سهام عدالت | اخبار سهام عدالت | سود سهام عدالت | وضعیت سهام عدالت | جاماندگان سهام عدالت

سود سهام عدالت در گرو ثبت شماره شبا بانکی | جزئیات دریافت سود سهام عدالت

سود سهام عدالت در گرو ثبت شماره شبا بانکی | جزئیات دریافت سود سهام عدالت
کدخبر : 561167

جاماندگان سهام عدالت برای دریافت سود سهام عدالت خود فقط تا پایان این هفته فرصت دارید تا شماره شبای بانکی خود را در سامانه سهام عدالت ثبت کنید.

سهام عدالت جاماندگان تعیین تکلیف شد. سهام عدالت به چه کسانی تعلق می گیرد؟ ارزش سهام عدالت چقدر است؟ سهام عدالت برای جاماندگان کی واریز می شود؟ جاماندگان سهام عدالت فقط تا جهارشنبه هفته جاری فرصت دارند تا شماره شبای خود را در سامانه ثبت کنند.

از میان مشمولان سهام عدالت حدود دو میلیون نفر هستند که هنوز شماره شبای خود برای دریافت سود سهام عدالت سال‌های گذشته را ثبت نکرده‌اند و طبق آخرین اخبار اگر این افراد میخواهند سودهای باقی‌مانده در حساب شرکت‌ها را دریافت کنند فقط تا پایان روز جمعه برای ثبت اطلاعات خود فرصت دارند.

از میان حدود ۴۹ میلیون مشمول سهام عدالت، بیش از دو میلیون نفر سود سهام عدالت خود را طی سال‌های قبل دریافت نکرده بودند، بر این اساس حدود دو ماه قبل شرکت سپرده گذاری مرکزی اعلام کرد چنانچه جاماندگان اقدام به برطرف کردن شماره شبای بانکی خود کنند سود سهام عدالت سال های قبل برای آن‌ها واریز خواهد شد. در این راستا تاکنون دو مرحله پرداخت سود به جاماندگان سهام عدالت انجام شده است، در مرحله اول و دوم به ترتیب ۳۰۷ و ۲۰۰ هزار نفر مشکل شبای بانکی معتبر خود را برطرف و سودهای سنواتی سال‌های ۱۳۹۸ و ۱۳۹۹ خود را دریافت کردند.

سهام عدالت

طبق آمار، حدود یک میلیون و۹۰۰ هزار سهامدار سهام عدالت همچنان با مشکل شبای معتبر بانکی روبرو هستند. شماره شبای نامعتبر، حساب بانکی مسدود، راکد، مشترک (دو امضا)، ارزی و بلندمدت مهم‌ترین دلایلی است که باعث شده تا سود سهامداران به حساب آنها واریز نشود. شرکت سپرده گذاری مرکزی چندی پیش اعلام کرد که سهامداران عدالت نگران سود سال‌های گذشته خود نباشند، شرکت سپرده‌گذاری مرکزی امسال در چندین نوبت، واریز سود سهامداران عدالت را در دستور کار خود قرار داده است.

در راستای این موضوع قرار است اوایل مرداد بخش دیگری از سود افرادی که تا کنون اطلاعات خود را برای دریافت سود سهام عدالت ثبت نکرده بودند پرداخت شود. بنابراین سهامداران عدالتی که هنوز شماره شبا معتبر بانکی خود را اصلاح نکرده‌اند، می‌توانند تا پایان روز جمعه با مراجعه به سامانه جامع اطلاعات مشتریان (سجام) ثبت‌نام و احراز هویت خود را انجام دهند تا در روند پرداختی‌های آتی شرکت سپرده‌گذاری مرکزی قرار گیرند.

قرار است شرکت سپرده گذاری مرکزی اطلاعات را در روز شنبه جمع آوری و فرایند پرداخت سود را در روز یکشنبه هفته جاری آغاز کند.

معاون فناوری و توسعه نوآوری شرکت سپرده‌گذاری مرکزی گفت: سهامداران سهام عدالت روزهای سه‌شنبه و چهارشنبه فرصت دارند، شماره حساب خود را از طریق سامانه سجام اعلام کنند تا سود برای آن‌ها واریز شود.

به گزارش ایبِنا، محمود حسنلو اظهار داشت: سود سهام عدالت که قرار است اول یا دوم مرداد واریز شود مربوط به کسانی است که شماره شبای آن‌ها در نوبت قبلی واریز سود مشکل داشته یا شماره حساب مشترک یا شماره حساب سپرده بلندمدت بوده که امکان واریز ندارند، بنابراین باید همه این افراد ظرف یکی دو روز باقیمانده شماره معتبر از طریق سامانه سجام ثبت کنند.

سهام عدالت

وی در مورد اینکه قرار بود تا آخر تیرماه سود سهام عدالت افرادی که شماره شبا اعلام کنند، واریز شود، گفت: از این تعداد برخی اقدام به ارائه شماره شبای حساب بانکی کرده‌اند که امیدواریم در روز اول یا دوم مردادماه سال جاری سود مانده آن‌ها واریز شود.

هشدار برای دارندگان سهام عدالت | کلاهبرداران در کمین دارندگان سهام عدالت

معاون فناوری اطلاعات شرکت سپرده‌گذاری مرکزی گفت: تاکنون از قریب به یک میلیون و ۹۰۰ هزار نفر از سهامداران سهام عدالت، اطلاعات معتبر به ویژه شماره شبای معتبر نداریم تا بتوانیم سودی برایشان واریز کنیم.

حسنلو گفت: شرکت سپرده‌گذاری مرکزی در انتهای سال ۹۹ و انتهای سال ۱۴۰۰ سود عملکرد مربوط به سال‌های ۹۸ و ۹۹ شرکت‌های سرمایه‌پذیر سهام عدالت را برای دارندگان این سهام واریز کرده است.

به گفته او نزدیک به دو میلیون و ۱۰۰ هزار نفر از این افراد در قید حیات هستند، ولی شماره شبای معتبر از آن‌ها وجود نداشته که بتوان سود را برای آنان واریز کرد. طی یک مرحله واریزی که در خرداد امسال انجام شد حدود ۲۰۰ هزار نفر از این افراد شناساسی و واریز برای آن صورت گرفت و هم اکنون قریب به یک میلیون و ۹۰۰ هزار  نفر از سهامداران  عدالت هستند که تاکنون اطلاعات معتبری  از آنها نداریم.

حسنلو می‌گوید سهامداران می‌توانند در سامانه جامع اطلاعات مشتریان سجام ثبت نام و بعد از آن احراز هویت کنند تا پس از راستی آزمایی اطلاعات، امکان واریز سود فراهم شود. مبلغ سود سهام عدالت ۵۳۲ هزار تومانی مربوط به عملکرد سال سال ۹۸ حدود ۱۹۰ هزار تومان و برای عملکرد سال ۹۹ حدود ۵۸۲ هزار تومان است. مهم‌ترین دلایلی که شرکت سپرده‌گذاری نتوانسته این سود‌ها را به حساب سهامداران واریز کند، بسته بودن حساب افراد، حساب مشترک و بلند مدت مدت بودن حسا ب آن‌ها بوده است.

پیش از این گفته شده بود سود سهام عدالت برای جاماندگان که فرآیند اصلاح اطلاعات خود را انجام داده اند تا پایان تیر واریز خواهد شد.

سهام عدالت در هفته منتهی به ۲۲ تیر در حدود یک درصد افت کرد. همچنین شاخص کل بورس ۰٫۸ درصد کاهش یافت و در سطح یک میلیون و ۴۹۰ هزار واحدی به کار خود خاتمه دارد.

سهام عدالت

ارزش سبد ۵۳۲ هزار تومانی در پایان روزهای کاری این هفته، یعنی ۲۲ تیر، به ۱۳ میلیون و ۹۲۶ هزار تومان رسید. این در حالی است که ارزش این سبد در هفته گذشته روی قیمت ۱۴ میلیون و ۱۱۷ هزار تومان قرار داشت.

ارزش سبد یک میلیونی سهام عدالت نیز در پایان این هفته روی رقم ۲۶ میلیون و ۳۰۹ هزار تومان ایستاد. این سبد در هفته گذشته ۲۷ میلیون و ۶۰۰ هزار تومان ارزش داشت.

همچنین ارزش سبد ۴۹۲ هزار تومانی طی روز چهارشنبه با ۱۲ میلیون و ۹۳۹ هزار تومان برابر شد. این ازرش در هفته قبل معادل ۱۳ میلیون و ۸۳ هزار تومان بود.

بدین ترتیب ارزش ۶٠ درصد قابل فروش سبد ۵۳۲ هزار تومانی به هفت میلیون و ۷۶۳ هزار تومان رسید.

سهام عدالت

چگونه با سهام عدالت وام بگیریم؟

در ماه‌های اخیر بانک‌های ملی و تجارت کارت اعتباری سهام عدالت به مبلغ هفت میلیون به دارندگان سهام عدالت پرداخت می‌کردند.

محسن خدابخش، نایب رییس هیات مدیره سازمان بورس و اوراق بهادار نیز چند هفته قبل گفت که هر بانک با توجه به منابع خود می‌تواند به سهامداران وام دهد.

از سوی دیگر مجید عشقی، رئیس سازمان بورس نیز زمستان سال گذشته گفته بود که صاحبان ETF و همچنین اوراق بدهی می‌توانند از اولین ماه سال ١۴٠١ اقدام به دریافت وام کنند. قرار بر این بود که از فروردین ۱۴۰۱ با همکاری شرکت سپرده‌گذاری مرکزی، این امکان فراهم شود تا اوراق بهادار و تمام دارایی‌های مالی در بازار مالی بتوانند پشتوانه و توثیق وام‌های بانک به صورت الکترونیکی قرار گیرند.همه اشخاص حقیقی که سهام عدالت دارند می‌توانند وام سهام عدالت بگیرند. اما به شرط اینکه هیچ بخشی از سهام عدالت خود را نفروخته باشند. حتی اگر افراد یک سهم از سبد خود را فروخته باشند، نمی‌توانند وام  بگیرند.

متقاضیان دریافت کارت اعتباری سهام عدالت پس از ثبت‌نام در سجام، باید اقدام به بازگشایی حساب در دو بانک ملی و تجارت کرده و از طریق اپلیکیشن‌های دو بانک ایوا و زمرد اقدام به ثبت‌نام کنند.

سهام عدالت

یارانه شرط دریافت وام

نکته مهم اینجاست که مبلغ وام، ۵۰ درصد ارزش سهام عدالت افراد است. همچنین سهامدارانی که متقاضی دریافت کارت اعتباری هستند، باید پیش از ورود به سامانه بانک حتما تغییر کارگزاری ناظر را در پرتفوی سهام عدالت خود فعال کنند.

از طرف دیگر باید این افراد مشمول یارانه باشند. یعنی باید یارانه نقدی یا یارانه معیشتی بگیرند. اگر سهامداران عدالت بتوانند تا یک ماه مبلغ را به بانک بازگردانند، این مبلغ قرض‌الحسنه خواهد بود. اما اگر از یک ماه عبور کرد و قادر به بازپرداخت وام نبودند، این اعتبار به تسهیلات سه ساله تبدیل خواهد شد.

نرخ سودی که برای کارت‌های اعتباری سهام عدالت در نظر گرفته شده ۱۸درصد است. اما اگر مشمولان تا پایان ماه اول مبلغ کارت را تسویه کنند، هیچ سودی از آنها دریافت نمی‌شود.

سهام عدالت

منبع: ایسنا/باشگاه خبرنگاران جوان/تجارت نیوز

آیا این خبر مفید بود؟
بر اساس رای ۰ نفر از بازدیدکنندگان
ارسال نظر: