اینترنت

ساعت‌های محدودیت‌های اینترنت اعلام شد | چرا اینترنت مرتب قطع می‌شود؟

ساعت‌های محدودیت‌های اینترنت اعلام شد | چرا اینترنت مرتب قطع می‌شود؟
کدخبر : 566783

ساعت‌های محدودیت‌های اینترنت تو کشور طبق تجربه بدست اومده در این ۱۰ روز اعلام شد.

اینترنت دچار اختلال شد. وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات ادعای اعمال محدودیت و قطع اینترنت در روزهای آینده را تکذیب کرد. اما وزیر کشور گفت: برای جلوگیری از سازماندهی اغتشاشات از طریق شبکه‌های اجتماعی ناگزیر هستیم که محدودیت اینترنتی ایجاد کنیم. نت‌بلاکس در توییتی نوشت: اینترنت موبایل برای سومین بار در ایران مختل شده است.

ساعت‌های محدودیت‌های اینترنت اعلام شد

 ساعت‌های محدودیت‌های اینترنت تو کشور طبق تجربه بدست اومده در این ۱۰ روز اعلام شد.

از ساعت ۱۲ شب تا ۱۲ ظهر سرعت اینترنت عادی

از ۱۲ ظهر تا ۱۶ عصر سرعت اینترنت به مراتب کاهش پیدا می‌کند 

از ۱۶ عصر تا ۲۲ شب سرعت اینترنت بیشتر کاهش پیدا می‌کنه و محدودیت‌ها بیشتر می‌شود

از ساعت ۲۲ تا ۲۴ شب این محدودیت‌ها به اوج‌ می‌رسد و سرعت اینترنت تو ضعیف ترین حالتش در روز قرار می‌گیرد

قطعی اینترنت و فیلترینگ تا کی ادامه دارد؟

آقای احمد وحیدی وزیر کشور می گوید: در اتفاقات اخیر، بعضی از شبکه‌های مجازی آتش بیار معرکه بودند و ساماندهی اغتشاشات را بر عهده داشتند. بخش زیادی از آشوب‌ها تحت آموزش همین فضای مجازی بوده است و برای دور زدن قطعی اینترنت از روش‌هایی استفاده می‌کردند.

قطعی اینترنت و فیلترینگ تا کی ادامه دارد؟

او گفت: برخی از این شبکه‌های مجازی با انتشار برخی تصاویر که بعضا واقعی هم نیستند، تلاش می‌کنند هم مردم را تحریک کرده و هم به آن‌ها آموزش دهند. طبیعی است در چنین حالتی ما برای حفظ امنیت، نظم عمومی، آرامش و حقوق شهروندی مردم، محدودیت‌هایی را اعمال می‌کنیم تا نتوانند آن‌ها از مسیر شبکه‌های مجازی، اغتشاشات را هدایت کنند.

به گفته وزیر کشور، تا پایان یافتن اغتشاشات محدودیت های اینترنتی ادامه دارد. اغتشاشگران موجب اعمال چنین محدودیت‌هایی می‌شوند و هرگاه دستگاه امنیتی و اطلاعاتی مطمئن شود که دیگر چنین موضوعیتی نیست این محدودیت‌ها برداشته می‌شود.

این روزها بحث اینترنت ماهواره‌ای در ایران حسابی داغ شده است و هر یک از کارشناسان و متخصصان نقطه نظرات خود را درباره امکان یا عدم امکان استفاده از آن بیان می‌کنند.

خبرداغ ماسک به یک ایرانی درباره اینترنت و استارلینک

اما در این حال، یکی از پژوهشگران ایرانی بنیاد کارنگی در آمریکا در صفحه شخصی خود در توییتر نوشت که با ایلان ماسک درباره دسترسی به اینترنت استارلینک در ایران صحبت کرده و ماسک به او گفته استارلینک در ایران فعال است.

با این حال او گفته است که برای استفاده از آن، پایانه‌ها یعنی همان دستگاه‌های گیرنده نیاز است. همچنین نکته مهم دیگر این است که هنوز درباره اشتراک ماهانه و چگونگی پرداخت آن، فعلا کسی صحبتی انجام نمی‌دهد.

میزان خسارت مالی که از قطعی اینترنت در کشور به بیت‌المال تحمیل می‌شود، در هر ساعت حدود ۱.۵میلیون دلار تخمین زده شده است.

اینترنت در ایران همچنان با اختلال‌های گسترده همراه است.

آخرین وضعیت اینترنت ایران پس اختلال گسترده 

بنابه گزارش‌های موجود در رصدخانه داده‌های اینترنتی IODA، درست مثل روزهای گذشته، اختلال‌های گسترده‌ای در شبکه اینترنت کشور دیده می‌شود. با استناد به این گزارش‌ها شهروندان در استان‌های گلستان، قزوین، البرز و تهران به ترتیب بیشترین سطح از قطعی را تجربه کرده‌اند. اینترنت همراه در استان گلستان، از حوالی ساعت ۱۰:۴۰ صبح روز جمعه تا ساعت ۲۰:۲۰ همان روز با اختلال نزدیک به قطعی کامل همراه بود. باتوجه به نمودار،‌ اینترنت در گلستان از ساعت ۲۰:۲۰ به حالت نیمه وصل درآمده و در مقاطعی به حالت قطع کامل بازگشته‌است. اختلال گسترده در شبکه اما، تا لحظه تنظیم این گزارش به قوت خود باقی است.

در استان قزوین طی در شبانه‌روز گذشته اختلال وسیعی را تجربه کرده‌است. شبکه اینترنت همراه در استان قزوین، از ساعت ۱۰:۲۵ صبح روز جمعه با اخلال مواجه شده‌است. اختلال شبکه همراه تا ساعت ۲۱:۲۰ همان روز در حالت نزدیک به قطع بوده تا اینکه در ساعت ۲۱:۲۵ به طور کلی قطع می‌شود. قطعی کامل در قزوین تنها برای دقایقی ادامه داشت اما با توجه به نمودار، اختلال‌ها در این استان آنقدر گسترده بوده که دسترسی به اینترنت عملا غیر ممکن بود. اختلال نزدیک به قطعی تا حوالی ساعت ۱۰ صبح روز شنبه ادامه داشت.

اینترنت در استان البرز نیز با قطعی گسترده‌ای همراه بود. شبکه اینترنت همراه در البرز، از ساعت ۲ بامداد شنبه آغاز شده و تا حوالی ۴ بامداد ادامه داشته است. با توجه به نمودار منتشر شده در IODA،‌ اینترنت استان البرز تا لحظه تنظیم این گزارش در حالت نزدیک به قطعی به شر می‌برد. از صبح روز شنبه، در استان‌های خزاسان رضوی، مازندران، هرمزگان و بوشهر نیز اختلال‌هایی دیده شده است. اختلال در شبکه اینترنت این استان‌ها از حوالی ساعت ۸ صبح امروز آغاز شده و به نظر می‌رسد تا پایان امروز ادامه داشته باشد.

در بین اپراتورهای ارائه‌دهنده خدمات اینترنتی اما، بیشترین اختلال در شرکت استرالیایی «پارسون»‌ و شرکت رایتل است. شرکت «پارسون» یا Parsun Network Solutions یک کسب و کار نوآورانه مبتنی بر شبکه و فناوری اطلاعات در استرالیا است که در زمینه نظارت بر ترافیک داده، امنیت، هوش عملیاتی، راه حل‌های تحلیلی و ابری تخصص دارد. با توجه به داده‌های سایت IODA، اختلال در شبکه داده‌های این شرکت در تهران، در تمام شبانه‌روز گذشته به صورت گسترده اعمال شده است.

در کنار رایتل، اپراتورهای ایرانسل و همراه اول نیز از عصر روز جمعه به طور کامل در سراسر کشور قطع بوده‌اند. با استناد به داده‌های سایت «کنتیک»،  دیتای سه اپراتور تلفن همراه از حوالی ساعت ۱۲:۳۰ ظهر جمعه آغاز شده و در ساعت ۱۴ به حالت قطع کامل رسیده است. ساعات قطعی در این ۳ اپراتور،‌هماهنگ و مشترک است.

با استناد به اظهارات مقامات رسمی و با توجه به رویه‌ای که در روزهای گذشته شاهدش بودیم، به نظر می‌رسد اختلال گسترده در شبکه اینترنت همراه در کشور تا پایان اعتراضات ادامه خواهد داشت. میزان خسارت مالی که از قطعی اینترنت در کشور به بیت‌المال تحمیل می‌شود، در هر ساعت حدود ۱.۵میلیون دلار تخمین زده شده است. خسارت وارده به تعداد زیادی از کسب‌وکارهای اینترنتی در روزهای گذشته نیز قابل چشم‌پوشی نیست. باید دید مسوولان سیاست‌گذاران فضای مجازی در کشور، تا کی به این روند ادامه خواهند داد.

چرا اینترنت مرتب قطع می‌شود؟

به نقل از مرکز روابط عمومی و اطلاع رسانی وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات، ظهر امروز برخی خبرگزاری‌ها نقل قول اشتباهی از سخنان وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در حاشیه جلسه هیات دولت منتشر کردند که پس از پیگیری‌های مرکز روابط عمومی این نقل قول اشتباه اصلاح شد.

اینترنت از ساعاتی دیگر قطع می‌شود؟

عیسی زارع‌پور، وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات، با تکذیب نقل قول‌های اشتباه منتشر شده گفت: «در پاسخ به سوال خبرنگاری در حاشیه دولت درباره سرعت اینترنت در روزهای اخیر این نکته مورد تاکید قرار گرفت که پهنای باند کاهش پیدا نکرده است.»

او افزود: «در روزهای اخیر در برخی نقاط و برخی ساعات محدودیت‌های مقطعی وجود داشته که برطرف شده است و در حال حاضر شبکه ارتباطی هیچ مشکلی از منظر سرعت و کیفیت ارتباطی ندارد.»

اینترنت رایگان

بسته اینترنت رایگان فعال شد

مجید حقی معاون امور پستی، ارتباطی و فناوری اطلاعات سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی کشور از فعال‌سازی بسته اینترنت رایگان برای اقشار کم برخوردار خبر داد.

 

آیا این خبر مفید بود؟
بر اساس رای ۰ نفر از بازدیدکنندگان
ارسال نظر: