محرم | عزاداری محرم | اول محرم ۱۴۰۱ | مراسمات محرم | اعمال محرم | اعمال شب های محرم

اعمال شب هفتم ماه محرم | فضیلت انجام اعمال شب هفتم ماه محرم

اعمال شب هفتم ماه محرم | فضیلت انجام اعمال شب هفتم ماه محرم
کدخبر : 562617

در این مطلب اعمال مخصوص شب هفتم ماه محرم را برای شما قرار داده ایم.

محرم 1401 فرا رسید. محرم 1401 نیز با عزاداری ها و مرثیه گویی های خودش دوباره آمد. ایام سوگواری سید و سالار شهیدان در ماه محرم اتفاق افتاده است. در ایام ماه محرم اعمالی توصیه شده است که انجامش ثواب دارد. اعمال شب هفتم محرم را در این مطلب بخوانید.

بیشتر شده بود به گونه ای که تعداد نظامیانی که لباس و سلاح جنگی و حقوق از حکومت غاصب بنی امیه گرفته بودند و به جنگ و مقابله با امام حسین (ع) آمده بودند.

ماه محرم

اعمال مخصوص شب هفتم محرم الحرام

از اعمال روز هفتم محرم گرفتن روزه ی مستحبی است که بسیار به آن سفارش شده و موجب استجابت دعا می گردد.

هفتمین روز از دهه محرم سال ۶۱ هجری قمری در کربلا شروع غوغایی عظیم بود.

تعداد جنگجوها بیشتر شده بود به گونه ای که تعداد نظامیانی که لباس و سلاح جنگی و حقوق از حکومت غاصب بنی امیه گرفته بودند و به جنگ و مقابله با امام حسین (ع) آمده بودند را بالغ بر ۳۰ هزار جنگجو نوشته اند.

در این روز عبدالله بن زیاد نامه‌ اى به نزد عمربن سعد فرستاد و به او دستور داد تا با سپاهیان خود بین امام حسین و اصحابش و آب فرات فاصله ایجاد کرده و اجازه نوشیدن حتى قطره‌اى آب را به امام ندهد، همانگونه که از دادن آب به عثمان بن عفان خوددارى شد!!

عمربن سعد نیز فوراً عمر بن حجاج را با پانصد سوار در کنار شریعه فرات مستقر کرد و مانع دسترسى امام حسین و یارانش به آب شدند، و این رفتار غیر انسانى سه روز قبل از شهادت امام حسین علیه ‌السلام صورت گرفت.

در این هنگام مردى به نام عبدالله بن حصین ازدى که از قبیله بجیله بود فریاد برداشت که: اى حسین! این آب را دیگر بسان رنگ آسمانى نخواهى دید! به خدا سوگند که قطره‌اى از آن را نخواهى آشامید تا از عطش جان دهى!

ماه محرم

امام حسین علیه‌ السلام فرمود: خدایا او را از تشنگى بکش و هرگز او را مشمول رحمت خود قرار مده!

حمید بن مسلم می گوید: به خدا سوگند که پس از این گفتگو به دیدار او رفتم در حالى که بیمار بود، قسم به آن خدایى که جز او پروردگارى نیست، دیدم که عبدالله بن حصین آنقدر آب می آشامید تا شکمش بالا می آمد، و آن را بالا می آورد!

و باز فریاد می‌زد: العطش! باز آب میخورد تا شکمش آماس میکرد ولى سیراب نمى‌شد! و چنین بود تا جان داد.

نامه عبیدالله به عمربن سعد

عمر بن سعد نامه ای بدین مضمون از عبیدالله دریافت کرد که: با سپاهیان خود بین امام حسین(ع) و اصحابش و آب فرات فاصله بینداز،

به طوری که حتی قطره ای آب به امام(ع) نرسد، همان گونه که از دادن آب به عثمان بن عفان خودداری شد!

عمر بن سعد ۵۰۰ سوار را در کنار شریعه ی فرات مستقر کرد. یکی از آنها فریاد زد: ای حسین!… به خدا سوگند که قطره ای از این آب را نخواهی آشامید تا از عطش جان دهی!

حضرت فرمود:« خدایا! او را از تشنگی هلاک کن و هرگز او را مشمول رحمتت قرار مده.» حمید بن مسلم می گوید به چشم خود دیدم که نفرین امام(ع) عملی گشت.ماه محرم

نفرین امام حسین بر سپاه دشمن

بار خدایا! باران آسمان را از اینان دریغ کن، و بر ایشان تنگی و قحطی ( همچون سالهای قحطی یوسف در مصر) پدید آور و آن غلام ثقفی (حجاج بن یوسف) را بر ایشان بگمار تا جام زهر به ایشان بچشاند.

تاریخ روز عاشورا در سال ۱۴۰۱

تاریخ روز عاشورا در تقویم شمسی: ۱۷ مرداد ماه ۱۴۰۱

تاریخ روز عاشورا در تقویم قمری: ۱۰ محرم ۱۴۴۳

تاریخ روز عاشورا در تقویم میلادی: ۸ آگوست ۲۰۲۲

روز عاشورا چه روزی است؟

دهمین روز از ماه محرم سال ۶۱ هجری قمری امام حسین (ع) به همراه یاران خود به جنگ با سپاه عمر بن سعد رفتند و در نهایت در سرزمین کربلا به شهادت رسیدند تا دین اسلام را زنده نگه دارند.

ریشه کلمه عاشورا

ریشه کلمه عاشورا در زبان‌های سامی به معنی دهم است. این روز در واقع دهمین روز از ماه است.

عاشورا یعنی چه

در عربی به عدد ۱۰، عشر می‌گویند اما طبق روایاتی که بیان شده است، عشر از زمانی عاشورا نامیده شد که امام حسین (ع) در کربلا به شهادت رسیدند.)

محرم

واقعه عاشورا
امام حسین (ع) در روز عاشورا، پس از خواندن نماز صبح، برای تمام کردن حجت خود با لشکر دشمن، سوار بر اسب شدند و به سمت آنها رفتند. یکی از رویدادهای مهمی که در صبح عاشورا اتفاق افتاد این است که حر بن یزید ریاحی از لشکر دشمن جدا شد و به لشکر امام حسین (ع) پیوست. در آغاز جنگ، حملات گروهی شکل گرفت. سپس جنگ به صورت فردی ادامه پیدا کرد. پس از به شهادت رسیدن اصحاب غیر هاشمی امام، نوبت به یاران بنی هاشمی ایشان رسید. ابتدا حضرت علی اکبر (ع)، فرزند امام حسین (ع) و پس از ایشان، دیگر خاندان امام (ع) به میدان آمدند و یکی پس از دیگری به شهادت رسیدند. پس از شهادت حضرت عباس (ع)، امام حسین (ع) وارد میدان شدند.

ماجرای شهادت امام حسین (ع) در روز عاشورا

لشکر دشمن از مقابله با امام حسین (ع) می‌ترسیدند. شمر بن ذی‌الجوشن به تیراندازان سپاه خود دستور تیرباران کردن امام را داد. پس از جراحت‌های فراوانی که به امام وارد شد، سنان بن انس تیری به گلوی ایشان زدند. سنان بن انس سر امام حسین (ع) را جدا کرد و به دست خولی بن یزید اصبحی داد. پس از شهادت نوه پیامبر (ص) به دستور عمر بن سعد، تعدادی از سپاهیان دشمن با اسب بر روی پیکر شهدا تاختند. مختار ثقفی با قیامی که برای خونخواهی شهدای کربلا انجام داد، دستور داد تا با میخ‌های آهنین، دست و پای این افراد را بر زمین بکوبند و بر بدنشان اسب دوانیدند به طوری که تمام اجزای بدنشان از هم جدا شد. همچنین دشمنان خیمه‌ها را آتش زدند و زنان و کودکان را به اسارت بردند.

محرم

پیش زمینه تاریخی عاشورا

در ۱۰ محرم ۶۱ هجری قمری نبردی میان سپاه امام حسین (ع) و سپاه اعزامی از طرف یزید بن معاویه در محلی به نام کربلا اتفاق افتاد. دلیل یزید برای این جنگ، بیعت نکردن امام حسین (ع) عنوان شده است. از سوی دیگر امام حسین (ع) حکومت یزید را غیرقانونی و غیر شرعی دانستند.

تطبیق تاریخی عاشورا

عاشورای سال ۶۱ هجری قمری طبق بعضی محاسبات نجومی با توجه به تقویم هجری قمری هلالی با سه شنبه، ۲۰ مهر سال ۵۹ هجری خورشیدی (۹ اکتبر ۶۸۰ میلادی) برابر است. اما بر اساس محاسبات جدولی تقویم هجری قمری قراردادی این روز با چهارشنبه، ۲۱ مهرماه خورشیدی (۱۰ اکتبر میلادی) همان سال تطبیق داده می‌شود.

فضیلت روز عاشورا

در روز عاشورا دسته‌های عزاداری سینه زنی و زنجیر زنی در مکان‌های مختلف به ویژه مساجد و هیئت‌ها برگزار می‌شوند و با عزاداری کردن برای امام حسین (ع) نام و یاد ایشان را زنده نگه می‌دارند. در این روز همچنین خواندن زیارت عاشورا بسیار توصیه شده است. مردم در روز عاشورا نذری‌های خود را انجام می‌دهند. امام صادق (ع) فرمودند: عاشورا روزی است که حسین (ع) میان یارانش کشته بر زمین افتاد، یاران او نیز پیرامون او به خاک افتاده بودند.

ماه محرم

منبع: اقتصاد آنلاین

آیا این خبر مفید بود؟
بر اساس رای ۰ نفر از بازدیدکنندگان
ارسال نظر: