آرامش در بازار رسمی ارز | عرضه ارز ۵/۸ برابر تقاضا

آرامش در بازار رسمی ارز | عرضه ارز 5/8 برابر تقاضا
کدخبر : 570671

برخلاف التهاباتی که هر‌ازگاهی در بازار غیررسمی و دلالی ارز رخ می‌دهد، بررسی بازار رسمی ارز وضعیت متفاوتی را نشان می‌دهد.

برخلاف التهاباتی که هر‌ازگاهی در بازار غیررسمی و دلالی ارز رخ می‌دهد، بررسی بازار رسمی ارز وضعیت متفاوتی را نشان می‌دهد. در بازارغیررسمی و آزاد، دلالان با ترفندهای مختلفی سعی دارند فضای بازار ارز را ملتهب و رو به صعود نشان دهند و از رشد قیمت، سود کلانی به جیب بزنند. این در شرایطی است که این بازار تنها حدود پنج درصد در بازار ارز کشور و تأمین نیازهای آن سهم دارد، اما مقابل آن، در بازار رسمی ارز که ۹۵ درصد از نیازهای ارزی کشور از جمله ارز مورد نیاز واردات کشور را تأمین می‌کند، شرایط عادی است.

گزارش‌های بانک مرکزی از عرضه و تقاضای ارز در سامانه نیما که بخش عمده‌ای از نیازهای ارزی را تأمین می‌کند و همچنین بازارمتشکل ارزی، گویای سبقت عرضه ارز از تقاضا است.

عرضه ۲/۷ میلیارد دلار، تقاضا ۸۴۲ میلیون دلار

آمارهای بانک مرکزی در هفته گذشته و در فاصله شنبه ۲۸ آبان‌ماه تا پنجشنبه سوم آذرماه گویای این است که درمجموع ۷ میلیارد و ۲۰۷ میلیون دلار از سوی بازارساز در سامانه نیما عرضه شده اما در کل این هفته تنها برای ۸۴۲ میلیون دلار آن تقاضا وجود داشته است. بدین ترتیب در این هفته همانند دوره‌های قبل، عرضه ارز، ۸.۵ برابر تقاضا بوده است.

به عبارت دیگر از ۷ میلیارد و ۲۰۷ میلیون دلاری که دراین هفته عرضه شده، ۶ میلیارد و ۳۱۵ میلیون دلار بدون مشتری بوده است  بنابراین تنها برای ۱۱.۶ درصد از ارز عرضه شده تقاضا بوده است. این اتفاق نشان می‌دهد فعالان اقتصادی چشم‌انداز مثبتی را از آینده بازار ارز برای خود ترسیم کرده‌اند چراکه درغیر این صورت میزان تقاضای ارز با رشد بالایی همراه می‌شد. براساس این گزارش، شنبه هفته گذشته در حالی که یک میلیارد و ۲۶۶ میلیون دلار در سامانه نیما عرضه شده بود، تنها ۱۵۶ میلیون دلار آن فروش رفت. روز یکشنبه هفته گذشته نیز ۱۵۵ میلیون دلار از یک میلیارد و ۲۸۵ میلیون دلاری که عرضه شده بود، خریدار داشت. همچنین  روز دوشنبه این هفته، درمقابل یک میلیارد و ۲۷۴ میلیون دلار عرضه شده، ۱۵۹ میلیون دلار تقاضا وجود داشت.

روز سه‌شنبه نیز درحالی که یک میلیارد و ۲۷۳ میلیون دلار عرضه شده بود، فعالان اقتصادی برابر با ۱۶۱ میلیون دلار تقاضا داشتند. روز چهارشنبه هم  تنها ۱۸۴ میلیون دلار تقاضا برای یک میلیارد و ۱۶۴ میلیون دلارعرضه بود. در آخرین روز کاری هفته گذشته هم در شرایطی که ۹۴۵ میلیون دلار در سامانه نیما عرضه شد، تقاضا به ۲۷ میلیون دلار عقب‌نشینی کرد، یعنی در این روز، عرضه ۳۵ برابر تقاضا بود.

عرضه ۲/۶ میلیارد یورو و ۸۲ میلیون دلار در بازار متشکل ارزی

همچنین در بازارمتشکل ارزی که اسکناس مورد نیاز فعالان اقتصادی را تأمین می‌کند، درهفته گذشته شاهد عرضه پرحجمی بودیم. از شنبه تا پنجشنبه هفته گذشته ۸۲ میلیون و ۲۳۹ هزار دلار اسکناس با نرخ توافقی عرضه و به فروش رسیده است، اما در اسکناس یورو این رقم چندین برابر بوده به طوری که در این هفته بیش از ۶ میلیارد و ۲۰۰ میلیون یورو، عرضه و فروخته شده است.

رشد ۳۰ درصدی تأمین ارز در سامانه نیما

علاوه بر وضعیت مناسب بازار رسمی ارز در هفته گذشته، آمارها حاکی است از ابتدای سال‌ جاری تاکنون  شرایط مشابهی وجود داشته است. درهمین ارتباط طی روزهای اخیر رئیس کل بانک مرکزی با اشاره به ثبات نسبی بازار حواله دلار در سامانه نیما گفت: تأمین ارز در سامانه نیما از ابتدای سال‌ جاری تا ۲۶ آبان به ۴۲ میلیارد دلار رسیده که این رقم در مدت مشابه سال گذشته ۳۴ میلیارد دلار بوده که نشان‌دهنده رشد ۳۰ درصدی در سال‌ جاری است.

علی صالح‌آبادی در شصت‌ودومین اجلاس مجمع عمومی عادی و فوق‌العاده بانک مرکزی با اشاره به رشد ۳ برابری وصولی‌های ارزی در سال ۱۴۰۱ در مقایسه با سال ۱۳۹۹ گفت: این شاخص از ۷ میلیارد دلار در سال ۱۳۹۹ به ۲۱ میلیارد دلار در پایان سال ۱۴۰۰ رسیده است. 

رئیس کل بانک مرکزی همچنین کاهش مدت زمان تخصیص ارز دارو و تجهیزات پزشکی از ۳۰ به حداکثر دو روز و نیز راه‌اندازی بازار توافقی ارز برای پاسخگویی به نیاز متقاضیان را از دیگر اقدامات مهم بانک مرکزی در چند ماه گذشته عنوان کرد. صالح‌آبادی همچنین گفت: وصول مطالبات ارزی از کارگزاران داخلی و خارجی، افزایش ۵ برابری نسبت به سال گذشته داشته است که اقدام مهمی به شمار می‌رود. گفتنی است از ابتدای سال‌ جاری تاکنون ۳ میلیارد و ۳۴۰ میلیون دلار ارز برای واردات دارو و تجهیزات پزشکی تخصیص داده شده است. در این راستا و به منظور مساعدت و تسریع در تأمین اقلام مرتبط با بهداشت و سلامت جامعه، تفاهمنامه‌ای در تاریخ ۲۸ فروردین امسال بین بانک مرکزی، وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و سایر دستگاه‌های ذی‌ربط به امضا رسید و بر آن اساس بانک مرکزی متعهد به اختصاص و تأمین ارز از محل منابع خود به کالاهای اعلامی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی شد که تاکنون از این محل برای ثبت سفارش‌های اعلامی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی ۱.۳ میلیارد دلار تخصیص ارز توسط بانک مرکزی صورت پذیرفته است.همچنین با توجه به حساسیت و فوریت تأمین کالاهای حوزه بهداشت و درمان، تخصیص ارز از محل سامانه نیما نیز بدون وقفه صورت می‌گیرد که از این محل  تاکنون بالغ بر ۲.۰۴ میلیارد دلار تخصیص ارز صورت گرفته است.

ثبات و آرامش بازار طلا در هفته نخست آذرماه

فعال بازار طلا از ثبات قیمت‌ها و آرامش بازار طلا در هفته نخست آذرماه و افزایش حباب سکه به یک میلیون و ۸۰۰ هزار تومان خبر داد و پیش‌بینی کرد این روند ادامه داشته باشد. محمد کشتی‌آرای در گفت‌وگو با ایرنا، اظهار داشت: هفته گذشته بازار جهانی طلا نوسان کمی داشت و تقریباً پنج دلار افزایش داشت و در آخرین معاملات روز گذشته به ۱۷۵۷ دلار رسید.

وی گفت: بانک مرکزی هفته‌های گذشته با عرضه اوراق گواهی باعث ایجاد تعادل در بازار سکه شده بود، اما با توقف این عرضه حباب سکه کمی افزایش یافت. این فعال صنفی بیان کرد: نرخ ارز در طول هفته تغییرات کمی داشت، اما قیمت انواع سکه و طلا افزایشی بود. سکه طرح قدیم ۲۰۰ هزار تومان، سکه طرح جدید نیز ۳۵۰ هزار تومان افزایش قیمت هفتگی داشت و این افزایش‌ها در واقع موجب رشد حباب قیمت سکه شد.

وی ادامه داد: نیم‌سکه و ربع‌سکه هم هرکدام ۵۰ هزار تومان کاهش قیمت هفتگی را در آخرین معاملات داشتند اما سکه‌های یک گرمی ۵۰ هزار تومان افزایش هفتگی قیمت داشتند. به گفته کشتی‌آرای هر مثقال طلای آب‌شده ۶۲ هزار تومان رشد بهای هفتگی و هر گرم طلای ۱۸ عیار ۱۳ هزار تومان افزایش قیمت را در هفته گذشته ثبت کردند. این فعال بازار طلا گفت: حباب سکه در هفته گذشته ۲۵۰ هزار تومان رشد داشت و به یک میلیون و ۸۰۰ هزار تومان رسید. وی با اشاره به اقدام مثبت بانک مرکزی در انتشار اوراق قرضه ارز و سکه گفت: انتشار این اوراق موجب کاهش التهابات بازار ارز و تعادل در بازار طلا شد. کشتی‌آرای افزود: در مجموع هفته گذشته بازار ارز آرام و عرضه و تقاضا متعادل بود اما با قطع انتشار اوراق تقاضا برای خرید سکه، افزایش یافت  در نتیجه حباب سکه نیز افزایش یافت. وی گفت: با ادامه این روند پیش‌بینی می‌شود قیمت جهانی طلا تغییر زیادی نداشته باشد و نرخ ارز ثابت باشد و هفته آینده هم بازار طلا ثبات و آرامش داشته باشد.

 

آیا این خبر مفید بود؟
بر اساس رای ۰ نفر از بازدیدکنندگان
ارسال نظر: