در گفتگوی اختصاصی با مدیر عامل شرکت حمل و نقل رهنورد خواف به مناسبت روز ایمنی حمل و نقل:

ایمنی، لازمه نقش آفرینی حمل و نقل در مسیر توسعه اقتصادی

ایمنی، لازمه نقش آفرینی حمل و نقل در مسیر توسعه اقتصادی
کدخبر : 578421

در گفت‌وگو اختصاصی با مدیر عامل شرکت حمل و نقل رهنورد خواف به مناسبت روز ایمنی حمل و نقل با اشاره به نقش حمل و نقل در توسعه اقتصادی به دلیل اشتغالزایی، ارزآوری، سرعت در مبادلات تجاری، سرعت در تامین تجهیزات و مواد اولیه برای صنایع مربوطه، به بیان نکات ضروری برای ایمنی در صنعت حمل و نقل پرداخت.

به گزارش شما و اقتصاد: خبرنگار شما و اقتصاد گفت‌و گویی اختصاصی را با اسماعیل ابراهیمی، مدیر عامل شرکت حمل و نقل رهنورد خواف از شرکت های تابعه مجموعه صنایع و معادن احیا سپاهان انجام داده است که در زیر می‌خوانید:

 

در ابتدا توضیحاتی درباره صنعت حمل و نقل و نقش آن در توسعه اقتصادی بدهید؟

با توجه به منویات رهبر معظم انقلاب که در شعار سال ۱۴۰۲ هم به آن اشاره کردند، تحقق رشد تولید در جهت مهار تورم از زمینه‌هایی است که می‌تواند ایران را از بحران اقتصادی و رکود و تورم خارج کند. در این میان رسیدن به موقع قطعات، ماشین‌آلات و حتی مواد اولیه مورد نیاز به واحدها و کارخانه‌های تولیدی نقشی اساسی را برای رشد تولید بازی می‌کند.

سرعت عمل در انتقال تولیدات صنعتی به سراسر کشور و حتی مرزها و کشورهای همجوار از جمله موارد دیگری است که می‌تواند علاوه بر کسب درآمد، مانع خروج ارز از کشور و کاهش هزینه‌های حمل و نقل گردد.  

این را باید بدانیم که صنعت حمل و نقل عموما یکی از صنایع بزرگ و با تاثیر بالای اقتصادی در کشورها است. رشد و توسعه سالانه این صنعت تاثیر مستقیم بر رشد و توسعه اقتصاد در مواردی همچون افزایش تجارت بین المللی، ایجاد شغل و افزایش سرمایه‌گذاری دارد. با توضیحاتی که ارائه داده شد، ضروری است تا زمینه‌های مناسب برای ایمنی در این صنعت حتما فراهم شود.

 

ایمنی در صنعت حمل و نقل دارای چه تعریفی است؟

ایمنی در صنعت حمل و نقل به مجموعه اقدامات و فعالیت‌هایی گفته می‌شود که با هدف حفظ سلامت و جان افراد مشغول در صنعت حمل و نقل صورت می‌گیرد. این اقدامات شامل استفاده از تجهیزات ایمنی، مدیریت ریسک ها، ایمن سازی تجهیزات و وسایل نقلیه، آموزش کارکنان در خصوص رفتارهای ایمنی، رعایت مقررات و قوانین، نظارت و بازرسی های منظم و... می‌شوند.

این اقدامات باعث بهبود شرایط کار و کاهش تعرض به خطرات حمل و نقل می‌شوند. به همین دلیل، اهمیت بسیار بالایی در صنعت حمل و نقل دارند. رعایت ایمنی در حمل و نقل، بخش بسیار حائز اهمیتی از هر حوزه فعالیتی این صنعت بوده و متوجه عواقب غیرقابل برگشت در صورت عدم رعایت اصول ایمنی می‌باشد.

 

آیا ایمنی در صنعت حمل و نقل فقط مختص افراد است؟

ببینید، تا موضوع حمل و نقل و ایمنی در آن مطرح می‌شود، عموم افراد جامعه اینطور برداشت می‌کنند که منظور حمل و نقل جاده‌ای و رعایت نکات ایمنی در رانندگی برای حفظ سلامت و جان مسافران و خود اوست. البته که این موضوع هم یکی از موارد ایمنی حمل و نقل است اما باید بدانیم که صنعت حمل و نقل دارای چند حوزه؛ جاده‌ای، ریلی، دریایی و هوایی است و رعایت ایمنی در تمامی این حوزه‌ها الزامی می‌باشد.

رعایت ایمنی حمل و نقل مختص به افراد مانند رانندگان نیست، بلکه همت مسئولان، طراحان برنامه‌ای، کارگران و کلیه دست‌اندکارانی که به نحوی در تمامی زمینه‌های دریایی، هوایی، ریلی و جاده‌ای نقش‌ دارند را هم شامل می‌شود.

به عنوان مثال؛ علاوه بر رعایت نکات ایمنی از طرف راننده در حمل و نقل جاده‌ای همچون استفاده از دزدگیر، رانندگی ایمن، سرعت مجاز، استفاده از کیسه هوای فشرده و یا آموزش لازم به مهماندار، خلبان، کارگران پخش و بارگیری، لوکوموتیوران و... بستر لازم و زیرساخت‌های ایمن توسط دستگاه‌های مسئول مانند؛ خودروسازی، راهسازی، هواپیمایی و راه‌آهن در استفاده از تجهیزات و قطعات سالم و خارج کردن ناوگان‌های فرسوده از رده حمل ونقل به همراه آموزش کارکنان و پرورش نیروهای متخصص هم باید فراهم گردد.

 

برای افزایش ایمنی حمل و نقل رعایت چه نکاتی الزامی است؟

برای رعایت ایمنی در صنعت حمل و نقل اعم از دریایی، جاده‌ای، هوایی و ریلی، لازم است که در کنار موارد مطروحه فوق به این نکات هم توجه شود:

1- استفاده از وسایل نقلیه معتبر و بدون نقص.

2- تعمیر و نگهداری منظم وسایل نقلیه، تجهیزات و نیروی انسانی مشغول به کار.

3- آموزش مهارت‌های لازم برای رانندگان و کارکنان صنعت حمل و نقل.

4- رعایت قوانین و مقررات مربوط به حمل و نقل و ایمنی درجه یک.

5- کاربری ایمن وسایل حمل و نقل، ایجاد سیستم کنترل و بررسی از وسایل نقلیه و ابزارهای سایر صنایع حمل و نقل.

6- استفاده از تجهیزات ایمنی مانند کمربند ایمنی، کلاه ایمنی، بالشتک اطفای حریق و ...

7- راهنمایی رانندگان و کارکنان درتهیه دستورالعمل رعایت ایمنی، ترویج فرهنگ ایمنی در این صنعت ها.

8- وضعیت جوی و شرایط آب و هوایی را مورد بررسی و اقدامات لازم را برای پیشگیری از حوادث در این شرایط به عمل آورید.

9- رعایت سیستم های کنترل کیفیت و ایمنی بازرسی، ارزیابی و پیشگیری از حوادث و بروز مشکلات.

10- برخورداری از یک سیستم هوشمند با قابلیت انتقال اطلاعات بین تمام مراحل صنعت حمل و نقل به منظور کاهش خطرات و حوادث شناخته شده و پیشگیری از وقوع آن ها.

11- فراهم کردن زیرساخت‌های لازم و تبدیل ناوگان فرسوده با وسائط نقلیه و تجهیزات ساخته شده بر مبنای آخرین فناوری روز دنیا.

در کل، برای رعایت ایمنی در حمل و نقل، باید تمامی مراحل و مدت زمان حمل و نقل را کنترل کرده و با سیاست های ایمنی ناسایی برای کاهش درصد آسیب وخطرات احتمالی به مقصد رسید.


گزارش: لیلا احمدی افشار

آیا این خبر مفید بود؟
بر اساس رای ۰ نفر از بازدیدکنندگان

خبر داغ روز

ارسال نظر: