حقوق بازنشستگان | افزایش حقوق بازنشستگان | اخبار حقوق بازنشستگان | حقوق بازنشستگان تأمین اجتماعی

خبر جدید سازمان تأمین اجتماعی درباره حقوق بازنشستگان | حقوق بازنشستگان تأمین اجتماعی افزایش می یابد؟

خبر جدید سازمان تأمین اجتماعی درباره حقوق بازنشستگان | حقوق بازنشستگان تأمین اجتماعی افزایش می یابد؟
کدخبر : 561751

سازمان تأمین اجتماعی از تسلیم دولت برای افزایش حقوق بازنشستگان تأمین اجتماعی خبر داد.

حقوق بازنشستگان افزایش یافت؟ دولت بالاخره تسلیم شد و افزایش حقوق بازنشستگان کلید خورد. حقوق بازنشستگان تأمین اجتماعی افزایش پیدا خواهد کرد؟ حقوق بازنشستگان کی قرار است افزایش یابد؟ تصمیمات دولت برای افزایش حقوق بازنشستگان چیست؟

به نظر می‌رسد بالاخره دولت تسلیم افزایش حقوق بازنشستگان شد. سازمان تامین‌ اجتماعی با انتشار اطلاعیه‌ای در زمینه تعیین تکلیف حقوق بازنشستگان سایر سطوح و متوسط بگیران صندوق این سازمان، از نظر مساعد دولت درباره افزایش حقوق این دسته بازنشستگان خبر داد.

در این اطلاعیه آمده است: با نظر مساعد دولت مردمی، پیشنهاد این سازمان درباره سایر سطوح مستمری‌بگیران سازمان تامین‌اجتماعی، در دستور کار دولت قرار گرفته و به زودی اعلام می‌شود.

حقوق بازنشستگان

بنا به این گزارش، روز چهارشنبه هفته گذشته محمدباقر قالیباف، رییس مجلس در نامه‌ای مصوبه هیات دولت درباره حقوق بازنشستگان را مغایر با قانون تشخیص داد.

بنا به گفته محمدباقر قالیباف، رییس مجلس، تعیین تکلیف وضعیت همسان‌سازیِ حقوق‌ بازنشستگان تامین اجتماعی با پیگیری‌های ویژه مجلس پس از سال‌ها به نتیجه رسید. بر همین اساس، ضروری است دولت هر چه سریعتر نسبت به رفع ایراد قانونی حداقل مستمری بازنشستگی، از کارافتادگی و بازماندگان در سال ۱۴۰۱ و اتخاذ تصمیم لازم برای رفع دغدغه‌های بازنشستگان محترم مبادرت ورزد.

در مصوبه مورد اشاره که در ماه‌های گذشته منشا اختلاف میان گروهی از بازنشستگان سازمان تامین اجتماعی با هیات دولت شد، مستمری بازنشستگان غیرحداقل بگیر به میزان ۱۰ درصد افزایش یافت. این درحالی بود که پیش از این قرار بود دریافتی این کارگران به میزان ۳۸ درصد افزایش یابد.

البته برای مستمری‌بگیران حداقلی‌بگیر سازمان تامین اجتماعی، دولت موافقت خود را با افزایش ۵۷ درصدی حقوق بازنشستگی اعلام کرده و در نتیجه مستمری این افراد به میزان ۵.۸ میلیون تومان شده بود.

در همین رابطه، محمدرضا پورابراهیمی، رییس کمیسیون اقتصادی مجلس گفته بود: اکنون دولت مکلف است مجددا مصوبه هیات امنای صندوق بازنشستگان تامین‌اجتماعی و شورای عالی کار را در دستور کار قرار دهد.

وی متذکر شده بود: امیدواریم این اقدام مجلس در لغو مصوبه هیات وزیران این فضا را فراهم کند که دولت با ۳۸ درصدی موافقت کند و هر چه سریع‌تر پرداخت حقوق بازنشستگان در کشور با عدد جدید انجام شود.

همچنین حسن صادقی، رییس اتحادیه پیشکسوتان جامعه کارگری در این خصوص تصریح کرده بود: براساس قانون دولت اگر در فرصت قانونی خود یعنی ۱۰ روز، ابلاغیه ریاست مجلس شورای اسلامی را اجرایی نکند، ریاست مجلس می‌تواند مستقیما مصوبه هیات مدیره سازمان تامین اجتماعی را به دستگاه اجرایی مربوطه ارجاع دهد و دستگاه مربوطه نیز ملزم به اجرای مصوبه است.

حقوق بازنشستگان

از افزایش حقوق بازنشستگان کشوری چه خبر؟ | آیا تغییری در حقوق بازنشستگان کشوری ایجاد می شود؟

مروری کوتاه بر قوانین ناظر بر نحوه افزایش سالانه مستمری بازنشستگان کشوری، نشان می‌دهد که اگر بازنشستگان کشوری به استناد ماده ۱۲۵ قانون خدمات کشوری خواسته خود را پیش ببرند، شانس تغییر افزایش ۱۰ درصدی مستمری‌های خود را خواهند داشت.

 

با مداخله مجلس شورای اسلامی، حقوق بازنشستگان تامین اجتماعی تغییر کرد آیا این اتفاق برای بازنشستگان دیگر مثل مستمری بگیران صندوق کشوری هم خواهد افتاد؟

حقوق بازنشستگان12

برای سال ۱۴۰۱ سازمان تامین اجتماعی قصد داشت مستمری بازنشستگان غیر حداقل بگیر خود را به اندازه ۳۸ درصد افزایش دهد اما با مداخله هیات دولت میزان این افزایش در حد ۱۰ درصد محدود ماند.

دلیل تغییر حقوق بازنشستگان تامین اجتماعی

واکنش اعتراضی بازنشستگان تامین اجتماعی در یک ماه و نیم گذشته عاقبت باعث شد تا مجلس شورای اسلامی به عنوان حَکَم جانب کارگران بازنشسته را بگیرد و رای به ابطال مصوبه مورد نظر هیات دولت بدهد.

به دنبال این اتفاق شمار قابل توجهی از مستمری بگیران صندوق بازنشستگی کشوری نیز خواهان اتفاقی مشابه برای افزایش مستمری‌های خود شدند.

در تمامی هفته‌های گذشته استناد بازنشستگان معترض به ماده ۹۶ قانون سازمان تامین اجتماعی که در آن بر تناسب میان افزایش مستمری با هزینه‌های زندگی تاکید شده بود.

حقوق بازنشستگان.....

مشخص است که این قانون تنها شامل حال بازنشستگان تامین اجتماعی می‌شود، اما آیا برای بازنشستگان کشوری نیز قانون مشابهی وجود دارد؟

برای بازنشستگان کشوری هم راهی هست؟

مروری کوتاه بر قوانین ناظر بر نحوه افزایش سالانه مستمری بازنشستگان کشوری، نشان می‌دهد که اگر بازنشستگان کشوری به استناد ماده ۱۲۵ قانون خدمات کشوری خواسته خود را پیش ببرند، شانس تغییر افزایش ۱۰ درصدی مستمری‌های خود را خواهند داشت.

به موجب این ماده قانونی، ضرایبی که سالانه برای تعیین حقوق کارمندان دولت مورد استفاده قرار می‌گیرند باید به اندازه نرخ تورم اعلامی بانک مرکزی افزایش یابند.

حقوق بازنشستگان

به بیان ساده‌تر، دولت و مجلس در جریان تصویب مستمری بازنشستگان غیر حداقلی بگیر صندوق کشوری درحالی سقف ۱۰ درصدی را تعیین کردند که مطابق قانون مدیریت خدمات کشوری می‌بایست نرخ تورم ۴۰ درصدی اعلام شده از سوی بانک مرکزی مبنای افزایش حقوق‌ها قرار می‌گرفت.

این اتفاق اگر در زمان تصویب لایحه بودجه سال ۱۴۰۱ می‌افتاد باعث می‌شد تا مستمری بازنشستگان غیر حداقلی بگیر کشوری همان اندازه و حتی بیشتر از حقوق بازنشستگان غیر حداقلی بگیر سازمان تامین اجتماعی افزایش یابد.

با این اوصاف به نظر می‌رسد که بازنشستگان کشوری به استناد این بخش از قانون خدمات مدیریت کشوری، اقدامات قانونی لازم را برای اصلاح و افزایش ۱۰ درصدی حقوق بازنشستگان سال ۱۴۰۱ به عمل آوردند.

حقوق بازنشستگان

منبع: خبر آنلاین/تجارت نیوز

آیا این خبر مفید بود؟
بر اساس رای ۰ نفر از بازدیدکنندگان
ارسال نظر: