واردات خودرو | خودرو

جزییات واردات خودرو | قیمت خودرو روبه کاهش است؟

جزییات واردات خودرو  |  قیمت خودرو روبه کاهش است؟
کدخبر : 584273

طبق اطلاعات منتشره از وزارت صمت، قرار است قیمت خودروهای وارداتی تا هفته آینده مشخص شده و به مشتریان تحویل شود. آیا این امر در چنین مدت کوتاهی امکان‌پذیر است؟

به گزارش شما واقتصاد : گرچه قرار بود آزادسازی واردات خودرو دست دوم منجر ساماندهی صنعت و بازار خودرو شود، اما حالا این موضوع خود به معضلی جدید برای سیاست‌گذاران تبدیل شده است. هفته گذشته اعلام شد که ۱۵۰۰ دستگاه از خودروهای وارداتی تحویل شده‌اند؛ با این حال معلوم نیست که این محصولات با چه قیمتی به دست مشتریان می‌رسد و این به جدیدترین معضل در رابطه با محصولات خارجی تبدیل شده است. البته طبق گزارش‌ها قرار است هفته آینده این موضوع تعیین تکلیف شود.

در همین زمینه مهدی ضیغمی، معاون وزیر صمت گفت: وزیر صمت به سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان و سازمان توسعه تجارت دستور داده تا در راستای تسریع در تحویل خودروهای وارداتی ظرف هفته جاری قیمت خودرو های وارداتی آماده برای تحویل، انجام شود و این خودروها جهت عرضه در سامانه بارگذاری شوند.

با توجه به این اظهارات، تاکنون حدود ۴۰۰۰ تا ۵۰۰۰ دستگاه خودروی صفر کیلومتر، وارد کشور شده که همگی آماده عرضه از طریق سامانه یکپارچه و تحویل به مشتریان است؛ اما به دلیل اینکه قیمت خودروهای وارداتی مشخص نشده، امکان تحویل به مشتریان وجود ندارد.

 

قیمت خودروهای وارداتی تا هفته آینده مشخص می‌شود؟

برای اعلام قیمت خودروهای وارداتی، باید ابتدا خودروی وارداتی مذکور برای تحویل در گمرک حضور داشته باشد. از سوی دیگر سازمان حمایت تولیدکننده و مصرف‌کننده باید تمامی هزینه‌های مربوط به شرکت واردکننده را به همراه مالیات و سود آن شرکت، مشخص کرده و در اختیار شورای رقابت قرار دهد. سپس شورای رقابت، اقدام به تعیین قیمت هرکدام از خودروها کند.

اما از طرفی محمد رضوانی‌فر، رئیس کل گمرک کشور، در گفتگوی اخیر خود با صداوسیما، اعلام می‌کند که هنوز هیچ خودروی کارکرده‌ای وارد کشور نشده و حتی آیین‌نامه آن در وزارت صمت نهایی نشده است. بنابراین فعلاً نحوه محاسبه قیمت خودروهای وارداتی کارکرده مشخص نیست.

از طرف دیگر، طبق آخرین اخباری که از وضعیت خودروهای صفر کیلومتر منتشر شده، تاکنون حدود پنج هزار دستگاه صفر کیلومتر وارد کشور شده که شامل هیوندای، کیا، فیات، زوتی، سوزوکی، بستیون و هونگچی می‌شود.

مدل دقیق وارداتی هرکدام از این شرکت فعلاً مشخص نبوده و بنابراین تعیین قیمت جداگانه هرکدام از محصولات این شرکت‌ها، باید وقت‌گیر باشد. چرا که در تعیین قیمت پنج محصول شرکت سایپا از سوی شورای رقابت، به وضوح مشاهده شد که از اردیبهشت ماه امسال، خودروهایی مانند اطلس در مرحله دوم سامانه یکپارچه به فروش رسیدند؛ اما شورای رقابت در تاریخ 21 شهریور ماه (یعنی حدود چهار ماه پس از فروش) قیمت آن‌ها را تعیین کرد.

 

تعداد محصولات وارداتی، بسیار محدود است!

بر اساس آیین‌نامه واردات خودروهای صفر کیلومتر، محصولات اغلب شرکت‌های خودروساز با رعایت حجم موتور و سقف قیمتی مجاز، توانایی ورود به داخل کشور را دارند. بنابراین درصورتی که واردات خودروهای صفر کیلومتر به صورت گسترده صورت بگیرد، مدت زمان بسیاری نیاز است تا نرخ فروش آن‌ها از سوی شورای رقابت به واردکنندگان این خودروها ابلاغ شود.

این مورد نیز جای سوال است که شورای رقابت چگونه می‌خواهد برای تمامی خودروهای وارداتی اعم از نو و کارکرده، قیمت‌سازی کند؟ شورای رقابتی که در تعیین قیمت حدود 30 الی 40 دستگاه خودروی مونتاژی و داخلی، نیاز به زمان چند ماهه داشت، چگونه می‌خواهد قیمت خودروهای وارداتی را (که درصورت آزادسازی گسترده واردات، تعداد آن‌ها قطعاً بسیار بیشتر خواهد بود) قیمت گذاری کند؟

همه این سوالات از زمان آغاز به کار شورای رقابت مطرح بود و در همان زمان نیز بی‌پاسخ ماند. باید منتظر بود و دید که آیا وعده واردات خودرو عملی خواهد شد و یا در همان حد حرف و وعده باقی می‌ماند.

آیا این خبر مفید بود؟
بر اساس رای ۰ نفر از بازدیدکنندگان

خبر داغ روز

ارسال نظر: