در نشست خبری عرضه اولیه شرکت پرتوبار فرابر خلیج فارس مطرح شد

هدفگذاری ۷۵ هزارتن کالا در ماه تا سال ۱۴۰۵ | ارزش هر سهم حپرتو ۴۶۰ تومان با ارزش کل حدود ۶۹۱ میلیارد تومان

هدفگذاری ۷۵ هزارتن کالا در ماه تا سال ۱۴۰۵ | ارزش هر سهم حپرتو ۴۶۰ تومان با ارزش کل حدود ۶۹۱ میلیارد تومان
کدخبر : 583931

شرکت پرتوبار فرابر خلیج فارس با داشتن ۱۴۰۵ واگن باری، یکی از پویاترین شرکت‌ها در زمینه حمل و نقل بار است و درنظر دارد تا در بین برترین شرکت‌های این صنعت قرار بگیرد. این شرکت قرارداد‌هایی با شرکت‌های مختلف به امضاء رسانیده است که شامل یک قرارداد بلندمدت با پارس فولاد سبزوار برای حمل و نقل ۷۵ هزار تن کالا در ماه تا سال ۱۴۰۵ است. سود خالص شرکت در سال گذشته نیز ۵۶۴ میلیارد تومان بوده است. ارزش کل شرکت برآورد شده در حدود ۶۹۱ میلیارد تومان می‌باشد و ارزش هر سهم «حپرتو» ۴۶۰ تومان محاسبه شده است.

به گزارش شماواقتصاد: اولین نشست خبری ویژه عرضه اولیه سهام شرکت پرتو بار فرابر خلیج فارس در فرابورس امروز دوشنبه ۳ مهرماه ۱۴۰۲ برگزار شد. در جلسه پرسش و پاسخ عرضه اولیه حپرتو با اصحاب رسانه، مدیران شرکت پرتوبار فرابر خلیج فارس در مورد جزئیات شرکت، واگن‌ها، پروژه‌ها، صورت‌های مالی و ارزش‌گذاری شرکت صحبت کردند و در پایان نشست، مدیران به سوالات مطرح شده پاسخ دادند.
photo_2023-09-25_13-40-32

شرکت پرتو بار فرابر خلیج فارس پس از احراز کلیه شرایط پذیرش از نهم فروردین با نماد "حپرتو" در گروه حمل و نقل، انبارداری و ارتباطات به عنوان صد و هشتاد و هشتمین شرکت در بازار دوم فرابورس درج شد و در صف عرضه اولیه 15 درصدی سهام قرار گرفت. از طریق نشست خبری ویژه عرضه اولیه شرکت پرتو بار فرابر خلیج فارس، جوانب مختلفی از این شرکت و عملکرد آن برای سهامداران و عموم علاقمندان توضیح داده شد.

پرتوبار فرابر خلیج فارس یکی از پویاترین شرکت‌ها در زمینه حمل و نقل بار

در ابتدای این نشست خبری، حسین باقری مدیرعامل شرکت پرتوبار فرابر خلیج فارس، به تشریح جزئیاتی از این مجموعه پرداخت و گفت: این شرکت در سال 1391 با نام پرتو انرژی خلیج فارس تاسیس شد. پس از آن در مجمع عمومی سال 97 نام شرکت به پرتو بار فرابر خلیج فارس تغییر کرد. در حال حاضر این شرکت با در اختیار داشتن 1405 واگن باری یکی از پویاترین شرکت‌ها در زمینه حمل ونقل بار است. 

وی افزود: از مجموع ۱۴۰۵ واگن، 771 واگن اختصاصی و ملکی است که 55 درصد کل ناوگان را تشکیل می‌دهد. 200 واگن لبه‌بلند طی دو سال گذشته به این مجموعه اضافه شده و سیاست شرکت توسعه ناوگان ریلی به خصوص حمل‌ونقل مواد معدنی است.

 مدیرعامل شرکت پرتوبار فرابر خلیج فارس افزود: براساس گزارش عملکرد این شرکت موفق شد تا در حالی که بخش صنعت در سال ۱۴۰۱ حدود ۵ درصد رشد منفی به ثبت رساند، حپرتو موفق شد تا رشد ۲ درصدی نسبت به سال ۱۴۰۰ کسب کند.

برنامه‌های آینده حپرتو برای قرار گرفتن در میان برترین‌ها

باقری با اشاره به برنامه‌های آینده برای ساخت کارخانه فولادی و توسعه ناوگان شرکت پرتوبار فرابر خلیج فارس، بیان کرد: افق 10 ساله پیش رو مبتنی بر سیاست های تعریف شده از سوی سهامداران است شامل قرار گرفتن در میان برترین ها از لحاظ تعداد واگن و سهم از بازار است. 

وی ادامه داد: برنامه احداث کارخانه فولادی هم در مجموعه هلدینگ وجود دارد و طی یک الی دو سال آینده بهره‌برداری خواهد شد. به این ترتیب با راه‌اندازی این کارخانه با واگن‌های ملکی، اقدام به حمل بار هلدینگ خواهیم کرد. طی یک الی دو سال آینده زنجیره در این مجموعه کامل می‌شود. به این ترتیب مجموعه کامل بار، حمل لجستیک و بخش تعمیری و لوکوموتیو را در اختیار خواهیم داشت و ریسک شرکت به شدت کاهش و حتی به صفر خواهد رسید.

مدیرعامل شرکت پرتوبار فرابر خلیج فارس تصریح کرد: از بین قراردادها و پروژه‌های این مجموعه، به صورت عملیاتی 5 پروژه در دست است. ماهانه 75 هزار تن با اختصاص 300 واگن با شرکت پارس فولاد سبزوار تا سال 1405 قرارداد داریم. پیش‌بینی می‌شود این قرارداد بلندمدت و دائمی با افزایش ظرفیت همراه باشد. همچنین، پروژه مهم دیگر حمل مواد نفتی گازوییل و مازوت برای شرکت پخش فرآورده‌های نفتی است که این قرارداد هم بلندمدت و دائمی است. بخشی دیگر از پروژه عمدتا با واگن‌های پایه کوتاه در انتقال محصولات دو شرکت فولادی است. 

وی با بیان اینکه در بخش بین‌المللی از سال گذشته فعالیت جدی‌تری را دنبال می‌کنیم، اضافه کرد: 20 هزار تن بار از سال گذشته و دو ماه ابتدای امسال به ترکیه ارسال کردیم که بعد از زلزله ترکیه فعلا از این بازار خارج شدیم. در حال حاضر برای تمامی واگن‌ها حتی مازاد ظرفیت موجود، قرارداد بار داریم.

دلایل افزایش درآمد حپرتو در دو سال گذشته 

در ادامه این نشست،  محمد وثوقی، مدیر مالی مجموعه حپرتو با اشاره به اینکه سود ناخالص نسبت به سنوات گذشته از سال 98 تا 1401، روند صعودی داشته است، گفت: سود ناخالص در سال 1401 به 908 میلیارد رسیده است که عمدتا به دلیل افزایش درآمدهای عملیاتی بوده که طی دو سال گذشته به دلیل سرمایه‌گذاری در واگن‌های لبه بلند بوده است.

وی افزود: این پروسه علاوه بر درآمدزایی، به دلیل سرمایه‌گذاری در استارت کار، هزینه‌ها را بالا برده که از سال 1402 به بعد این بخش کاهش خواهد یافت. سود و زیان عملیاتی نشان می‌دهد که در سال 1401 این رقم 787 میلیارد بوده که موضوع آن افزایش سرمایه‌گذاری بوده است.

مدیر مالی شرکت پرتوبار فرابر خلیج فارس با بیان اینکه در این مجموعه هزینه‌های مالی یک روند مشخصی را طی می‌کند، اظهار کرد: درآمدهای غیرعملیاتی نسبت به سال‌های قبل افزایش چشمگیری داشته که نتیجه فروش ضایعات است. سود خالص سال آخر حپرتو 564 میلیارد است که با توجه به موضوع ماده 132، بند 3، مربوط به معافیت مالیاتی برای سرمایه گذاری بنا داریم تا از این معافیت استفاده کنیم.

۵ روش ارزش‌گذاری برای حپرتو توسط لوتوس پارسیان

بخش دیگری از نشست خبری ویژه عرضه اولیه حپرتو به ارائه گزارش ارزش‌گذاری این شرکت اختصاص داشت. پریا نجفیان، مسئول ارزش‌گذاری تامین سرمایه لوتوس پارسیان با اشاره به اینکه مفروضات در ارزش‌گذاری نرخ تورم، نرخ دلار است، گفت: شرکت در سال 1402 در 6 ماهه، تعداد 40 واگن لبه بلند به ناوگان اضافه کرده و همین را برای ارزش‌گذاری 1402 در نظر گرفتیم.

وی افزود: متناسب با 1401، معادل 800 هزار تن بار برای واگن لبه بلند و 700 هزار برای لبه کوتاه است که برای سال‌های آتی ثابت است.

مسئول ارزش‌گذاری تامین سرمایه لوتوس پارسیان از 5 روش ارزش‌گذاری برای این شرکت خبر داد که در نهایت ارزش کل شرکت 691 میلیارد تومان و ارزش هر سهم 460 تومان محاسبه شده است.

در پایان نیز مدیران شرکت پرتوبار فرابر خلیج فارس به سوالات مطرح شده در این نشست پاسخ دادند.

آیا این خبر مفید بود؟
بر اساس رای ۰ نفر از بازدیدکنندگان
ارسال نظر: