در بررسی برنامه‌های مس سونگون مشخص شد:

حرکت مس سونگون در مسیر توسعه پایدار اقتصادی

حرکت مس سونگون در مسیر توسعه پایدار اقتصادی
کدخبر : 583413

مجتمع مس سونگون، برنامه‌های خود را با همکاری با شرکت‌های دانش‌بنیان بر مبنای ایجاد ارزش افزوده بالا، انتقال دانش فنی، صرفه‌جویی ارزی و اشتغالزایی در سطح منطقه قرار داد و در این مسیر همزمان با آغاز به کار دولت سیزدهم توانست به موفقیت هایی در افتتاح پروژه‌های عقب‌ مانده و سودآوری دست پیدا کند.

به گزارش شماواقتصاد: طرح معدن مس سونگون با هدف استخراج معدن به روش نوین و تولید کنسانتره مس با عیار ۳۰ درصد جهت تغذیه صنایع مولد کشور و رسیدن به ارزش افزوده بالاتر در دستور اقدام قرار گرفت. از دیگر دستاوردهای مهم این طرح انتقال دانش فنی، صرفه‌جویی ارزی و اشتغالزایی است.

کارخانه تولید مس سونگون در موقعیت روستای تخریب شده سونگون (به دلیل وجود منابع معدنی) واقع در استان آذربایجان شرقی واقع شده و فاصله این کانسار از شهر تبریز ۱۳۰ کیلومتر، و از ورزقان ۳۰ کیلومتر بوده و در محدوده روستای تخریب شده سونگون ورزقان واقع است. این معدن در یک منطقه کوهستانی با متوسط ارتفاع ۲۰۰۰ متر بالای سطح دریا واقع شده و در شمال باختری ایران بر روی کمربند مس جهانی قرار دارد. 
مجتمع_مس_سونگون

عملکرد موفق مجتمع مس سونگون، نشان از نتیجه بخش بودن اعتماد به مدیریت بومی دارد؛ در تبیین نمود عینی این ادعا می توان به آغاز طرح های بر زمین مانده ای چون کارخانه ۸۰۰ هزار تنی تولید اسید سولفوریک با سرمایه گذاری اولیه حدود ۹ هزار میلیارد ریال و ۱۰۵ میلیون یورویی اشاره کرد که قرار است به عنوان یکی از نیازهای تولید سالانه ۲۰۰ هزار تن مس کاتد در این مجتمع در مدت ۳۶ ماه به بهره برداری برسد.

مس سونگون به عنوان دومین جزیره بزرگ مس ایران مشهور است که ذخایر بسیار خوبی دارد و براساس پیش‌بینی و اکتشافاتی که در این منطقه صورت گرفته احتمال می‌رود که در آینده به اولین ذخیره بزرگ مس ایران تبدیل شود. ذخایر احتمالی معدن سونگون بیش از پنج میلیارد تن و ذخیره قابل استخراج آن با توجه به اکتشافات انجام شده حدود ۷۹۶ میلیون تن برآورد شده است. در مجموع کل ذخایر قطعی، احتمالی و ممکن در محدوده کانسار سونگون ورزقان حدود ۷/۱ میلیارد تن سنگ مس با عیار ۶۱ درصد است.

همچنین ارزش ذخایر مس سونگون ۳۲۰ میلیارد دلار برآورده شده است. معدن مس سونگون یک درصد ذخیره مس دنیا و ۵۲ درصد ذخایر مس ایران را در خودش جای داده است.

چشم انداز مجتمع مس سونگون، تشکیل زنجیره ارزش و همکاری با شرکت های دانش بنیان است. به همین منظور، مجوز فعالیت «پردیس فناوری مس» از طرف دانشگاه تبریز، سهند و پارک علم و فناوری آذربایجان شرقی صادر شده است. در بخش توسعه ای این معدن، کل پروژه های توسعه ای فعال شده و با پیگیری شبانه روزی مدیریت این شرکت ، پروژه هایی که در چند سال گذشته پیشرفت لاک پشتی داشته اند به مرحله بهره برداری رسیده یا مراحل پایانی تکمیل را طی  می کنند.

پروژه‌ هیپ لیچینگ مس سونگون به عنوان اولین پروژه‌ هیپ دره‌ای در ایران و جزو ۳پروژه‌ هیپ در شرکت ملی مس ایران  است. برای تکمیل زنجیره‌ ارزش صنعت مس ایران، پروژه‌ هیپ لیچینگ سونگون از اواخر سال ۱۳۹۶ عملیات مهندسی خود را آغاز کرد اما این پروژه تا سال ۱۴۰۰ با سرعت بسیار آهسته‌ای جلو می‌رفت. این پروژه با سرمایه گذاری ۱۲۰۰میلیارد تومان برای حدودا ۲۰۰ نفر اشتغال مستقیم و غیر مستقیم ایجاد شده بود.

با آغاز دولت سیزدهم، شرکت کانی مس با تغییراتی که در ساختار مدیریتی داشت، پروژه مذکور را ظرف ۸ ماه آماده کرد و به بهره‌برداری آزمایشی در خردادماه امسال رساند. در واقع پروژه‌ای که ۵ سال با سرعت کمی پیشرفته بود ، در کمتر از یکسال آماده استخراج شد. اما نکته حائز اهمیت اینجاست که در ابتدای این هفته پروژه از فاز استخراج آزمایشی نیز گذر کرد و عملا وارد فاز عملیاتی و استخراج پایدار خود شد.

این پروژه سالانه با تولید سه هزار  تن کاتد به عملیات خود ادامه داده و حدود ۱۲۰۰ میلیارد تومان برای کشور ثروت و ارزش آفرینی خواهد داشت. پروژه‌ هیپ لیچینگ مس سونگون، بهترین پروژه محیط زیستی در کل کشور است زیرا اگر این تکنولوژی اجرایی نمی‌شد، باران روی ماده‌های معدنی ریخته می‌شد و آنها را به صورت طبیعی لیچینگ کرده و به طبیعت وارد می‌کرد که این به ضرر محیط زیست بود.

مجتمع مس سونگون در دوره جدید خود فعالیت‌هایی را در حوزه مسئولیت‌های اجتماعی نیز به انجام رسانیده است. این شرکت توانست با پیگیری ها و تأکیدات مدیرعامل بومی خود قطعه یک بزرگراه خواجه – ورزقان را با تلاش شبانه روزی شرکت پیمانکاری، بازگشایی کند. همچنین طرح های رفاهی، ورزشی و زیرساختی مهمی را آغاز کرده که از آن جمله می توان به شروع احداث کمپ تفریحی ورزشی مس ورزقان ، اجرای فاضلاب و تصفیه‌خانه شهر ورزقان و خاروانا، پیشرفت خوب احداث تصفیه‌خانه و مجتمع آبرسانی ستارخان ۲ با آبرسانی به ۶۵ روستای شهرستان ورزقان با مجموع اعتبار بیش از ۲ هزار و ۲۰۰ میلیارد تومان اشاره کرد.

بنابر اعلام مدیرعامل این شرکت، مس سونگون آذربایجان سال گذشته ۸۵ هزار میلیارد تومان در استان سرمایه گذاری کرد و امسال نیز از مجموع ۲۳۵ هزارمیلیارد تومان تعهد سرمایه گذاری، ۱۰۱ هزار میلیارد تومان سرمایه گذاری این شرکت در استان و ۸۵ هزار میلیارد تومان نیز در ورزقان سرمایه گذاری می شود که چهره این شهرستان را متحول خواهد کرد.

در حوزه توسعه، این مجتمع به هر دلیل ممکن در سالیان گذشته عملکرد مناسبی نداشته است اما مجموعه کارکنان و مدیریت جدید مس سونگون، برنامه‌های خود را براساس منویات و رهنمودهای رهبر معظم انقلاب مبنی بر اشتغال، تولید و مهار تورم قرار داد و در این مسیر توانست علی‌رغم قطعی‌های مکرر برق در سونگون، رشد تولید را به طرز محسوسی رقم بزند.

آیا این خبر مفید بود؟
بر اساس رای ۰ نفر از بازدیدکنندگان

خبر داغ روز

ارسال نظر: