سریال مختار

بازیگر سریال مختار مثل حججی شهید شد | شهادت بازیگر سریال مختار اشک همه را در آورد

بازیگر سریال مختار مثل حججی شهید شد | شهادت بازیگر سریال مختار اشک همه را در آورد
کدخبر : 561985

بازیگر معروف سریال مختار در جریان جنگ علیه گروه‌های تکفیری به شهادت رسید.

سریال مختار یک مجموعه تلویزیونی پیرامون زندگی و قیام مختار ثقفی به کارگردانی داوود میرباقری است. سریال مختار به داستان مختار ثقفی مکنی به ابواسحاق، و چگونگی قیام او که پس از حادثه عاشورا به خونخواهی حسین بن علی برمی‌خیزد، می‌پردازد.سریال مختار در ۴۰ قسمت ۶۰ دقیقه‌ای از صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران پخش گردید. اولین قسمت سریال مختار در تاریخ جمعه ۹ مهر ۱۳۸۹ از شبکه اول سیما پخش و قسمت آخر آن در تاریخ ۷ مرداد ۱۳۹۰ به پایان رسید.

بازیگر معروف سریال مختار به شهادت رسید

سریال مختار

حبیب جنت‌مکان، یکی از بازیگران سریال مختارنامه بود که در سکانس‌هایی از این مجموعه مقابل دوربین رفت. درگذشت او، اما با دیگران قصه خیلی متفاوتی دارد. جنت مکان متولد سال ۴۰ در اهواز بود؛ در دوران جنگ تحمیلی در گردان جعفر طیار اهواز حضور داشت و به درجه جانبازی رسید. او سال‌ها بعد، در جریان جنگ علیه گروه‌های تکفیری هم خود را به جبهه رساند و ۲۷ فروردین ۹۴ در جریان جنگ با داعش در سامرا به شهادت رسید.

سریال مختار

سریال مختار

سریال مختار

بازیگران معروف سریال مختار که دار فانی را وداع کردند

می‌شود مخاطب تلویزیون باشید و اسم «مختارنامه» به گوشتان نخورده باشد یا حتی یک بار هم که شده حتی اتفاقی قسمتی از آن را ندیده باشید، چرا که بعد از چند سال (سال ۸۹) که این مجموعه برای اولین باز از شبکه یک روی آنتن رفت تا امروز بار‌ها و بار‌ها قسمت‌هایی از آن پخش شده است و مدتی پیش هم آی‌فیلم برای چندمین بار پخش آن را به پایان رساند.

مجموعه‌ای ۴۰ قسمتی به کارگردانی داوود میرباقری که جزو کار‌های الف ویژه تلویزیون محسوب می‌شود. تصویربرداری این مجموعه حدود هشت سال زمان برد و بعد هم تا پایان مراحل فنی، آماده‌سازی آن به حدود ده سال نیز رسید. از همان سال‌ها تا الان از آنجا که این مجموعه یکی از پربازیگرترین سریال‌های سیماست، اخبار مختلفی از آن به گوش می‌رسید، یکی از این موارد خبر رفتن چهره‌هایی است که هرکدام سهم و نقشی در آن مجموعه داشتند، کسانی که امروز از آن‌ها تنها به اندازه چند سکانس و خاطره باقی مانده است. با همه این‌ها پخش چندین باره مختار، این مجموعه پرسابقه و ماندگار باعث شد تا ما هم سراغ تعدادی از این چهره‌ها که امروز بین ما نیستند برویم.

بازیگر نقش جاریه سریال مختار 

ماه چهره خلیلی بازیگر مشهور سینما و تلویزیون ایرانی سال ۱۳۵۵ متولد شد و متاسفانه در ۱۷ مرداد سال گذشته بر اثر ابتلا به سرطان درگذشت از آثار هنری ایشان می توان به بازی در سریال مختارنامه، مرضیه و فیلم سینمایی صله سحر اشاره کرد. در قسمت زیر ویدیویی از گریه های ابراهیم اشرفی در سالگرد مرحوم ماه چهره خلیلی را قرار داده ایم. برای مشاهده این ویدیو با همراه ما باشید.

نصرت دستمردی بازیگر سریال مختار

نقش: پیشکار عبدا... بن زبیر

کارنامه: دستمردی، علاوه بر بازیگری، در بسیاری از پروژه‌های سینمایی دستیار کارگردان و جانشین مدیر تولید نیز بود. این بازیگر در فیلم‌ها و سریال‌هایی مثل فرار بزرگ، میگرن، سال‌های مشروطه و روزی روزگاری بازی داشته است.

درگذشت: دستمردی که به بیماری آلزایمر مبتلا شده بود، سال ۹۵ در ۷۷سالگی رخ در نقاب خاک کشید.

سریال مختار

عباس امیری در سریال مختار

نقش: عامر بن مسعود (اولین حاکم زبیری کوفه بعد از مرگ یزید)

کارنامه: نقش‌آفرینی او در نقش آنخ‌مائو، رهبر کاهنان معبد آمون در مجموعه یوسف پیامبر (ع) و بازی در نقش ابوموسی اشعری در سریال امام علی (ع) از شاخص‌ترین آثار این بازیگر است. شبکه، قاعده بازی، رستگاران، روز شیطان، عروس، شوق پرواز و راز شیوا از دیگر فیلم‌ها و سریال‌هایی است که امیری در آن‌ها به ایفای نقش پرداخته است.

درگذشت: او در ۷ اسفند ۸۹ در پی تصادف و سکته قلبی پس از آن به دیار باقی شتافت.

سریال مختار

عباس وفایی بازیگر سریال مختار

نقش: خادم عبدا... بن زبیر

کارنامه: وفایی از سال ۱۳۵۰ فعالیت هنریش را آغاز کرد. امام علی (ع)، شیخ مفید و مومیایی برخی از کارهایی‌اند که او در آن‌ها حضور داشته است.

درگذشت: وفایی در تیر ۹۳ در سن

سریال مختار

۵۷ سالگی از این دنیا رفت.

سیامک اطلسی ۴ تیرماه ۱۳۱۵ در ارومیه متولد شد و فعالیت هنری خود را با گویندگی در سال ۱۳۴۳ و بازی در فیلم مردان خشن در سال ۱۳۵۰ آغاز کرد.

اطلسی در سریال مختار ، نقش سردار خشن سپاه شام(حُصَین بن نُمَیر) را بازی کرد.

سریال مختار

بیوگرافی سیامک اطلسی بازیگر سریال مختار

سیامک اطلسی متولد ۴ تیر ۱۳۱۵ در ارومیه، بازیگر صداپیشه (دوبلور) بود. او مدرک دیپلم داشت و به جز بازیگری، صداپیشه حرفه‌ای بود و کارگردانی و نویسندگی نیز می‌کرد.

سیامک اطلسی در سال ۱۳۴۲  در استودیو شاهین فیلم، حرفه صداپیشگی را آغاز کرد تا اینکه با پیشنهاد یکی از کارگردانان که فیلمش را برای دوبله آورده بود سر از دنیای بازیگری درآورد و از سال ۱۳۵۰ بازیگری را آغاز کرد.

اطلسی در سریال پدرسالار در کنار بازیگرانی چون محمدعلی کشاورز، جمیله شیخی، حمیده خیرآبادی، ناصر هاشمی و... نقش ماندگاری را از خودش به جا گذاشت. پدرسالار به کارگردانی اکبر خواجوی اوایل دهه ۷۰ روی آنتن رفت.

این بازیگر از سال ۵۱ تاکنون علاوه بر دوبله در بیش از ۳۰ فیلم سینمایی و ده ها سریال نقش های شاخص و متفاوت بازی کرده که ماندگارترین آنها آن سوی آتش، دوران سرابی، گل سرخ، چریکه تارا، پدرسالار و مختارنامه است. سریال‌های از یادها رفته و تعبیر وارونه یک رویا از دیگر آثار این بازیگر است.

سریال مختار

نقش مختار ثقفی در سریال مختار

نقش مختار ثقفی در سریال مختار را فریبر عرب نیا بازی کرده و متولد ۲۵ فروردین ۱۳۴۳ در تهران است. او در آثار کارگردانانی چون بهرام بیضایی، ایرج قادری، مسعود کیمیایی، ابراهیم حاتمی‌کیا، داوود میرباقری، فرزاد مؤتمن و بهروز افخمی بازی کرده‌است.

 قسمت اول سریال مختار از شبکه آی فیلم پخش شد و دیدیم که کیان سردار ایرانی تلاش می‌کند تا بار دیگر مختار سقفی را به میدان جنگ برگرداند. او از مختار تقاضا می‌کند تا به یاری امام حسن (ع) بشتابد و شمیرش را در این مسیر دوباره در دست بگیرد. اما موفق نمی‌شود.

 پس از کیان، سعد بن مسعود سقفی، عموی مختار و فرماندار مدائن وارد گفتگو با مختار می‌شود، تا شاید رضایت اش برای بازگشت به میدان جنگ را جلب کند. اما مختار همچنان معتقد است که تلاش اش برای معاش، یک جهاد است و زیر بار نمی‌رود.

در نهایت هم سعد بن مسعود سقفی موفق می‌شود تا مختار را در برابر دشمنان امام حسن (ع) آماده به مقابله و جنگ کند.

سریال مختار

بازیگر نقش کیان ایرانی در سریال مختار کیست؟

در سکانس‌های پایانی قسمت اول نیز مخاطب می‌بیند که مختار لباس جنگ بر تن کرده و در میدان شهر مدائن اعلام می‌کند که شهر را از وجود مزدوران شامی پاک می‌کند.

نقش مختار ثقفی در سریال مختار را فریبر عرب نیا بازی کرده و متولد ۲۵ فروردین ۱۳۴۳ در تهران است. او در آثار کارگردانانی چون بهرام بیضایی، ایرج قادری، مسعود کیمیایی، ابراهیم حاتمی‌کیا، داوود میرباقری، فرزاد مؤتمن و بهروز افخمی بازی کرده‌است.

 او پس از گذراندن تحصیلات دانشگاهی و دوره‌های تخصصی تئاتر و سینما به شکل حرفه‌ای وارد کار شد و تئاتر را در کانون تئاتر تجربی زیر نظر حمید سمندریان و سینما را در دوره‌ای دو ساله در مجتمع آموزشی سینما تحصیل کرد. فریبر عرب نیا همچنین در رشتهٔ ارتباط تصویری موفق به اخذ مدرک کارشناسی از دانشگاه هنر شده است.

به اعتقاد منتقدان و طرفداران سینما، بازی قابل قبول فریبر عرب نیا در فیلم جهان پهلوان تختی و بخصوص شوکران هر دو ساخته بهروز افخمی و بازی متفاوت و بسیار دشوارش در فیلم شیفته، او را به عنوان یکی از چهره‌های برتر دهه هفتاد سینمای ایران معرفی کرد.

نقش کیان، سردار ایرانی را هم در سریال مختار، رضا رویگری بر عهده داشته است. او متولد ۶ دی ۱۳۲۵ است. او همچنین در حرفه نقاشی نیز فعال بوده و در سال‌های اخیر در نمایشگاه‌هایی در ایران و آمریکا، آثارش را به نمایش گذاشته است.

رضا رویگری همچنین خواننده سرود معروف «ایران ایران» (الله الله) در اول انقلاب است و آلبوم کازابلانکا را هم در سال ۱۳۹۱ منتشر کرده است. او در فیلم‌های سینمایی بسیاری از جمله اجاره نشین ها، بوتیک، اخراجی‌ها ۳، مجنون لیلی و دل شکسته و... حضور داشته است.

سریال مختار

نقش خواهر مختار در سریال مختارنامه را چه کسی ایفا می‌کند؟

نقش خواهر مختار در سریال مختارنامه را  زنده یاد ماه چهره خلیلی بازی می‌کند. او متولد ۲۵ دی ۱۳۵۵ در تهران بود و در تاریخ ۱۷ مرداد ۱۳۹۹ در سن ۴۳ سالگی بر اثر سرطان لوزالمعده درگذشت.

ماه چهره خلیلی از سال ۱۳۸۱ فعالیت هنری خود را آغاز کرد و در رشته کارشناسی ارشد معماری از دانشگاه آکسفورد فارغ التحصیل شد.

وی نخستین بار در سریال مختارنامه مقابل دوربین قرار گرفت و پس از آن در فیلم‌هایی همچون پرونده هاوانا، عشق و خیانت، قرارمون پارک شهر، سوت دل، رنج و سرمستی و موش به ایفای نقش پرداخت.

بازیگران و نقش‌های آن ها در سریال مختار

در سریال مختار، فریبرز عرب نیا در نقش مختار، مهدی فخیم زاده در نقش عمر بن سعد، فرهاد اصلانی در نقش عبیدالله بن زیاد، رضا رویگری در نقش کیان ابوعمره سردار سپاه ایرانی، فریبا کوثری در نقش عمره بنت نعمان بن بشیر، همسر دوم مختار ثقفی، انوشیروان ارجمند در نقش رفاعه بن شداد، حسن میرباقری در نقش ابراهیم بن مالک اشتر، رضا کیانیان در نقش عبدالله بن زبیر خلیفه زبیری، داوود رشیدی در نقش نعمان بن بشیر (امیر کوفه و پدرزن مختار ثقفی)، نسرین مقانلو در نقش ناریه بنت سمره بن جندب، ام ثابت، همسر اول مختار ثقفی، عنایت شفیعی بازیگر نقش عبدالله بن کامل شاکری (بن کامل) یار مختارو محمدرضا شریفی نیا بازیگر نقش محمد بن حنفیه برادر حسین بن علی را بازی می‌کند.

علاوه بر آن ها، بیش از ۷۰ بازیگر مطرح دیگری در این مجموعه به ایفای نقش پرداخته اند.

بازیگر سریال مختار مثل حججی شهید شد | شهادت بازیگر سریال مختار اشک همه را در آورد​

آیا این خبر مفید بود؟
بر اساس رای ۴ نفر از بازدیدکنندگان

خبر داغ روز

ارسال نظر: