند، اما هم‌اکنون آمار مراجعات کاهشی نیست.» در کشورهای دیگر هم وضعیت همین است و با شیوع زیرسویه‌های اومیکرون یعنی BA4 و BA5 نمودار ابتلای جهانی از اواخر خرداد تاکنون همچنان صعودی مانده است. در ژاپن رکورد بی‌سابقه ۱۱۰هزار ابتلا در روز ثبت شده، در هند ابتلای روزانه به بیش از ۲۰هزار نفر رسیده و در آمریکا هم روزانه ۱۲۰هزار تست کرونا مثبت اعلام می‌شود.

کرونا

در کره‌جنوبی شناسایی موارد قطعی ابتلا در روز به ۲۶هزار نفر رسیده و استرالیایی‌ها هم از افزایش آمار ابتلا به ۳۹هزار نفر در روز خبر می‌دهند. از مجموع بیش ۲۲میلیون و ۵۲۸ هزار و ۵۶۰بیمار فعال در جهان هم حال ۳۹هزار و ۵۸نفر وخیم گزارش شده است. البته به‌گفته زالی، هنوز سازمان جهانی بهداشت درباره میزان بیماری‌زایی زیرسویه‌های جدید اومیکرون و مرگ‌ومیر ناشی از آن به اجماع نرسیده، اما باید جانب احتیاط را درنظر گرفت و تزریق واکسن و رعایت پروتکل‌های بهداشتی را در اولویت قرار داد.

BA5 قدرت سرایت به ۱۸ نفر را دارد

در سویه ووهان کوویدـ۱۹میزان سرایت یک‌به۳، در سویه دلتا یک به ۵ و در سویه اومیکرون یک به ۹ نفر اعلام شد، اما در ۲زیرسویه BA4 و BA5 هر نفر می‌تواند ۱۸ نفر را مبتلا کند. فرمانده عملیاتی ستاد مقابله با کرونای استان تهران با تأیید این مطلب می‌گوید: «کوویدـ۱۹بسیار پیچیده است و خاصیت و علائم  آن می‌تواند در بسترهای مختلف بومی با توجه به سرعت و میزان ابتلا و همچنین احتمال بالقوه جهش، تغییر کند. با توجه به این مسئله، اظهارنظر درباره زیرسویه‌های جدید بیماری در موج فعلی مشکل است؛ به‌ویژه اینکه سازمان جهانی بهداشت هم به اجماع درباره بحث میزان مرگ‌ومیر ناشی از آن نرسیده است. اما نکته مشخص این است که BA5 نسبت به‌سویه‌های قبلی از میزان انتقال‌پذیری بیشتری برخوردار است.»

کرونا

زالی با بیان اینکه با رشد موارد بستری در مراکز درمانی مواجه هستیم، ادامه می‌دهد:‌ «آمار بستری به‌طور متوسط و در مقایسه با هفته گذشته ۱۱.۵درصد افزایش پیدا کرده است. البته به‌نظر نمی‌رسد موج بستری چندان عمیق باشد؛ چراکه پیش‌بینی می‌شود به‌دلیل بیماری‌زایی کمتر سوش‌های جدید و پوشش واکسیناسیون قبلی که در جمعیت زیادی انجام شده، دامنه‌های بیماری‌زایی کمتری داشته باشیم. با وجود این باید زمان بگذرد تا در این‌باره تحلیل دقیق‌تری ارائه شود.»

 

آمادگی برای بازگشایی بخش‌های بستری

متخصصان می‌گویند در یکی،۲ هفته آینده موارد ابتلا و بستری‌های کرونا در کشور روند افزایشی خود را حفظ خواهد کرد؛ اگرچه میزان مرگ‌ومیر زیرسویه BA5نسبت به ویروس دلتا خیلی کمتر است، اما باتوجه به اینکه تعداد بسیار بیشتری از افراد را گرفتار می‌کند، می‌تواند منجر به افزایش بیماران بدحال و مرگ‌ومیر به‌ویژه در افراد واکسینه‌نشده شود.

 زالی در این‌باره از آمادگی مراکز درمانی برای توسعه‌ بخش‌های کرونایی خبر می‌دهد و می‌گوید: «براساس میزان بستری و مراجعات سرپایی که به‌صورت روزانه رصد می‌شود نیاز به بازگشایی این بخش‌ها بررسی خواهد شد. افرادی که هم‌اکنون به ما مراجعه می‌کنند تقریبا ۶ ماه از زمان آخرین تزریق واکسن آنها گذشته و ضرورت دارد که نسبت به تزریق دوز یادآور اقدام کنند. از سوی دیگر باید به این نکته هم توجه داشت که سهم تست‌ها در تهران و حتی سایر شهرها کم شده؛ به همین دلیل ممکن است آمار واقعی ابتلا را نداشته باشیم.»

او تأکید می‌کند: «رعایت پروتکل‌های بهداشتی به‌ویژه ماسک و تزریق دوز یادآور واکسن باعث کاهش موارد شدید بستری در بیمارستان و مرگ‌ومیر می‌شود. افرادی که ۶ ماه از آخرین تزریق واکسن‌شان می‌گذرد، باید نسبت به تزریق نوبت یادآور اقدام کنند.»

کرونا

برند واکسن مهم نیست

تزریق واکسن‌های یادآور در حالی توصیه می‌شود که برخی متخصصان به تزریق پلتفرم‌های خاص واکسن تأکید می‌کنند، اما اکنون سبد واکسن‌ها در کشور تنوع چندانی ندارد و به‌گفته کسانی که به پایگاه‌های واکسیناسیون مراجعه می‌کنند، تنها ۲تا ۳واکسن برای تزریق موجود است که برخی از آنها انتخاب اصلی‌شان برای تزریق دوز یادآور نیست.

فرمانده عملیاتی ستاد مقابله با کرونای استان تهران این مسئله را تأیید نمی‌کند و می‌گوید: «همانطور که سازمان جهانی بهداشت اعلام کرده در دسترس‌ترین واکسن، بهترین واکسن است. سبد واکسن در ایران همچنان متنوع است، اما نوع برند واکسن خیلی اهمیت ندارد و بیشتر از آن، تزریق به‌موقع و استفاده از دوز یادآور در اولویت است که منجر به افزایش ایمنی در جامعه شود.» او تأکید می‌کند: «ما باید قبل از استقرار کامل بیماری، واکسیناسیون را به‌صورت کامل انجام دهیم؛ چراکه هنوز ویروس به‌طور کامل در جامعه چرخش نکرده و فرصت طلایی برای انجام واکسیناسیون دوز یادآور را در اختیار داریم.»

زالی با بیان اینکه ممکن است برخی افراد حتی با وجود زدن واکسن باز هم کرونا بگیرند، درباره لزوم واکسیناسیون توضیح می‌دهد: «واکسن ایمنی کامل ایجاد نمی‌کند، اما در کاهش مرگ‌ومیر بسیار اثربخش است. براین اساس از همه افرادی که فاقد علائم هستند درخواست می‌کنیم در اسرع‌وقت نسبت به تزریق واکسن دوز یادآور اقدام کنند. اگر کسی ۲دوز واکسن زده برای دوز سوم و اگر کسی ۳دوز واکسن تزریق کرده برای دریافت دوز چهارم اقدام کند.»

کرونا

 

آیا این خبر مفید بود؟
بر اساس رای ۰ نفر از بازدیدکنندگان
ارسال نظر: