پیش بینی بورس | بازار سهام

پیش‌ بینی بورس فردا ۱۷ مهر ۱۴۰۲

پیش‌ بینی بورس فردا ۱۷ مهر ۱۴۰۲
کدخبر : 584630

بورس تهران در هفدهمین روز از مهر ماه سال جاری با شوک سنگینی مواجه شد و نقشه یکدست سرخ رنگی را به سهامداران ارائه کرد. بورس فردا چگونه خواهد بود؟

به گزارش شما و اقتصاد : برای پیش بینی بورس فردا باید ببینیم چه اتفاقاتی در بورس دیروز رخ داد و چه اتفاقاتی در بورس فردا تاثیرگذار خواهد بود و سپس با توجه به مجموع این اتفاقات ببینیم چه چیزی در انتظار بورس فردا است.بورس امروز کار خود را با شوک و نگرانی سنگین ناشی از جنگ فلسطین و اسرائیل آغاز کرد و ترس از تشدید این موضوع و درگیر شدن ایران در آن باعث شد تا شاهد صف‌های فروش سنگینی از همان ابتدای معاملات تا انتهای باشیم به طوری که ۹۵ درصد از نمادها کار خود را در محدوده‌های پایین دامنه نوسان روزانه به پایان رساندند. شاخص کل طی معاملات روز یکشنبه کار خود را با یک کاهش ۲.۵۱ درصدی به پایان رساند و در محدوده ۲.۰۰۱ میلیون واحدی ایستاد و در سمت دیگر شاخص هم‌وزن شرایط مشابهی داشت و کاهش ۳.۶۷ درصدی را تجربه کرد. ارزش معاملات خرد سهام در انتهای بازار امروز عدد ۵۵۳۲ میلیارد تومان را به ثبت رساند و با خروج پول سنگین ۱۵۵۱ میلیارد تومانی همراه بود.

اتفاقات رخ داده در روز گذشته و شروع درگیری سنگین بین فلسطین و اسرائیل، به کلی شرایط بازارهای مختلف را تغییر داد و بازنده این اتفاقات هم تاکنون تنها بورس تهران بوده در حالی که دیگر بازارها افزایش قیمت‌های شدیدی را در مدت کوتاه یک روز تجربه کردند. با این حال اما به نظر می‌رسد که بخش عمده‌ای از این افزایش و ریزش‌ها وابسته به شوک ایجاد شده باشد و در صورت رفع آن، شرایط به روال عادی بازگردد. در ادامه با نگاهی به این موضوعات و مسیر تکنیکالی شاخص کل، به پیش بینی بورس فردا خواهیم پرداخت.

واگرایی بازارها در واکنش به جنگ

نگاهی به بازارهای مختلف طی بیست و چهار ساعت گذشته به خوبی نشان می‌دهد که وضعیت رخ داده در دیگر کشورهای همسایه تا چه حد بر شرایط سیاسی و اقتصادی کشور اثرگذار است. دلار در بازار آزاد در حالیکه اواخر هفته گذشته به واسطه بیانیه اتحادیه اروپا در رابطه با عدم لغو تحریم‌های ایران در تاریخ ۱۸ اکتبر به مرز ۵۰ هزار تومان رسیده بود، روز گذشته با انتشار اولین خبرها از شروع درگیری بین فلسطین و اسرائیل، روند صعودی قدرتمندی را آغاز کرد و تا بالای میانه این کانال صعود کرد و امروز هم این مسیر را ادامه داد و در زمان نگارش این گزارش، به بالای ۵۲۲۰۰ تومان رسیده و هر لحظه تغییرات بزرگی را به ثبت می‌رساند.

از سمت دیگر اما روند بازار سهام کاملا متفاوت از دلار دنبال شد و از همان ابتدای شروع معاملات شاهد فشار فروش سنگینی در تمامی صنایع و نمادها بودیم به طوری که بخش عمده‌ای از سهام با صف فروش‌های سنگین به کار خود پایان دادند و ۹۵ درصد بازار سرخ‌رنگ بود. نگرانی از تشدید شرایط کنونی و درگیر شدن سیاسی ایران در این ماجرا، نااطمینانی را نسبت به آینده بسیار افزایش داده و همین موضوع باعث شده تا سرمایه‌گذاری در بازار سهام با عدم‌اطمینان بالایی همراه شود. چنین شرایطی را در زمان ترور سردار سلیمانی نیز تجربه کرده بودیم و بازار برای مدتی قفل در صف فروش بود.

با این حال تمامی این موارد به این بستگی دارد که شرایط جنگ فلسطین و اسرائیل تا چه زمانی ادامه یابد و شدت آن با چه ابعادی گسترش پیدا کند اما در صورت فروکش کردن هیجانات ابتدایی و برگشت آرامش نسبی می‌توان انتظار داشت که روند بازارها معکوس شود به طوری که بازار سهام به مدار صعودی بازگردد و بازارهای موازی هم با کاهش قیمت مواجه شوند.

تحلیل تکنیکال شاخص کل بورس

شاخص کل بورس پس از تلاش‌های نافرجامی که در روزها و هفته‌های گذشته برای عبور از مقاومت مهم خود در حوالی ۲.۱۵ میلیون واحدی داشت، امروز با ثبت یک کندل منفی قدرتمند، کف ابر کومو را به سمت پایین شکست و بار دیگر به زیر این اندیکاتور رفت تا شرایط برای بررگشت بورس به محدوده‌های بالاتر سخت‌تر شود. اکنون همانطور که در تصویر پیداست، حمایت بعدی شاخص کل بورس در محدوده ۱.۹۴ تا ۱.۹۷ میلیون واحدی است که می‌تواند منطقه امنی برای بازار باشد اما در صورت شکست این محدوده در روزهای پیش رو، شدت ریزش‌ها طولانی‌تر از قبل خواهد شد.

آیا این خبر مفید بود؟
بر اساس رای ۰ نفر از بازدیدکنندگان
ارسال نظر: