قیمت پراید | قیمت پراید امروز | قیمت پراید چقدر شد؟

قیمت پراید روز را اینجا بخوان | قیمت پراید جمعه ۲۸ مرداد ماه ۱۴۰۱

قیمت پراید روز را اینجا بخوان | قیمت پراید جمعه 28 مرداد ماه 1401
کدخبر : 563672

قیمت پراید روز پنجشنبه 28 مرداد 1401 در بازار در این صفحه قرار دارد و جدیدترین آن را بخوانید.

نزدیک به ۱۵ سال قیمت پراید در بازار خودرو بیش از بقیه خودروها اهمیت داشت. تیراژ بالا و قیمت پراید تقاضای اصلی بازار خودرو را به خود جلب کرد. قیمت پراید برای متقاضیان خرید خودرو اهمیت زیادی دارد. با اینکه بیش از یکسال و نیم از تولید آخرین پراید می گذارد اما کماکان این خودرو و قیمت پراید در رصد مصرف کنندگان است. قیمت پراید روز جمعه ۲۸ مرداد ۱۴۰۱ در بازار در این صفحه قرار دارد و جدیدترین آن را بخوانید.

قیمت پراید جمعه ۲۸ مرداد ماه ۱۴۰۱

بررسی نوسانات قیمتی در بازار خودرو حاکی از ریزش قیمت خودروهای پراید است به طوری که پراید ۱۱۱ از ۲۰۶ میلیون تومان به ۲۰۵ میلیون تومان رسیده است و مدل ۱۵۱ سال ۱۴۰۰ آن نیز از ۱۷۷ میلیون تومان به ۱۷۶ میلیون تومان رسیده است و مدل ۱۴۰۱ این خودرو نیز در این مدت ۱۸۳ میلیون تومان به ۱۸۲ میلیون تومان رسیده است.

پراید ۱۵۱ پلاس مدل ۱۴۰۰ نیز از ۱۸۹ میلیون تومان به ۱۸۸ میلیون تومان رسیده و مدل ۱۳۹۹ این خودرو نیز در این مدت یک میلیون تومان ارزان شده است و ۱۸۰ میلیون تومان قیمت خورده است.

خودروهای ساینا نیز ارزان شدند به طوری که ساینا دنده‌ای مدل ۱۴۰۰ از ۲۱۶ میلیون تومان به ۲۱۰ میلیون تومان رسیده است.

در میان ریزش قیمت خودروهای پراید و ساینا اما خودروهای پژو امروز گران شدند به طوری که پژو ۲۰۶ تیپ ۵ از ۳۵۵ میلیون تومان به ۳۵۷ میلیون تومان رسیده است.

قیمت پراید

قیمت خودرو صفر داخلی امروز سه شنبه 25 مرداد ۱۴۰۱ در بازار ایران به شرح زیر است:

پراید ۱۱۱ با قیمت ۲۰۵ میلیون تومان به فروش می‌رسد.

پراید ۱۳۱ نیز با قیمت ۱۷۹ میلیون تومان عرضه می‌شود. دنا معمولی مدل ۱۴۰۱ نیز به ۴۱۰ میلیون تومان رسید.

البته پژو ۲۰۷ اتومات در قیمت ۶۱۷ میلیون تومان خرید و فروش می‌شود.

قیمت خودروهای پرطرفدار

تیبا هاچ‌بک پلاس هم‌اکنون با نرخ ۲۱۰ میلیون تومان معامله می‌شود.

پژو ۲۰۶ تیپ دو  مدل ۱۴۰۱ به ۳۰۲ میلیون تومان رسید. ۲۰۶ تیپ پنج نیز  دو میلیون تومان کاهش داشت و اکنون در بازار کشور تا نرخ ۳۵۹ میلیون تومان پیش رفت.

تارا اتوماتیک نیز امروز در قیمت ۵۹۵ میلیون تومان خرید و فروش می‌شود.

سهمیه جدید قرعه‌کشی خودرو

دارندگان خودروهای فرسوده سهمیه ۱۰ درصدی در قرعه‌کشی ایران خودرو و سایپا دارند و می‌توانند با استفاده از این سهمیه، بدون نوبت، خودرو بگیرند.

بر اساس قانون بودجه سال ۱۴۰۱ قرار است حداقل ۱۰ درصد از خودروهای عرضه شده در قرعه‌کشی ایران خودرو و سایپا، به دارندگان خودروهای فرسوده تخصیص داده ‌شود.

یعنی مالکان خودروهای فرسوده می‌توانند در طرح‌های پیش‌فروش و فروش فوری ایران خودرو و سایپا شرکت کنند و ۱۰ درصد سهمیه خودروها متعلق به مالکان خودروهای فرسوده است.

تخصیص خودرو به دارندگان خودروهای فرسوده یک شرط مهم دارد، اینکه در هنگام تحویل خودروی جدید، خریدار گواهی اسقاط خودروی فرسوده خود را تحویل دهد.

پیش از این مادران دارای دو فرزند و بیشتر از سهمیه خودرو برخوردار بودند و گفته شده بود که این افراد ظرف یک ماه خودروی ثبت‌نام شده را تحویل می‌گیرند. اما مشخص نیست که آیا مالکان خودروهای فرسوده هم یک ماهه خودروی ثبت‌نامی را تحویل می‌گیرند و یا اینکه مدت زمان انتظار برای این گروه مانند دیگر افراد است و فقط از سهمیه ۱۰ درصدی قرعه‌کشی بهره می‌برند.قیمت پرایدمشخصات فنی پراید

بررسی های فنی نشان می دهد که حدود 90 درصد از وزن یک خودرو را فولاد تشکیل می دهد و باقی آن پلاستیک و آلیاژهای مختلف است که با محاسبات روشن می توان قیمت پراید را تعیین کرد. در مورد خودرو پراید با وزن 915 کیلوگرم، حدود 800 کیلو فولاد به کار رفته است که با قیمت ورق داخل که کیلویی 35 هزار تومان است، 28 میلیون تومان ورق برای آن استفاده شده است. 20 درصد هزینه سربار را هم که به مبلغ فوق اضافه کنیم کمتر از 33 میلیون تومان هزینه مواد اولیه و سربار این خودرو جاودانه بازار ایران است.

هزینه متوسط بلند مدت پلتفورم این خودرو عملا باید صفر در نظر گرفته شود (به دلیل تولید به مدت بیش از 5 دهه) و قطعات حساس چندانی هم در آن به کار نرفته است و حدود 20 تا 30 درصد هزینه مواد و فناوری به کار رفته در آن است که نشان می دهد قیمت تمام شده خودرو پراید نمی تواند بیش از 50 میلیون تومان باشد که با سود خودروساز نهایتا باید 60 میلیون تومان به بازار عرضه شود.

اما به دلیل بازی ارزی ذی نفعان گیرنده دلار 4200 تومانی و قیمتگذاری بی منطق دولت برای خودروسازان، هم اکنون قیمت پراید با دو متغیر کاهش شدید عرضه (تا قبل از اعلام توقف تولید و به تبعیت از توقف عرضه مدل های جایگزین) و بازی با نرخ ارز به 150 میلیون تومان رسیده است. در صورتی که واردات خودرو آزاد شده و دلار 4200 تومانی نیز حذف شود، مردم خواهند شنید که قیمت پراید به حداکثر 70 میلیون تومان (10 میلیون بالاتر از نرمال به دلیل چسبندگی قیمتی) رسید.

قیمت پراید

علت گران شدن پراید

علت گرانی سه میلیون تا چهار میلیون تومان پراید در یک هفته چیست؟

عدم عرضه جدید پراید، جوابگو نبودن عرضه خودروهای مشابه آن، نوسان قیمت دلار، وجود تقاضای بالا برای خرید این خودرو ارزان‌تر از بقیه خودروها و در نهایت اظهارات اخیر وزیر صمت مبنی بر مخالفت با آزادسازی واردات خودرو، پراید را گران‌تر از قبل کرده است.

هفته گذشته، وزیر صمت به صراحت از مخالفت با آزادسازی واردات خودرو صحبت کرده بود که تجارت‌نیوز گزارش داد اگر این اظهارات به معنای لغو احتمالی آزادسازی واردات خودرو باشد شوک جدیدی برای بازار خودرو محسوب می‌شود و احتمالا قیمت خودرو را متاثر می‌کند.

پیش از این پیش‌بینی می‌شد پس از آزادسازی واردات خودروهای خارجی و کاهش قیمت این خودروها در بازار، این ارزانی به پراید هم سرایت کند اما هفته گذشته با اظهارات وزیر صمت این سناریو تقریبا رنگ باخت.

علاوه بر این، قرار بود در این روزهای نبود پراید در خط تولید، خودروهای جایگزین بتوانند تقاضا برای پراید را پاسخ دهند اما به نظر می‌رسد خودروسازان در تحقق این هدف ناکام مانده‌اند.

قیمت پراید

کمبود تقاضای ۳ میلیونی در بازار خودرو

آن طور که تاکنون اعلام شده میزان تقاضا در بازار خودرو تا سالانه به سه میلیون دستگاه هم می‌رسد اما خودروسازان حتی به یک میلیون خودرو تولیدی هم دست نیافته‌اند. هر چند آنها اعلام کرده‌اند که میزان خودروهای معوق در طرح‌های پیش‌فروش را به کمترین حد ممکن طی سال‌های اخیر رسانده‌اند اما طبق آخرین گزارش سازمان بازرسی میزان خودروهای ناقص در پارکینگ به ۱۴۰ هزار خودرو می‌رسد.

ناتوانی خودرو سازان در تامین قطعات خودرو نیز به بحران فعلی دامن زده است. در همین حال که بازار به دلیل بی‌پاسخ ماندن به تقاضاهای موجود تحت فشار است، قیمت دلار نیز نوساناتی داشته که به نظر می‌رسد این نوسانات به بازار خودرو هم سرایت کرده است.

بدین ترتیب در صورت تداوم وضعیت فعلی یعنی اگر گشایشی در آزادسازی واردات خودرو صورت نگیرد، قیمت دلار همچنان نوسان داشته باشد، خودروهای جایگزین پراید وارد بازار نشوند، احتمالا کاهش قیمت پراید کمی از دور از دسترس باشد. آیا ممکن است بازار پراید طبق انتظار عمل کند یا اینکه با وعده‌ها و اقدامات جدید این بازار متاثر خواهد شد؟

قیمت پراید روز را اینجا بخوان | قیمت پراید جمعه ۲۸ مرداد ماه ۱۴۰۱

آیا این خبر مفید بود؟
بر اساس رای ۲ نفر از بازدیدکنندگان

خبر داغ روز

ارسال نظر: