آبله میمونی | وضعیت آبله میمونی | هشدار آبله میمونی

اولین ابتلا به آبله میمونی در کشور تأیید شد | چه افرادی بیشتر در معرض ابتلا به آبله میمونی هستند؟

اولین ابتلا به آبله میمونی در کشور تأیید شد | چه افرادی بیشتر در معرض ابتلا به آبله میمونی هستند؟
کدخبر : 563498

اولین مورد ابتلا به آبله میمونی در کشور تأیید شد. علائم اولیه آبله میمونی چیست؟

آبله میمونی در وضعیت خطرناکی قرار گرفته است. سازمان بهداشت جهانی وضعیت اضطراری برای آبله میمونی اعلام کرده است. آبله میمونی در دنیا در حال پیشرفت است و افرادی بیشتری را مبتلا می کند. هشدار سازمان بهداشت جهانی برای آبله میمونی اعلام شده است. اولین ابتیلا به آبله میمونی در کشور تأیید شده است.

 سخنگوی وزارت بهداشت از مشاهده اولین مورد آبله میمونی در کشور خبر داد.

به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان، پدرام پاک آیین درباره مشاهده اولین مبتلا به آبله میمونی در کشور گفت: شناسایی این مورد با همکاری بیمار که یک بانوی ۳۴ ساله است، صورت گرفته است؛ بیمار که در اهواز سکونت دارد، بلافاصله قرنطینه شده و با تایید آزمایش‌های اولیه و نهایی در حال طی کردن دوره بیماری خود در منزل است.

 

وی گفت: بنا به اظهار دانشمندان ومتخصصان، آبله میمونی، کشندگی بالایی نداشته و قابل درمان است، افرادی که در گذشته واکسن آبله را تزریق کرده‌اند تا حدود قابل توجهی نسبت به این بیماری مصون خواهند بود.

آبله میمونی

علایم اولیه آبله میمون | این افراد بیشتر در معرض ابتلا هستند

وز ۲۵ مرداد ماه ۱۴۰۱، وزارت بهداشت از شناسایی اولین مورد ابتلا به آبله میمونی در کشور خبر داد. بر این اساس پدرام پاک‌آیین_سخنگوی وزارت بهداشت اعلام کرد که شناسایی این مورد با همکاری بیمار که یک بانوی ۳۴ ساله است و خانواده او، از طریق مشاهده ضایعات پوستی بیمار صورت گرفته است.

به گفته پاک‌آیین، بیمار که در اهواز سکونت دارد، بلافاصله قرنطینه شده و با تایید آزمایش‌های اولیه و نهایی در حال طی کردن دوره بیماری خود در منزل است.

باید توجه کرد که به گفته کارشناسان و متخصصان حوزه سلامت، عامل بیماری‌زای آبله میمونی که پیش از این عمدتا به عنوان بیماری بومی آفریقای مرکزی شناخته می‌شد، اولین بار در میمون گزارش شد و بر همین اساس نام آن را آبله میمونی گذاشتند، اما در جوندگانی مانند خرگوش، خوکچه هندی و … نیز مشاهده شده است.

 

راه‌های انتقال “آبله میمونی”

باید توجه کرد که یکی از راه‌های انتقال این بیماری تماس با حیوان آلوده است؛ اعم از لاشه حیوان یا حیوان زنده. در عین حال تماس نزدیک با انسان آلوده به ویروس آبله میمونی هم می‌تواند منجر به انتقال این بیماری شود که از طریق قطرات تنفسی و ذرات تنفسی، ترشحات انسان آلوده و رابطه جنسی با فرد آلوده، تماس با وسایل شخصی بیمار و… منتقل می‌شود.

آبله میمونی

علائم آبله میمونی

در عین حال به گفته متخصصان، علائم این بیماری شامل سردرد، درد بدن، درد عضلانی، خستگی، تب، تورم غدد لنفاوی و بثورات پوستی است.

طبق گفته متخصصان حوزه سلامت، آبله میمونی کشندگی بالایی نداشته و میزان انتقال آن هم نسبت به بیماری‌هایی مانند سارس، مرس و کووید۱۹ پایین‌تر است. در عین حال آبله میمونی در دوره پنهان بیماری قابلیت انتقال و بیماری‌زایی ندارد، بلکه از زمانی قابلیت انتقال بیماری وجود دارد که علائم بیماری ظاهر شود. هرچند که باید مراقبت‌های لازم انجام شود.

از سوی دیگر گفته می‌شود که افرادی که واکسن آبله تزریق کردند که در کشور ما افراد بالای ۵۰ سال هستند، این افراد تا حدود ۹۰ درصد در برابر این بیماری مصونیت دارند. بنابراین واکسن آبله بین ۸۵ تا ۹۰ درصد می‌تواند ایجاد مصونیت کند. در عین حال در هفته‌های اخیر هم واکسن اختصاصی آبله میمونی در اروپا و انگلیس تاییدیه گرفته بود.

در عین حال پیش از این اعلام شده بود که سازمان جهانی بهداشت برای آبله میمونی سطح هشدار را مطرح کرده، به ویژه برای کشورهایی که تعاملات زیادی با آفریقا دارند. کشورهای آفریقایی و اروپایی در این زمینه باید به هشدارها توجه کنند. بنابراین حالا که اولین مورد ابتلا به این بیماری در کشور ما هم شناسایی شده، باید هوشیار بوده و آمادگی داشته باشیم تا از انتقال بیشتر آن پیشگیری شود.

آبله میمون

منبع: باشگاه خبرنگاران/ایسنا
آیا این خبر مفید بود؟
بر اساس رای ۰ نفر از بازدیدکنندگان
ارسال نظر: