ارتقای جایگاه ژئوپلتیک ایران در غرب آسیا توسط خط ریلی منطقه آزاد اروند

ارتقای جایگاه ژئوپلتیک ایران در غرب آسیا توسط خط ریلی منطقه آزاد اروند
کدخبر : 584162

سرمایه‌گذاری عظیم کشور چین در عراق نیز با دسترسی ریلی و امن کشور چین به عراق از طریق ایران، به اقتصاد ایران کمک خواهد کرد. با توجه به ویژگی‌های و ظرفیت‌های منطقه آزاد اروند در روند تجارت ایران با کشورهای غرب آسیا و حاشیه خلیج فارس و امکان اتصال به دیگر قاره‌ها از طریق کشورهای ثالث، شبکه ریلی در این میان نقشی اساسی را برعهده دارد و به گفته مدیرعامل منطقه آزاد؛ احداث خط ریلی شلمچه – بصره به ارتقای جایگاه ژئوپلتیک و ژئواستراتژیک ایران در غرب آسیا کمک می‌کند و می‌تواند نقش ویژه‌ای در این زمینه داشته باشد.

به گزارش شماواقتصاد: منطقه آزاد تجاری و صنعتی اروند در ناحیه جنوب غربی خوزستان برای تحقق اهداف توسعه اقتصادی، کارآفرینی و انتقال فناوری توسط جمهوری اسلامی ایران ایجاد شد. این منطقه به عنوان پنجره ای برای همگامی و هم پیوندی تجاری با اقتصاد جهانی و ایجاد رشد و تحول در صادرات و بهره‌مند شدن از سرمایه‌های داخلی و خارجی عمل می‌کند. در این میان نقش شبکه ریلی در اتصال کریدورهای غربی و ساحلی جنوب کشور بسیار حائز اهمیت است. موضوعی که مدیرعامل این سازمان از آن به عنوان بازوی ارتقاء جایگاه ژئوپلتیک و ژئواستراتژیک ایران در غرب آسیا یاد می‌کند.
شلمچه_بصره.1

ناحیه جنوبغربی خوزستان به دلیل قرارگیری در مسیر کریدورهای بزرگراهی غرب و ساحلی جنوب کشور، وجود ارتباطات تجاری و بازرگانی با بنادر حاشیه خلیج‌فارس، نزدیکی به میادین نفتی، فعالیت صنایع بزرگ پالایشگاهی و پتروشیمی، حضور واحدهای بزرگ تاسیسات دریایی، کشتی‌سازی و شناورسازی و همچنین همجواری با بازار عراق، توان بالقوه‌ای برای تکوین یک کانون پردازش صادرات، ترانزیت، انبارداری و ترابری دارد.

با توجه به فرصت تحقق کریدور بین‌المللی خلیج‌فارس– دریای مدیترانه، امکانات تخلیه و بارگیری و انبارداری بنادر خرمشهر و آبادان، وجود مرز هوایی فرودگاه آبادان، اتصال به شبکه راه‌آهن سراسری، حضور نیروی کار متخصص و ماهر، فعالیت پایانه مرزی شلمچه، حضور کاروان‌های راهیان نور، تردد زوار عتبات عالیات، فرصت ارائه خدمات گردشگری به مسافران و زائران عراقی، وجود رودخانه‌های پرآب، استعداد بالای کشت محصولات گرمسیری، دانه‌های روغنی و توسعه نخیلات، این منطقه برای توسعه و رشد اقتصادی مستعد است.

منطقه آزاد اروند به وسعت ١٧٢٠٠ هکتار در جنوب غربی استان خوزستان بین دو شهر آبادان و خرمشهر واقع شده است. به دلیل برخورداری این منطقه از مزایای مذکور، در سال ۱۳۸۲، قانون ایجاد منطقه آزاد تجاری و صنعتی اروند توسط مجلس شورای اسلامی تصویب شد و هیئت وزیران نیز اساسنامه این سازمان را در سال ۱۳۸۳ مصوب کرد.

محدوده پیشنهادی منطقه آزاد اروند متشکل از ۳ بخش گردشگری، صنعتی و ترانزیت می باشد. از فرضیات محتمل، توسعه آتی منطقه آزاد اروند در محدودهای است که بالغ بر ٦٤ هزار هکتار از اراضی شهرستانهای خرمشهر و آبادان را شامل می گردد. از مهمترین ویژگی‌های منطقه آزاد اروند، برخورداری از حمل و نقل ۴ وجهی (ریلی، دریایی، زمینی و هوایی) است.

«احداث خط راه‌آهن از بندر خرمشهر به بندر امام»، «احداث خط ریلی سبک (LRT) از پایانه آبادان تا پایانه هجرت خرمشهر به موازات محور علی‌ابن‌ابی‌طالب) جهت تقویت بعد گردشگری میان شهرهای آبادان و خرمشهر و جزیره مینو)» و «احداث سه خط فیدر (تغذیه‌کننده) تراموا در محدوده‌‌‌های شهری آبادان، خرمشهر و مینوشهر» پوشش محدوده‌های گردشگری و جاذب سفر منطقه آزاد با ظرفیت کمتر در مقایسه با LRT اهم موارد پیشنهاد شده ساختار حمل و نقل ریلی است.

شهرستانهای آبادان و خرمشهر از لحاظ امکانات حمل و نقل زمینی (جاده ای و ریلی) دارای مزیت کاملی هستند، به طوری که جاده آبادان و اهواز به صورت اتوبان به کلیه شهرهای کشور اتصال می یابد و همچنین جاده آبادان ماهشهر نیز عامل ارتباطی با قسمت‌های دیگر کشور است.

شهرستان خرمشهر دارای خط راه آهن بوده و متصل به شبکه سراسری راه آهن کشور است و با توجه به اینکه با سایر کشورهای جهان ارتباط ریلی برقرار است، پیش بینی می شود میلیون‌ها تن ظرفیت حمل بار به وسیله ریل راه آهن خرمشهر عملی شود.

احداث خط ریلی شلمچه – بصره به ارتقاء جایگاه ژئوپلتیک و ژئواستراتژیک ایران در غرب آسیا کمک می‌کند. اتصال مستقیم راه‌آهن ایران به عراق مهمترین دلیل احداث خط ریلی شلمچه به بصره است که اثرات مثبت اقتصادی خوبی برای دو کشور ایران و عراق به دنبال خواهد داشت.

این خط ریلی همچنین می‌تواند در آینده اتصال ایران به خط ریلی کشورهای جنوب خلیج فارس و توسعه روابط تجاری و اقتصادی با این کشورها را فراهم کند. شکل گیری این مسیر وزن ایران را در مناسبات بین المللی افزایش خواهد داد. ایران و عراق باید عزم خود را برای تکمیل این شبکه ریلی جزم کنند تا در آینده جایگاه برتری را در غرب آسیا داشته باشند و در این منطقه نقش آفرینی ویژه‌ای داشته باشند.

آیا این خبر مفید بود؟
بر اساس رای ۰ نفر از بازدیدکنندگان

خبر داغ روز

ارسال نظر: