شماواقتصاد گزارش میدهد:

تسهیلات حمایتی بانک سپه از اقشار آسیب‌پذیر جامعه

تسهیلات حمایتی بانک سپه از اقشار آسیب‌پذیر جامعه
کدخبر : 582360

پرداخت وام‌های مورد نیاز اقشار جامعه خصوصا طبقات پایین درآمدی برای بانک سپه مختص به اعلام مشتریان یا متقاضیان نبوده است بلکه در مواردی گاها دیده شده که این مجموعه با ورود به نیازهای یک خانوار یا گروهی خاص راسا اقدام کرده است. حمایت از افراد آسیب‌پذیر، کم‌درآمد و ناتوان در برابر امواج سهمگین تورم و بحران‌های اقتصادی از جمله وظایف اخلاقی و انسان‌دوستانه‌ای است که بانک سپه طی سال‌های اخیر توجه بیشتری به آن داشته است.

به گزارش شماواقتصاد: گزارش وزارت اقتصاد از عملکرد بانک های دولتی و بانک هایی که دولت سهام مالکیتی آنها را در اختیار دارد، در بازه زمانی بهمن ۱۴۰۰ تا نیمه خردادماه ۱۴۰۲ حاکی از آنست که یک میلیون و ۹۲۸ هزار و ۷۲۴ نفر، ۶۸ هزار و ۸۸۱ میلیارد تومان تسهیلات پرداخت شده است. در این میان بانک سپه با پرداخت ۱۷ هزار و ۶۹۹میلیارد تومان به بیش از ۶۳۰ هزار نفر، در جایگاه نخست بانک‌های پرداخت کننده تسهیلات بدون ضامن در کشور قرار گرفت.

بانک سپه در سال ۱۴۰۲ اولویت برنامه‌های خود را در پرداخت‌های مالی به این افراد در قالب وام‌های آسان، بدون ضامن و تسهیلات تکلیفی ودیعه مسکن، فرزندآوری و ازدواج قرار داده است. فعالیت‌های بانک سپه و بررسی عملکرد این بانک در سال جاری نشان می‌دهد که تلاش در جهت ارائه خدمات مالی به افراد نیازمند حمایت‌های پولی را از اولویت‌های خود قرار داده و در این مسیر موفق عمل کرده است.

طبق گزارش عملکرد منتشره از طرف وزارت اقتصاد و امور دارایی ایران، بانک سپه از تاریخ اول بهمن‌ماه سال ۱۴۰۰ تا ۱۵ خردادماه سال ۱۴۰۲ با پرداخت بالغ بر ۱۷ هزار و ۶۹۹ میلیارد و ۷۵۹ میلیون تومان به ۶۳ هزار و ۱۱ نفر، از نظر تعداد و حجم تسهیلات اعطایی در رتبه برتر بانک‌های پرداخت‌کننده تسهیلات تا سقف یک میلیارد ریال بدون ضامن در کشور قرار گرفت. 

بانک سپه در چهار‌ماه نخست سال جاری در حوزه تسهیلات تکلیفی مبلغ ۸۳ هزار و ۴۶۳ میلیارد و ۴۴۶ میلیون ریال در قالب بیش از ۶۳ هزار و ۹۷۴ فقره تسهیلات در حوزه‌های قرض‌الحسنه ازدواج، فرزندآوری، اشتغالزائی و کمک ودیعه مسکن پرداخت کرده است. این بانک که در زمره بانک‌های برتر در زمینه پرداخت تسهیلات قرض‌الحسنه ازدواج است، در چهار‌ماه نخست سال جاری به ۲۱ هزار و ۴۶۷ پرونده به میزان ۴۴ هزار و ۳۵۸ میلیارد و ۱۰۰ میلیون ریال تسهیلات قرض‌الحسنه ازدواج با کارمزد ۴ درصد پرداخت کرده است.

این در حالی است که در حوزه تسهیلات قرض‌الحسنه فرزندآوری، بانک سپه در مدت اشاره شده ۱۳ هزار و ۵۳۸ میلیارد و ۴۲۰ میلیون ریال برای ۲۱ هزار و ۶۰۷ فقره پرونده اختصاص داده است.

بانک سپه همچنین مبلغ ۲۳ هزار و ۹۷۸ میلیارد و ۷۲۶ میلیون ریال جمعاً بابت ۱۸هزار و ۱۸۱ فقره تسهیلات اشتغا‌لزایی به مددجویان کمیته امداد امام خمینی(ره)، سازمان بهزیستی، استانداری‌ها، اشتغال زندانیان و بنیاد برکت مجموعاً از محل سهمیه ابلاغی قانون بودجه سال ۱۴۰۱ و ۱۴۰۲، در چهار‌ماه نخست سال جاری پرداخت کرده است.

علاوه بر این، بانک سپه به تعداد یکهزار و ۸۸۶  فقره پرونده تسهیلات کمک ودیعه مسکن مستأجرین در مدت مذکور از محل سهمیه ابلاغی قانون بودجه سال ۱۴۰۱ مبلغ یکهزار و ۲۰۶ میلیارد و یکصد میلیون ریال و نیز از محل سهمیه دوسال اخیر مجموعاً مبلغ ۳۸۲ میلیارد و یکصد میلیون ریال به ۸۳۳ فقره پرونده ودیعه مسکن به مددجویان کمیته امداد امام خمینی(ره) و سازمان بهزیستی اختصاص داده است.

علاوه بر این، اعطای تسهیلات ۵۷۰ میلیون تومانی فرزندآوری خارج از نوبت و بدون اخذ ضامن و تشریفات اداری توسط این بانک به خانواده پنج‌قلوهای مینودشتی در راستای اجرای قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت توسط بانک سپه یکی از اهداف خیرخواهانه در جهت رفع نیازهای اقشار جامعه توسط این بانک بود که به تازگی انجام شد. همچنین، بانک سپه برای کمک بیشتر به این خانواده گرانقدر پرداخت ۳۰ درصد از اقساط ماهیانه تسهیلات ۵۷۰ میلیون تومانی مذکور را نیز تقبل کرده است.

این بانک که همواره در اعطای تسهیلات و پرداخت وام‌های تکلیفی دولت از پیشگامان حمایت‌های مالی و رفع نیازهای آحاد مختلف جامعه بوده است، به منظور ترویج وام‌‌دهی قرض الحسنه و تقویت امکان رفع احتیاجات و توانمند کردن و حمایت بیش از پیش از اقشار آسیب‌پذیر طرح وام قرض الحسنه ۵۰ میلیون تومانی «نگین مهر» را برنامه‌ریزی و اجرا کرده است.

این بانک درنظر دارد تا با ارائه تسهیلات و طرح‌های تسهیلاتی آسان، اهدافی مانند افزایش سهم منابع ارزان قیمت در ترکیب منابع و بهینه سازی قیمت تمام‌شده پول، تمرکز بر احیای سنت قرض‌الحسنه و گسترش آن در سطح جامعه، ترویج و توسعه بانکداری اسلامی درخور نشان تجاری بانک با قابلیت‌پذیری در شبکه بانکی و تجهیز منابع قرض‌الحسنه و رفع احتیاجات ضروری مشتریان را دنبال کند.
خدمات شایسته این بانک باعث شد که در آخرین رده‌بندی وزارت اقتصاد، بانک سپه در جایگاه برتر بانک‌های پرداخت‌کننده تسهیلات بدون ضامن در کشور قرار بگیرد.



گزارش: لیلا احمدی افشار

آیا این خبر مفید بود؟
بر اساس رای ۰ نفر از بازدیدکنندگان
ارسال نظر: