زلزله | زلزله وحشتناک | زلزله هولناک

ببینید | زلزله هولناک ۷.۲ ریشتری تایوان را خراب کرد | سونامی جدید در راه است؟

ببینید | زلزله هولناک 7.2 ریشتری تایوان را خراب کرد | سونامی جدید در راه است؟
کدخبر : 566200

زلزله هولناک به بزرگی 7.2 ریشتر امروز تایوان را لرزاند. احتمال وقوع یک سونامی دیگر وجود دارد.

زلزله، لرزش و جنبش و تکان خوردن زمین است که به دلیل رهش انرژی تخلیه شده از سنگ‌ها در گسل‌های پوسته زمین در مدّتی کوتاه روی می‌دهد. محلّی که منشأ زلزله است و انرژی از آنجا خارج می‌شود را هایپوسنتر، و نقطهٔ بالای کانون در سطح زمین را مرکز سطحی زلزله می‌گویند. پیش از وقوع زلزله اصلی معمولاً زلزله‌های نسبتاً خفیف‌تری در منطقه روی می‌دهد که به پیش‌لرزه معروف‌اند. به لرزش‌های بعدی زمین‌لرزه نیز پس‌لرزه می‌گویند که با شدّت کمتر و با فاصلهٔ زمانی گوناگون میان چند دقیقه تا چند ماه رخ می‌دهد. هرچقدر تعداد پیش لرزه‌ها بیشتر باشد، مقدار ریشتر زمین لرزهٔ اصلی، کمتر می‌باشد.

منابع محلی امروز یکشنبه از وقوع زلزله قوی ۷.۲ ریشتری در تایوان و ایجاد ویرانی‌های گسترده خبر دادند. هنوز جزئیات بیشتری از میزان تلفات و ویرانی‌های ناشی از این زمین‌لرزه شدید منتشر نشده است. این در حالی است که برخی منابع شدت این زمین لرزه را ۶.۹ ریشتر اعلام کرده‌اند.

زلزله

تصاویر منتشر شده از وضعیت نامساعد و ترس و وحشت شدید مردم در اثر این زمین‌لرزه حکایت دارد.

به گزارش رویترز، سازمان زمین‌شناسی آمریکا اعلام کرد که زمین‌لرزه‌ای قوی روز یکشنبه سواحل جنوب شرقی تایوان را لرزاند. در اثر این زمین‌لرزه ویرانی‌هایی گزارش شده و هشدار سونامی را به دنبال داشته است.

لرزش در پایتخت تایوان نیز احساس شد

هندوستان تایمز نیز گزارش داد که USGS اعلام کرد این زمین‌لرزه در ساعت ۲:۴۴ بعد از ظهر (۰۶۴۴ GMT) در حدود ۵۰ کیلومتری (۳۰ مایلی) شمال شهر تایتونگ در عمق ۱۰ کیلومتری زمین رخ داد. قدرت اولیه آن ۷.۲ ریشتر بود اما USGS بعدا آن را به ۶.۹ ریشتر کاهش داد.

به گفته خبرگزاری نیمه رسمی تایوان، حداقل یک ساختمان در شهر یولی فرو ریخت.

ویدئویی که توسط CNA منتشر شده است، ساکنان وحشت‌زده را نشان می‌دهد که به سمت ساختمانی می‌دوند که فروریخته و ابر غلیظی از گردوغبار را بالا آورده است.

زلزله

یک خبرنگار خبرگزاری فرانسه گفت که لرزش در پایتخت تایوان نیز احساس شد.

زمین‌لرزه‌ای به بزرگی ۶.۶ ریشتر روز شنبه همین منطقه را لرزاند و پس از آن لرزش‌های متعددی با کمترین خسارت در منطقه‌ای کوهستانی و روستایی کم‌جمعیت رخ داده است. اما زلزله روز یکشنبه بسیار شدیدتر بود. آژانس هواشناسی ژاپن هشدار سونامی به جزایر دوردست نزدیک تایوان صادر کرد. انتظار می‌رود امواجی به ارتفاع یک متر در حوالی ساعت ۴ بعد از ظهر (۰۷۰۰ GMT) از راه برسند.

هشدار سونامی برای تایوان

تصاویر زنده تلویزیونی از جزایر آسیب دیده بلافاصله علائم واضحی از امواج بلند را نشان نداده است.

مرکز شبکه زلزله چین اعلام کرد که زمین‌لرزه‌ها به وضوح در مناطق ساحلی از جمله فوجیان، گوانگدونگ، جیانگ سو و شانگهای احساس شده است.

تایوان همواره در دهه‌های اخیر در معرض زلزله‌های شدید قرار می‌گیرد زیرا این جزیره در نزدیکی محل اتصال دو صفحه از لایه‌های زیرزمینی (هسته زمین) قرار دارد. مرگبارترین زمین‌لرزه تایوان یک زمین‌لرزه ۷.۶ ریشتری در سپتامبر ۱۹۹۹ بود که بیش از ۲۴۰۰ کشته بر جای گذاشت.

زلزله

خسار‌ت‌های زمین‌لرزه تایوان

به نقل از ایسنا، رسانه‌های تایوان اعلام کردند: یک ساختمان که یک فروشگاه داخل آن بوده در اثر این حادثه ریزش کرده است. همچنین دست‌کم یک واگن قطار نیز در پی وقوع این زمین‌لرزه از ریل خارج شده است.

در همین حال مرکز هشدار سونامی ایالات متحده پس از وقوع این زمین‌لرزه هشداری را برای تایوان صادر کرد.

منبع: مهر

آیا این خبر مفید بود؟
بر اساس رای ۰ نفر از بازدیدکنندگان
ارسال نظر: