هواشناسی | سازمان هواشناسی | هواشناسی استان ها | هشدار هواشناسی

هشدار هواشناسی | وضعیت هواشناسی ۱۴ مردادماه ۱۴۰۱

هشدار هواشناسی | وضعیت هواشناسی 14 مردادماه 1401
کدخبر : 562610

وضعیت هواشناسی امروز جمعه، 14 مردادماه 1401 توسط سازمان هواشناسی اعلام شد.

هشدار هواشناسی در اکثر استان های کشور داده شده است. اخبار هواشناسی امروز توسط سازمان هواشناسی منتشر شد. سازمان هواشناسی از تداوم بارش ها خبر داد. هشدار هواشناسی امروز رگبار و رعد و برق در چند استان خبر دارد.

بر اساس بررسی داده‌ها و نقشه‌های پیش‌یابی هواشناسی، وضعیت جوی استان تهران با تداوم فعالیت سامانه بارشی، آسمان کمی ابری، در ساعات بعدازظهر تا شب قسمتی ابری تا نیمه ابری با رگبار پراکنده در مناطق شمالی رگبار، رعد و برق و وزش باد شدید موقتی در مناطق مستعد با احتمال بارش تگرگ در ارتفاعات پیش‌بینی می‌شود.

همچنین طی پنج روز آینده در نواحی غربی و نیمه جنوبی استان گاهی وزش باد شدید با احتمال خیزش موقت گرد و خاک به‌ویژه در ساعات عصر و شب پیش‌بینی می‌شود.

هواشناسی

بر اساس اعلام اداره کل هواشناسی استان تهران، ورامین با بیشینه دمای ۴۱ درجه سانتیگراد گرم‌ترین نقطه استان تهران در ۲۴ ساعت گذشته گزارش شده است.

آسمان تهران امروز (۱۴ مردادماه) صاف تا قسمتی ابری و در بعضی ساعات وزش باد با حداقل دمای ۲۷ و حداکثر دمای ۳۶ درجه سانتیگراد و طی شنبه (۱۵ مردادماه) آسمان کمی ابری به همراه وزش باد با حداقل دمای ۲۸ و حداکثر دمای ۳۷ درجه سانتیگراد پیش‌بینی می‌شود.

رگبار و رعد و برق در نقاط مختلف کشور

سازمان هواشناسی نسبت به رگبار و رعد و برق و وزش باد شدید در نقاط مختلف کشور و خیزش گرد و خاک در ۱۳ استان هشدار داد.

سازمان هواشناسی با صدور هشدار نارنجی‌رنگ از تشدید فعالیت سامانه بارشی و بارش باران و رعدوبرق، وزش باد شدید و در مناطق مستعد تگرگ خبر داد.

این مخاطرات روز شنبه (۱۵ مردادماه ) در اردبیل، گیلان و مازندران، روز یک‌شنبه (۱۶ مردادماه) در گیلان، مازندران، گلستان و خراسان شمالی و روز دوشنبه (۱۷ مردادماه) در گیلان، مازندران، گلستان، خراسان شمالی، شمال خراسان رضوی، شمال اردبیل و شمال آذربایجان شرقی مورد انتظار است.

پیش‌بینی هواشناسی

بر اثر این مخاطرات جاری شدن روان‌آب و آبگرفتگی معابر، سیلابی شدن رودخانه‌های فصلی، صاعقه، خسارت در اثر باد شدید لحظه‌ای، در مناطق مستعد همراه با خیزش گردوخاک موقت، کاهش شعاع دید و اختلال در ناوگان حمل و نقل، احتمال خسارت به صنعت کشاورزی پیش‌بینی می‌شود.

سازمان هواشناسی برای کاهش آسیب‌های احتمالی اجتناب از تردد و اسکان در حاشیه و بستر رودخانه‌های فصلی، عدم تردد عشایر کوچ‌رو و دام‌ها در ارتفاعات، تسریع در برداشت مزارع برنج، پرهیز از فعالیت‌های کوه‌نوردی، عدم پارک خودروها در کنار درختان فرسوده، عدم پرواز با هواپیماهای سبک و بالگرد، آمادگی دستگاه‌های اجرایی مانند نیروهای امدادی، راهداری، شهرداری، وزارت نیرو و غیره جهت مقابله با بحران را توصیه می‌کند.

سازمان هواشناسی در ادامه با صدور هشدار زردرنگ از رشد ابرهای همرفتی به‌ویژه در ساعات بعدازظهر و فعالیت سامانه بارشی و رگبار و رعدوبرق، وزش باد شدید موقتی در نواحی مستعد گردوخاک و در نقاط مستعد تگرگ هشدار داد.

این مخاطرات در روز شنبه (۱۵ مردادماه) در گلستان، شمال خراسان شمالی، شمال آذربایجان غربی، آذربایجان شرقی، زنجان، قزوین، همدان، مرکزی، لرستان، چهارمحال و بختیاری، کهگیلویه و بویراحمد، فارس، غرب و جنوب اصفهان و شمال شرق خوزستان، در روز یکشنبه (۱۶ مردادماه) در اردبیل، آذربایجان شرقی، آذربایجان غربی، زنجان، قزوین، البرز، تهران، مرکزی، همدان، غرب و جنوب اصفهان، شمال شرق خوزستان، کهگیلویه و بویراحمد، چهارمحال و بختیاری، فارس و ارتفاعات سمنان و در روز دوشنبه ( ۱۷ مردادماه) در آذربایجان شرقی، اردبیل، زنجان، قزوین، البرز، تهران، مرکزی، شرق همدان، شرق لرستان، چهارمحال و بختیاری، کهگیلویه و بویراحمد، فارس، نیمه غربی اصفهان، شمال سمنان و شمال و شرق خوزستان مورد انتظار است.هواشناسی

در این شرایط جوی احتمال وقوع صاعقه، احتمال آبگرفتگی معابر و جاری شدن روان‌آب به شکل محلی و محدود، احتمال بالا آمدن ناگهانی سطح آب رودخانه‌های فصلی، احتمال شکستن درختان کهنسال، احتمال سقوط اشیاء از ارتفاعات و احتمال تاخیر در پرواز پیش‌بینی می‌شود.

به گفته سازمان هواشناسی برای کاهش آسیب احتمالی لازم است احتیاط در صعود به ارتفاعات، عدم پارک خودرو در اطراف درختان فرسوده و ساختمان‌های نیمه کاره، پرهیز از اتراق در بستر رودخانه‌ها و احتیاط در عبور از حاشیه مسیل‌ها و عدم سم و محلول پاشی در مزارع و باغات در دستور کار قرار گیرد.

سازمان هواشناسی در ادامه این هشدار از خیزش و نفوذ گردو خاک و وزش باد شدید موقت خبر داد.

این مخاطرات روز جمعه (۱۴ مردادماه) در شمال سیستان و بلوچستان، یزد، خراسان جنوبی، نوار غربی کرمانشاه و ایلام و خوزستان، روز شنبه ( ۱۵ مردادماه) در شمال سیستان و بلوچستان، خراسان جنوبی، کردستان، کرمانشاه، جنوب آذربایجان غربی، روز یکشنبه (۱۶ مردادماه) در شمال سیستان و بلوچستان، خراسان جنوبی، خراسان رضوی، نیمه شرقی سمنان، کرمانشاه، ایلام، کردستان، خوزستان و در روز دوشنبه (۱۶ مردادماه) در شمال سیستان و بلوچستان، خراسان جنوبی، خراسان رضوی، نیمه شرقی سمنان، شرق اصفهان، شمال یزد پیش بینی می‌شود.

بر اثر این مخاطرات احتمال کاهش کیفیت هوا و کاهش شعاع دید، احتمال سقوط اشیاء از ارتفاعات، احتمال خسارت به سازه‌های موقت و احتمال شکستن درختان کهن‌سال، احتمال اختلال در ناوگان حمل و نقل و احتمال آسیب به تاسیسات حساس به گردوغبار وجود دارد.

هواشناسی

سازمان هواشناسی برای کاهش آسیب احتمالی عدم حضور افراد در فضای باز، به‌ویژه اشخاص آسیب‌پذیر، پایش شاخص آلودگی توسط دستگاه‌های ذیربط و اتخاذ تصمیم مطابق با مقررات، عدم توقف و پارک خودرو در اطراف درختان فرسوده و ساختمان‌ها نیمه کاره و استحکام سازه‌های موقت از جمله تابلوهای تبلیغاتی و پوشش گلخانه‌ها را توصیه می‌کند.

به گزارش ایسنا در هشدار نارنجی‌رنگ سازمان هواشناسی پیش‌بینی می‌شود که پدیده‌ای جوی اثرات منفی به دنبال داشته باشد و خسارت‌های احتمالی را سبب شود.

هشدار نارنجی برای آماده‌باش دستگاه‌های مسئول برای مقابله با یک پدیده خسارت‌زا صادر می‌شود. هشدار زردرنگ به معنای این است که پدیده‌ای جوی رخ خواهد داد که ممکن است در سفرها و انجام کارهای روزمره اختلالاتی را ایجاد کند.

این هشدار برای آگاهی مردم صادر می‌شود تا بتوانند آمادگی لازم را برای مواجهه با پدیده‌ای جوی داشته باشند که از حالت معمول کمی شدت بیشتری دارد. از سوی دیگر مسئولان نیز در جریان این هشدارها قرار می‌گیرند تا اگر لازم باشد تمهیداتی را بیندیشند.

هواشناسی

هشدار زردرنگ به معنای این است که پدیده‌ای جوی رخ خواهد داد که ممکن است در سفرها و انجام کارهای روزمره اختلالاتی را ایجاد کند. این هشدار برای آگاهی مردم صادر می‌شود تا بتوانند آمادگی لازم را برای مواجهه با پدیده‌ای جوی داشته باشند که از حالت معمول کمی شدت بیشتری دارد. از سوی دیگر مسئولان نیز در جریان این هشدارها قرار می‌گیرند تا اگر لازم باشد تمهیداتی را بیندیشند.

منبع: ایسنا

آیا این خبر مفید بود؟
بر اساس رای ۰ نفر از بازدیدکنندگان

خبر داغ روز

ارسال نظر: