به گزارش اختصاصی شماواقتصاد:

استاندارد؛ اطمینان بخشی به مصرف‌کنندگان بر تولیدات ملی

استاندارد؛ اطمینان بخشی به مصرف‌کنندگان بر تولیدات ملی
کدخبر : 584099

توسعه مباحث استانداردسازی زمینه‌ساز حضور موفق واحدهای تولیدی در سطح بازارهای داخلی و بازارهای هدف و گسترش صادرات باعث رونق و افزایش فعالیت واحدهای تولیدی می شود. به همین منظور، اهمیت کیفیت فرآورده‌ها و استمرار انطباق کیفیت کالا با استاندارد در این سازمان نقش ویژه‌ای را در راستای سلامت جامعه و مردم ایران اسلامی ایفا می‌کند.

به گزارش شما و اقتصاد: سازمان ملی استاندارد ایران در راستای حمایت از تولیدکننده‌های داخلی و نظارت و بررسی عملکرد واحد‌های تولیدی دارای پروانه کاربرد علامت استاندارد ، علاوه بر اصل حمایت از تولید کنندگان داخلی در کنار حفظ و استمرار نظام کیفیت در تولید فرآورده‌های مشمول مقررات استاندارد برای رسیدن به هدف اطمینان بخشی به مصرف کنندگان بر تولیدات ملی دارای نشان استاندارد همواره تاکید دارد.

در دنیای امروز، منابع محدود هستند و بهینه‌سازی استفاده از آن‌ها امری ضروری است. از طریق کاهش هدررفت منابع، افزایش بهره‌وری و بهبود فرآیندها می‌توان به دستیابی به اهداف سازمانی کمک کرد. این استانداردها در انواع مختلفی از زمینه‌ها و صنایع وجود دارند و می‌توانند بهبود عملکرد، کاهش هدررفت منابع، و افزایش کیفیت را به همراه داشته باشند.

سازمان ملی استاندارد ایران فنی‌ترین و تخصصی‌ترین دستگاه اجرایی در کشور است. این سازمان از هر فرصتی در جهت افزایش کیفیت محصولات تولیدی، تبادل اطلاعات و دانش فنی و همچنین به‌روز کردن اطلاعات و خدمات در مسیر جهانی‌سازی استفاده می‌کند. این سازمان همواره با شرکت در رویدادهای مهم از فرصت گردهمایی برای دیدارهای دو جانبه و تقویت همکاری با شرکای تجاری بهره می‌برد. 

شرکت در مجامع عمومی سازمان استاندارد جهانی (ISO)، دیدار با روسای سازمان استاندارد کشورهای همسایه همچون روسیه و چین در حاشیه همایش‌های تجاری و همچنین تبادل دانش اطلاعاتی برای رفع چالش‌ها و نامعلومات روز دنیا از قبیل امنیت سایبری، تقابل نسل ها، هوش مصنوعی، تاب‌آوری در جهان نامطمئن، غلبه بر هدر رفت و زیان مواد غذایی و مقابله با بحران پلاستیک از جمله مواردی است که استاندارد می‌کوشد تا با حضور همه‌جانبه از تجارب دیگر کشورها برای حل مشکلات بهره ببرد. 

سازمان ملی استاندارد ایران، همواره برای رسیدن به جایگاه شفافیت و امنیت خاطر مصرف‌کنندگان کالاهای تولید داخل در تلاش است تا با نظارت و بازدید مستمر نسبت به عرضه محصولات باکیفیت اقدام نماید. شاید بسیاری در اذهان خود نمونه‌هایی را در جهت نبود کیفیت و یا پایین بودن کیفیت لازم خصوصا در بخش‌های خودرویی بیاورند، اما با وجود کاستی‌هایی در برخی از زمینه‌ها که همچنان برای بهینه‌تر شدن آنها تلاش می‌شود در بسیاری حوزه‌ها حتی اروپاییان درخواست تجارب ایرانی و سازمان استاندارد ملی دارند.

برای مثال؛ فرانسه خواستار همکاری با ایران در حاشیه سومین روز از  برگزاری نشست سالیانه ایزو برای استانداردسازی لوازم آرایشی و بهداشتی شد. جالب است بدانید؛ مسئولیت دو کمیته فنی بین‌المللی مهم ایزو در حوزه های لوازم آرایشی و بهداشتی و مواد فعال در سطح، بر عهده جمهوری اسلامی ایران  می باشد. تاکنون هیچگونه همکاری میان ایران و فرانسه وجود نداشته است و در حال حاضر نماینده استاندارد فرانسه، به دلیل اهمیت صنعت فرآورده های مرتبط با این دو حوزه در آن کشور، خواستار همکاری‌های فنی شد.

به‌روزرسانی استاندارد ملی معیار مصرف انرژی کنسانتره سرب و روی و شمش سرب و روی اولیه، پیگیری مستمر از استانداردسازی و تحقق رشد تولید کیفی و ارتقاء کیفیت قطعات خودرو، تجدیدنظر ۹ استاندارد ملی مرز بیشینه آفت‌ کش‌ ها و برگزاری مستمر جلسات کارگروه ارتقای کیفیت آرد و نان از دیگر اقدامات این سازمان در سال جاری بوده است.


گزارش:لیلا احمدی افشار

آیا این خبر مفید بود؟
بر اساس رای ۰ نفر از بازدیدکنندگان
ارسال نظر: