اینترنت

آخرین وضعیت اینترنت ایران پس اختلال گسترده | چرا اینترنت مرتب قطع می‌شود؟

آخرین وضعیت اینترنت ایران پس اختلال گسترده |  چرا اینترنت مرتب قطع می‌شود؟
کدخبر : 566622

فردا یکشنبه، 3 مهرماه اینترنت در ایران همچنان با اختلال‌های گسترده همراه است.

اینترنت دچار اختلال  شد. وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات ادعای اعمال محدودیت و قطع اینترنت در روزهای آینده را تکذیب کرد. اما وزیر کشور گفت: برای جلوگیری از سازماندهی اغتشاشات از طریق شبکه‌های اجتماعی ناگزیر هستیم که محدودیت اینترنتی ایجاد کنیم. نت‌بلاکس در توییتی نوشت: اینترنت موبایل برای سومین بار در ایران مختل شده است.

میزان خسارت مالی که از قطعی اینترنت در کشور به بیت‌المال تحمیل می‌شود، در هر ساعت حدود ۱.۵میلیون دلار تخمین زده شده است.

اینترنت در ایران همچنان با اختلال‌های گسترده همراه است.

آخرین وضعیت اینترنت ایران پس اختلال گسترده 

بنابه گزارش‌های موجود در رصدخانه داده‌های اینترنتی IODA، درست مثل روزهای گذشته، اختلال‌های گسترده‌ای در شبکه اینترنت کشور دیده می‌شود. با استناد به این گزارش‌ها شهروندان در استان‌های گلستان، قزوین، البرز و تهران به ترتیب بیشترین سطح از قطعی را تجربه کرده‌اند. اینترنت همراه در استان گلستان، از حوالی ساعت ۱۰:۴۰ صبح روز جمعه تا ساعت ۲۰:۲۰ همان روز با اختلال نزدیک به قطعی کامل همراه بود. باتوجه به نمودار،‌ اینترنت در گلستان از ساعت ۲۰:۲۰ به حالت نیمه وصل درآمده و در مقاطعی به حالت قطع کامل بازگشته‌است. اختلال گسترده در شبکه اما، تا لحظه تنظیم این گزارش به قوت خود باقی است.

در استان قزوین طی در شبانه‌روز گذشته اختلال وسیعی را تجربه کرده‌است. شبکه اینترنت همراه در استان قزوین، از ساعت ۱۰:۲۵ صبح روز جمعه با اخلال مواجه شده‌است. اختلال شبکه همراه تا ساعت ۲۱:۲۰ همان روز در حالت نزدیک به قطع بوده تا اینکه در ساعت ۲۱:۲۵ به طور کلی قطع می‌شود. قطعی کامل در قزوین تنها برای دقایقی ادامه داشت اما با توجه به نمودار، اختلال‌ها در این استان آنقدر گسترده بوده که دسترسی به اینترنت عملا غیر ممکن بود. اختلال نزدیک به قطعی تا حوالی ساعت ۱۰ صبح روز شنبه ادامه داشت.

اینترنت در استان البرز نیز با قطعی گسترده‌ای همراه بود. شبکه اینترنت همراه در البرز، از ساعت ۲ بامداد شنبه آغاز شده و تا حوالی ۴ بامداد ادامه داشته است. با توجه به نمودار منتشر شده در IODA،‌ اینترنت استان البرز تا لحظه تنظیم این گزارش در حالت نزدیک به قطعی به شر می‌برد. از صبح روز شنبه، در استان‌های خزاسان رضوی، مازندران، هرمزگان و بوشهر نیز اختلال‌هایی دیده شده است. اختلال در شبکه اینترنت این استان‌ها از حوالی ساعت ۸ صبح امروز آغاز شده و به نظر می‌رسد تا پایان امروز ادامه داشته باشد.

در بین اپراتورهای ارائه‌دهنده خدمات اینترنتی اما، بیشترین اختلال در شرکت استرالیایی «پارسون»‌ و شرکت رایتل است. شرکت «پارسون» یا Parsun Network Solutions یک کسب و کار نوآورانه مبتنی بر شبکه و فناوری اطلاعات در استرالیا است که در زمینه نظارت بر ترافیک داده، امنیت، هوش عملیاتی، راه حل‌های تحلیلی و ابری تخصص دارد. با توجه به داده‌های سایت IODA، اختلال در شبکه داده‌های این شرکت در تهران، در تمام شبانه‌روز گذشته به صورت گسترده اعمال شده است.

 

در کنار رایتل، اپراتورهای ایرانسل و همراه اول نیز از عصر روز جمعه به طور کامل در سراسر کشور قطع بوده‌اند. با استناد به داده‌های سایت «کنتیک»،  دیتای سه اپراتور تلفن همراه از حوالی ساعت ۱۲:۳۰ ظهر جمعه آغاز شده و در ساعت ۱۴ به حالت قطع کامل رسیده است. ساعات قطعی در این ۳ اپراتور،‌هماهنگ و مشترک است.

با استناد به اظهارات مقامات رسمی و با توجه به رویه‌ای که در روزهای گذشته شاهدش بودیم، به نظر می‌رسد اختلال گسترده در شبکه اینترنت همراه در کشور تا پایان اعتراضات ادامه خواهد داشت. میزان خسارت مالی که از قطعی اینترنت در کشور به بیت‌المال تحمیل می‌شود، در هر ساعت حدود ۱.۵میلیون دلار تخمین زده شده است. خسارت وارده به تعداد زیادی از کسب‌وکارهای اینترنتی در روزهای گذشته نیز قابل چشم‌پوشی نیست. باید دید مسوولان سیاست‌گذاران فضای مجازی در کشور، تا کی به این روند ادامه خواهند داد.

چرا اینترنت مرتب قطع می‌شود؟

به نقل از مرکز روابط عمومی و اطلاع رسانی وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات، ظهر امروز برخی خبرگزاری‌ها نقل قول اشتباهی از سخنان وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در حاشیه جلسه هیات دولت منتشر کردند که پس از پیگیری‌های مرکز روابط عمومی این نقل قول اشتباه اصلاح شد.

اینترنت از ساعاتی دیگر قطع می‌شود؟

عیسی زارع‌پور، وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات، با تکذیب نقل قول‌های اشتباه منتشر شده گفت: «در پاسخ به سوال خبرنگاری در حاشیه دولت درباره سرعت اینترنت در روزهای اخیر این نکته مورد تاکید قرار گرفت که پهنای باند کاهش پیدا نکرده است.»

او افزود: «در روزهای اخیر در برخی نقاط و برخی ساعات محدودیت‌های مقطعی وجود داشته که برطرف شده است و در حال حاضر شبکه ارتباطی هیچ مشکلی از منظر سرعت و کیفیت ارتباطی ندارد.»

اینترنت رایگان

بسته اینترنت رایگان فعال شد

مجید حقی معاون امور پستی، ارتباطی و فناوری اطلاعات سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی کشور از فعال‌سازی بسته اینترنت رایگان برای اقشار کم برخوردار خبر داد.

اینترنت رایگاان

سورپرایز دولت برای این گروه از یارانه بگیران 

معاون امور پستی، ارتباطی و فناوری اطلاعات رگولاتوری از فعال‌سازی بسته اینترنت برای افراد مشمول سه دهک اول یارانه بگیر در کشور خبر داد.

وی گفت: در پی تاکید وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات برای اختصاص بسته اینترنت رایگان برای اقشار کم برخوردار، اطلاعات مشمولانی که در بازه زمانی تعیین شده از طریق سامانه پنجره ملی خدمات دولت هوشمند به آدرس my.gov.ir یا کد دستوری #1234*4* ثبت‌نام کرده‌اند، پس از صحت‌سنجی شماره‌ها از سوی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی، از طریق سازمان فناوری اطلاعات به رگولاتوری اعلام شده است.

معاون سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی با اشاره به اینکه صرفاً سرپرستان خانوارهای سه دهک اول مشمول این بسته‌ها می‌شوند، تاکید کرد: در حال حاضر کد ملی و شماره تلفن همراه اعلام شده، 944 هزار نفر از سرپرستان خانوارها که مشترک اپراتورهای همراه اول، ایرانسل، رایتل و اپراتورهای مجازی تلفن همراه شاتل موبایل، های وب، آپتل، سامان تل و منطقه آزاد کیش هستند به این اپراتورها اعلام شده است و برای سیمکارت این دسته از مشمولان که مشکلی برای فعال‌سازی بسته (مانند قطعی سیم‌کارت به دلیل بدهی یا مسدودی ...) نداشته‌اند، بسته اینترنت برایشان فعال و پیامک فعال‌سازی ارسال شده است.

حقی تاکید کرد: این بسته سالانه اینترنت 40 گیگابایتی است که 30 گیگابایت آن برای استفاده از سایت‌های منتخب و ده گیگابایت آن برای استفاده از اینترنت در نظر گرفته شده و با هدف حمایت از اقشار کم برخوردار و در قالب مسئولیت اجتماعی اپراتور اجرایی می‌شود.

وی اظهار کرد: متقاضیانی که ثبت‌نام آنها از طریق سامانه خدمات دولت هوشمند یا کدهای دستوری موفقیت‌آمیز بوده و این بسته برای آنها فعال نشده است، می‌توانند با مراکز تماس اپراتور خود تماس گرفته و وضعیت فعال‌سازی بسته اینترنت خود را جویا شوند. در صورت عدم دریافت پاسخ با مراجعه به نشانی https://195.cra.ir درخواست خود را ثبت کنند تا رسیدگی شود.

نحوه ثبت‌نام اینترنت رایگان برای یارانه بگیران

بر اساس اعلام وزارت ارتباطات، سرپرستان خانوار سه دهک کم درآمد یارانه بگیران می توانند با مراجعه به پنجره واحد خدمات دولت نسبت به فعال کردن بسته اینترنت خود اقدام کنند.

طبق اعلام مرکز روابط عمومی و اطلاع رسانی وزارت ارتباطات وفناوری اطلاعات، جواد موحد معاون دولت الکترونیک سازمان فناوری اطلاعات درباره نحوه ثبت نام دریافت اینترنت رایگان سه دهک کم درآمد یارانه بگیر، گفت: سرپرستان خانوار سه دهک اول دریافت یارانه می توانند با مراجعه به پنجره واحد خدمات دولت my.gov.ir بعد از ثبت نام وارد صفحه ای شوند که گزینه مشاهده وضعیت مشمول بودن دریافت اینترنت رایگان وجود دارد و آن را فعال می کنند.

وی افزود: پیامی برای فعال شدن اینترنت رایگان برای شماره تماس ثبت شده می آید و در صورتی که سرپرست خانوار تمایل به تغییر شماره تماس وارد شده را دارد می تواند شماره جدید را وارد و کلمه تایید را کلیک کند.

موحد با اشاره به اینکه هر سه اپراتور مشمول این طرح هستند، تصریح کرد: این بسته فقط برای سرپرستان خانوار اختصاص یافته است و شماره تماس وارد شده باید به نام سرپرست خانوار باشد.

وی افزود: در صورتی که متقاضیان امکان مراجعه به پنجره واحد خدمات دولت را نداشتند می توانند از طریق کد USSD و با وارد کردن #۱۲۳۴*۴* در گوشی همراه خود برای دریافت بسته رایگان اینترنت اقدام کنند.

معاون دولت الکترونیک سازمان فناوری اطلاعات تعداد حدودی خانوارهای مشمول این طرح را ۸ میلیون سرپرست خانوار برآورد کرد.

عیدی دولت با اختصاص بسته اینترنت رایگان

عیسی زارع‌پور، وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات روز چهارشنبه در حاشیه نشست هیات دولت در جمع خبرنگاران از اختصاص بسته اینترنتی چهارماهه و دائمی رایگان از امروز برای سه دهک پایین جامعه خبر داد. زارع‌پور گفت: کسانی که یارانه ۴۰۰ تومانی دریافت می‌کنند می‌توانند از طریق درگاه ملی خدمات دولت این اینترنت را دریافت کنند. وزیر ارتباطات درباره کندی اینترنت در روزهای اخیر نیز تصریح کرد: اگر کندی وجود داشته باشد، می‌توانند با سامانه ۱۹۵ تماس بگیرند و گزارش کنند و ما حتما آن را بررسی می‌کنیم. وی افزود: اخیرا یک کندی در شب‌های اخیر بوده که البته برطرف شد اما ما آماده هستیم گزارشات را دریافت و به آن رسیدگی کنیم.

بشتابید از اینترنت رایگان دولت جا نمانید | اینترنت رایگان برای یارانه بگیران فعال شد

 

 

 

آیا این خبر مفید بود؟
بر اساس رای ۰ نفر از بازدیدکنندگان
ارسال نظر: