مدیرعامل فرودگاه پیام در نشست خبری با اصحاب رسانه:

مسیر تبدیل شدن به قطب اقتصاد دیجیتال در منطقه ویژه اقتصادی پیام

مسیر تبدیل شدن به قطب اقتصاد دیجیتال در منطقه ویژه اقتصادی پیام
کدخبر : 582324

مدیرعامل منطقه ویژه اقتصادی و فرودگاه بین المللی پیام از استقرار 315 واحد تولیدی و خصوصی با سرمایه‌گذاری ۲۵ هزار میلیارد تومان و فراهم‌شدن زمینه اشتغال بیش از ۷ هزار نفر خبر داد و گفت: این منطقه برای تبدیل‌شدن به قطب اقتصاد دیجیتال مسیری را برای خود تبیین کرده است که از آنجمله می‌توان به آغاز فعالیت ایجاد مراکز داده و تجهیزات سیلیکونی، تولید یک میلیون گوشی تلفن همراه ایرانی و صادرات 200 میلیون تن کالا از گمرک مستقر در این منطقه اشاره کرد.

به گزارش شماواقتصاد: اکبر قنبرپور، مدیر عامل منطقه ویژه اقتصادی و فرودگاه بین المللی پیام در جمع اصحاب رسانه با اشاره به اشتغال بیش از ۷ هزار نفر در این منطقه، اعلام کرد: بخش خصوصی تاکنون حدود ۲۵ هزار میلیارد تومان سرمایه گذاری کرده است و ۳۱۵ واحد تولیدی و خصوصی برای استقرار در این منطقه زمین دریافت کرده اند. از این تعداد، ۱۷۶ شرکت پروانه بهره برداری دریافت کرده‌اند و با راه اندازی تمام این واحدها، زمینه اشتغال ۷۰۰۰ نفر در این منطقه فراهم می شود.
82ddcef2-62eb-4282-bf53-cef96592f735

وی با بیان اینکه امسال 72 شرکت دیگر جذب این منطقه خواهند شد، افزود: سرمایه‌گذاری ۲۵ همت بخش خصوصی در منطقه ویژه اقتصادی و فرودگاه بین المللی پیام در بازه زمانی ۱۵ ساله محقق شده است. واحدهای فعال در این منطقه موفق به تولید یک هزار و ۵۰۰ محصول تاکنون شدند. 

برنامه‌ها و اقدامات منطقه پیام برای تبدیل شدن به قطب اقتصاد دیجیتال 

راه اندازی شهرسیلیکون از دیگر برنامه های در دست اقدام منطقه ویژه اقتصادی پیام است که با هدف تبدیل شدن پیام به قطب اقتصاد دیجیتال برنامه ریزی شده است.

مدیر عامل منطقه ویژه اقتصادی و فرودگاه بین المللی پیام درباره اقدامات انجام شده در این خصوص، گفت:  یکی از این اقدامات، استقرار شرکت ها در حوزه ایجاد مراکز داده است که تا به امروز ۱۸ شرکت برای مستقر شدن در پیام درخواست زمین داشتند که زمین به آنها واگذار و از این تعداد سه شرکت دیتا سنتر خود را فعال کردند. ایجاد این شهر برای شرکت هایی در حوزه تجهیزات سیلیکونی اعم از ذخیره‌سازها، پردازشگران و  سلول‌های خورشیدی است که با راه اندازی آن، این شرکت‌ها می‌توانند محصولات خود را در پیام تولید کنند. به همین منظور یک ناحیه نیز در نظر گرفته شده است تا زیست بومی از تجهیزات سیلیکون پایه در منطقه ویژه اقتصادی و فرودگاه بین المللی ایجاد شود.

اکبر قنبرپور در ادامه با اشاره به مصوبه هیات دولت مبنی بر راه اندازی نخستین گمرک تخصصی فاوا در منطقه ویژه اقتصادی پیام، گفت: زیرساخت ها برای ایجاد این گمرک آماده و با مجموعه های مرتبط از جمله گمرک، سازمان تنظیم مقررات رادیویی، پست، مجموعه فرودگاه بین المللی پیام و بخش خصوصی هماهنگی های لازم انجام گرفته تا در شهریورماه گمرک تخصصی فاوا در پیام راه اندازی شود.

مدیرعامل منطقه ویژه اقتصادی پیام با بیان اینکه بومی سازی تجهیزات شبکه ملی اطلاعات، از دیگر اقدامات در مسیر تبدیل شدن به قطب اقتصاد دیجیتال منطقه است، اعلام کرد: این مسیر با همراهی ۳۰ شرکت دانش‌بنیان فعال در این حوزه و مستقر در منطقه پیام انجام می‌گیرد. این شرکت‌ها حدود ۲۶ محصول یکتا و منحصر به فرد با تیراژ یک میلیون را تولید می کنند.

علاوه بر این، مدیرعامل منطقه ویژه اقتصادی و فرودگاه پیام از برنامه راه‌اندازی ۳ هزار رک در این منطقه خبر داد که قرار است یکهزار رک از این تعداد امسال در این منطقه روشن شود.

تولید یک میلیون گوشی تلفن همراه در منطقه پیام 

مشاور وزیر ارتباطات در ادامه این نشست با اشاره به تبدیل شدن منطقه ویژه اقتصادی و فرودگاه بین المللی پیام به قطب تولید گوشی های تلفن همراه هوشمند، بیان داشت: 13 شرکت برای احداث خط تولید خود در منطقه درخواست دادند که از این تعداد تاکنون 2 مجموعه به بهره برداری رسیده است. امسال پیش بینی ما تولید یک میلیون گوشی تلفن همراه ایرانی در مجموعه پیام است که یک سوم آنها هوشمند و مابقی گوشی های دکمه ای خواهد بود.

صادرات ۲۰۰ میلیون تن کالا از گمرک مستقر در منطقه پیام 

مدیر عامل منطقه ویژه اقتصادی و فرودگاه بین المللی پیام با اشاره به صادرات 200 میلیون تن انواع محصول در سال 1401 از طریق گمرک مستقر در این منطقه، گفت: ارزش دلاری این میزان صادرات بیش از 206 میلیون دلار بوده که نسبت به سال 1400 از نظر وزنی 59 درصد و از نظر ارزش ارزی 116 درصد رشد داشته است.

قنبرپور ادامه داد: در سال گذشته، 112  میلیون تن محصول به ارزش 958 میلیون دلار از طریق گمرک مستقر در منطقه ویژه اقتصادی و فرودگاه بین المللی وارد کشور شد که از نظر وزنی 28 درصد و ارزی 50 درصد نسبت به سال 1400 افزایش داشته است.

۲۷۰ هزار نشست و برخاست پرواز در فرودگاه بین الملللی پیام

مدیر عامل فرودگاه بین المللی پیام با اشاره به اینکه 60 درصد از ظرفیت آموزش خلبانی کشور در این فرودگاه فعال است، گفت: حدود 18 سال از شروع پروازهای آموزشی در پیام می گذرد که در همین مدت 270 هزار نشست و برخاست پروازها در این حوزه انجام شده است.

وی با اشاره به ظرفیت بخش مسافری فرودگاه بین المللی پیام عنوان کرد: از سال 98 تاکنون که مجوز پروازهای مسافری از این فرودگاه صادر شده است حدود 504 پرواز مسافری ورودی و خروجی در پیام داشتیم و بیش از 34 هزار مسافر جابه جا شدند. همچنین پروازهای بین المللی به مقصد نجف اشرف به پیام و بالعکس در سال گذشته انجام و امسال نیز این پروازها به صورت هفتگی در حال انجام است.

قنبرپور، پروازهای کارگو را از مهم ترین ظرفیت های بخش فرودگاهی پیام عنوان و تصریح کرد: در این حوزه نیز به صورت تجمیعی 116 هزار تن محصول به صورت هوایی در فرودگاه بین المللی پیام جابه جا شده است.


گزارش: لیلا احمدی افشار

آیا این خبر مفید بود؟
بر اساس رای ۰ نفر از بازدیدکنندگان
ارسال نظر: