حقوق بازنشستگان | حقوق بازنشستگان چقدر است؟

اتمام حجت افزایش حقوق بازنشستگان | افزایش ۳۸ درصدی حقوق بازنشستگان از چه زمانی اجرا می‌شود؟

اتمام حجت افزایش حقوق بازنشستگان | افزایش ۳۸ درصدی حقوق بازنشستگان از چه زمانی اجرا می‌شود؟
کدخبر : 561385

معاون اول رئیس‌جمهور با اصلاح مصوبه دولت، ابلاغ کرد بازنشستگان تامین اجتماعی به‌جز حداقل‌بگیران، افزایش حقوق ۳۸درصد به‌اضافه ۵۱۵هزار تومان را داشته باشند.

حقوق بازنشستگان افزایش یافت؟ چالشی جدید پیش راه حقوق بازنشستگان قرار دارد. طرح متناسب سازی حقوق بازنشستگان به کجا رسید؟ حقوق بازنشستگان کی قرار است افزایش یابد؟

حقوق بازنشستگان

افزایش ۳۸ درصدی حقوق بازنشستگان از چه زمانی اجرا می‌شود؟

پس از گذشت ۴ ماه از سال ۱۴۰۱، با وجود این‌که رییس مجلس مصوبه دولت درباره افزایش حقوق بازنشستگان را ابطال کرد، اما هنوز واکنش دولت به این موضوع مشخص نیست.

یک خبر به نقل از نایب رییس کمیسیون اجتماعی مجلس منتشر شده بود که معاون اول رئیس‌جمهور با اصلاح مصوبه دولت، ابلاغ کرد بازنشستگان تامین اجتماعی به‌جز حداقل‌بگیران، افزایش حقوق ۳۸درصد به‌اضافه ۵۱۵هزار تومان را داشته باشند.

ولی اسماعیلی در گفت‌وگو با صداوسیما خبر داده بود: بر اساس این اقدام دولت، این گروه از بازنشستگان مرداد ماه حقوقشان را بر مبنای مصوبه شورای‌عالی کار دریافت می‌کنند.

انا بلافاصله او «خبر منتشر شده از قول خودش» را درباره اصلاح مصوبه حقوق بازنشستگان تأمین اجتماعی تکذیب کرد.

اسماعیلی توضیح داد: امروز خبری در فضای مجازی به نقل قول یکی از دوستان در مجلس منعکس شد و بر اساس همان خبر گفتم معاون اول همان افزایش ۳۸ درصدی را ابلاغ کرده است. اما پس از آن تماس گرفتم و از مشاور اصلی رسانه‌ای آقای مخبر پرسیدم، او ابلاغ این مصوبه را تکذیب کرد؛‌ تکذیبیه خبر قبلی را اعلام می‌کنم.

بنا به این گزارش، روز چهارشنبه هفته گذشته محمدباقر قالیباف، رییس مجلس در نامه‌ای مصوبه هیات دولت درباره حقوق بازنشستگان را مغایر با قانون تشخیص داد.

در مصوبه مورد اشاره که در ماه‌های گذشته منشا اختلاف میان گروهی از بازنشستگان سازمان تامین اجتماعی با هیات دولت شد، مستمری بازنشستگان غیرحداقل بگیر به میزان ۱۰ درصد افزایش یافت. این درحالی بود که پیش از این قرار بود دریافتی این کارگران به میزان ۳۸ درصد افزایش یابد.

البته برای مستمری‌بگیران حداقلی‌بگیر سازمان تامین اجتماعی، دولت موافقت خود را با افزایش ۵۷ درصدی حقوق بازنشستگی اعلام کرده و در نتیجه مستمری این افراد به میزان ۵.۸ میلیون تومان شده بود.

در همین رابطه، محمدرضا پورابراهیمی، رییس کمیسیون اقتصادی مجلس گفته بود: اکنون دولت مکلف است مجددا مصوبه هیات امنای صندوق بازنشستگان تامین‌اجتماعی و شورای عالی کار را در دستور کار قرار دهد.

وی متذکر شده بود: امیدواریم این اقدام مجلس در لغو مصوبه هیات وزیران این فضا را فراهم کند که دولت با ۳۸ درصدی موافقت کند و هر چه سریع‌تر پرداخت حقوق بازنشستگان در کشور با عدد جدید انجام شود.

آخرین خبر از افزایش حقوق بازنشستگان

حقوق بازنشستگان امسال با افزایش اندکی مواجه شد که این خود باعث افزایش نارضایتی برخی از بازنشستگان شده است. از این رو رئیس سازمان تامین اجتماعی معتقد است که مشکلی در پرداخت نداریم و تنها وضعیت صندوق تامین بازنشستگی مشکل زا شده است.

میرهاشم موسوی در تشریح وضعیت تامین مالی سازمان تامین اجتماعی اظهار کرد: یکی از مشکلات تامین اجتماعی و موضوعی که در بدو ورودم به این سازمان، بر سختی مدیریت افزوده بود، ناپایداری منابع در صندوق‌های بازنشستگی و در تامین اجتماعی بود.

وی افزود: برخی مدیران سابق این حوزه ادعا می‌کردند که مدیران جدید نمی‌توانند حتی یک ماه حقوق‌ها را بپردازند و وضعیت به قدری نامساعد است که نمی‌توانند امور را پیش ببرند. بنده با این حوزه آشنا و از سختی کار مطلع بودم، تصمیمات غلطی در گذشته گرفته شده بود و به عنوان میراث باقی مانده بود و متاسفانه می‌دانستند چه کرده بودند.

ساماندهی صندوق بازنشستگی

مدیرعامل سازمان تامین اجتماعی با بیان اینکه چند مولفه و شاخص در صندوق‌های بیمه‌گر حائز اهمیت است که وقتی تغییر می‌کند، زنگ خطر به صدا درمی‌آید گفت: یکی از این شاخص‌ها، ضریب پشتیبانی است. عدد استاندارد نسبت ورودی به خروجی صندوق، ۶ تا ۶.۵ است به این معنا که به ازای هر ۶.۵ ورودی و شاغل یک بازنشسته در خروجی داشته باشیم. این ضریب پشتیبانی اکنون به ۴.۲ رسیده است. این عدد در برخی صندوق‌ها زیر یک است به عنوان مثال صندوق بازنشستگی کشوری دیگر همه حقوق بگیرند و چیزی به نام ورودی ندارند و از این حیث، چالش، عمیق است.

موسوی ادامه داد: رویه‌ها و قوانین با تضامین مالی بالا این مسئله را تقویت کرده است. در برخی پارامترهای بازنشستگی، چالش‌هایی وجود دارد، به عنوان مثال بیش از ۵۰ درصد بازنشستگی‌ها در تامین اجتماعی پیش از موعد بوده و هزینه‌ها را بالا می‌برد. یکی دیگر از مسائل، نحوه محاسبه مستمری بر حسب حقوق دوسال آخر خدمت است. اینها محل توجه و کار کارشناسی است؛ در همین راستا یک طرح ساماندهی آماده شده و در حال پیگیری است و این اتفاق بسیار مهم در این دولت خواهد افتاد.

مدیرعامل سازمان تامین اجتماعی و بازنشستگان این سازمان روایتی متفاوت از متناسب‌سازی حقوق بازنشستگان دارند. اختلاف میان این دو روایت به حدی است که به نظر می‌رسد این سازمان به زودی در رابطه با مستمری‌بگیران خود با چالش جدیدی غیر از چالش افزایش ۱۰ درصدی حقوق آنها روبرو می‌شود.

 یکی از مطالبات تسویه نشده بازنشستگان تامین اجتماعی، بخش اجرا نشده متناسب‌سازی حقوق بازنشستگان تامین اجتماعی است که از زمان اجرا در اسفند سال ۹۹ تاکنون معطل مانده است.

حقوق بازنشستگان12

به روایت تشکل‌های صنفی بازنشستگی، از مجموع کل عایدی که قرار بود با اجرای برنامه متناسب‌سازی نصیب کارگران بازنشسته شود، ۲۵ درصد باقیمانده است. طبق تکلیف قانونی دولت باید آن را اعمال کند. علاوه براین، با توجه به تمدید قانون برنامه ششم توسعه برای یک بار دیگر، مدیریت دولتی سازمان تامین اجتماعی باید ضمن پرداخت این طلب، برای یکبار دیگر متناسب‌سازی را به عنوان یکی از مفاد این برنامه از نو اجرا کند.

اختلاف بر سر افزایش حقوق مستمری‌بگیران

البته این ماجرا به پیش از جنجالی شدن نحوه افزایش حقوق بازنشستگان در سال ۱۴۰۱ مربوط است. در حقیقت این روزها در سایه روزه سکوت مجلس، اختلاف نظر میان دولت و بازنشستگان بر سر افزایش ۱۰ درصدی حقوق بازنشستگان به شدت سابق برقرار است. در نتیجه کمتر راجع به طلب پرداخت نشده متناسب‌سازی صحبت می‌شود.

با این حال مدیرعامل سازمان تامین اجتماعی به تازگی راجع به بخش اجرا نشده متناسب‌سازی، صحبت‌های داشت که با توقع بازنشستگان متفاوت بود. به صورت مشخص در روایتی که ایلنا آن‌ را از زبان میرهاشم موسوی آورده، آمده است: «این ۲۵درصد باقی‌مانده درست است ولی ۲۵درصد مزبور مربوط به زمان برقراری حقوق است. عددی که از این ۲۵درصد روی حقوق مستمری تاثیر می‌گذارد چیزی بین چهار تا پنج درصد است. به صورت جدی پیگیر اعمال تاثیر همین ۲۵درصد باقی‌مانده در سال جاری هستیم و این موضوع حق بازنشستگان است. ما نیز اعلام کردیم که انشاالله باید برای سایر سطوح بای اعمال شود.»

واضح است که در این روایت، مدیرعامل سازمان تامین اجتماعی چیزی از بخش دوم خواسته کارگران بازنشسته نمی‌گوید. این یعنی اینکه سازمان خود را مکلف نمی‌داند تا در چارچوب تمدید یک ساله قانون برنامه ششم توسعه، قانون متناسب‌سازی را یکبار دیگر اجرا کند.

حقوق بازنشستگان

متناسب‌سازی حقوق بازنشستگان چیست؟

متناسب‌سازی حقوق بازنشستگان سازمان تامین اجتماعی، اتفاقی بود که عاقبت بعد از فراز و فرود فراوان در انتهای سال ۹۹ انجام شد. در هر نظام اقتصادی، مستمری بازنشستگی به دلیل تورم سالیانه ‌به مرور ارزش اولیه خود را از دست می‌دهد. با توجه به تکرر نوسانات اقتصادی در ایران، مساله زوال حقوق بازنشستگان شیب شدیدتری دارد.

این به معنی آن است که اگر کارمند یا کارگری ۱۰ سال پیش با دریافت مستمری قابل قبولی بازنشسته شده بود، حالا حقوق بازنشستگی او دیگر ارزش سابق را ندارد. حتی در مقایسه با کارگر یا کارمند هم‌رتبه دیگری که در سال‌های بعد از او بازنشسته می‌شود، به صورت چشمگیری کمتر است.

نتیجه این وضعیت اجرای برنامه‌های ادواری متناسب‌سازی از سوی دولت‌هاست. زیرا باتوجه به ماهیت اجتماعی و بین‌النسلی صندوق‌های بازنشستگی، دولت‌ها در قبال استمرار فعالیت این صندوق‌ها مسئولیتی تضامنی دارند.

بر همین اساس بود که یک نوبت در انتهای دهه ۸۰ و نوبت دوم در انتهای دهه ۹۰ دولت‌های وقت به ترتیب برنامه‌های موسوم به همسان‌سازی و متناسب‌سازی را اجرا کردند تا از محل منابعی غیر منابع این صندوق‌ها امکان ترمیم قدرت خرید بازنشستگان را فراهم کنند.

حقوق بازنشستگان

با توجه به تفاوتی که بین دیدگاه‌های بازنشستگان و مدیریت دولتی سازمان تامین اجتماعی وجود دارد، به نظر می‌رسد سوای از مساله افزایش حقوق بازنشستگان این سازمان در سال ۱۴۰۱، تامین اجتماعی در رابطه با اجرای قانون متناسب‌سازی نیز به زودی با چالش دیگری روبرو می‌شود.

منبع: تجارت نیوز

اتمام حجت افزایش حقوق بازنشستگان | افزایش ۳۸ درصدی حقوق بازنشستگان از چه زمانی اجرا می‌شود؟

آیا این خبر مفید بود؟
بر اساس رای ۰ نفر از بازدیدکنندگان
ارسال نظر:

  • ناشناس

    سالهابیمه ومالیات بالا دادیم که الان حداقل رابه مابدهند این کجایش قسط وداد اسلامیه؟

  • ناشناس

    میرهاشم موسوی مدیر عامل سازمان تامین اجتماعی
    پسر بچه ی کم سن و سال و بیسواد و بی تجربه ای هست
    که به جای طرفداری از بازنشستگان
    بر عکس طرف دولت رو میگیره

    به این خاطر صدرصد باید استعفا بدهد و برود

  • میرهاشم موسوی مدیر عامل سازمان تامین اجتماعی
    پسر بچه ی کم سن و سال و بیسواد و بی تجربه ای هست
    که به جای طرفداری از بازنشستگان
    بر عکس طرف دولت رو میگیره

    به این خاطر صدرصد باید استعفا بدهد و برود

  • میرهاشم موسوی مدیر عامل سازمان تامین اجتماعی
    پسر بچه ی کم سن و سال و بیسواد و بی تجربه ای هست
    که به جای طرفداری از بازنشستگان
    بر عکس طرف دولت رو میگیره

    به این خاطر صدرصد باید استعفا بدهد و برود

  • نادر

    دولت باید بداند که سواد کافی برای اداره امور ندارد پس بیخودی لج بازی نکند و دستش را از جیب بازنشسته ها بیرون بکشد و کمتر حق الناس کند به لطف رئیس مجلس ونمایندگان مجلس و کارگری و کلیه گروه‌هایی که زحمت کشیدند مصوبه تقلبی دولت باطل شد و مصوبه شورای عالی کار باید اجرا شود راه دومی نیست