بنزین | قیمت بنزین

قیمت بنزین تا آخر سال تغییر می کند؟ | خبر جدید از سهمیه بندی مجدد بنزین

قیمت بنزین تا آخر سال تغییر می کند؟ | خبر جدید از سهمیه بندی مجدد بنزین
کدخبر : 584635

کارشناسان معتقدند سیاستگذاری های اشتباه در این زمینه و بی توجهی به ساخت پالایشگاه طی سالهای طولانی این گمان را ایجاد می کند که احتمالا افرادی از واردات بنزین بیش از فرآوری نفت و تبدیل آن به بنزین در داخل کشور سود میجویند.

به گزارش شما و اقتصاد : سهمیه بندی بنزین ، تخصیص یارانه بنزین به همه افراد و… زمزمه هایی برای قیمت بنزین است که گاه و بیگاه به گوش میرسد اما سریعاً تکذیب میشود، اما اینکه چرا کشوری با منابع فراوان انرژی نفت و گاز و اینکه در سالهای نه چندان دور یکی از صادرکنندگان بنزین بوده است در حال حاضر دغدغه تامین بنزین موردنیاز داخل کشور را در سر دارد و در اندیشه واردات به طرق مختلف است و حتی گاهی مجبور به قطع بنزین جایگاههای سوخت و مدیریت توزیع در این زمینه میشود جای سوال دارد.

کارشناسان معتقدند سیاستگذاری های اشتباه در این زمینه و بی توجهی به ساخت پالایشگاه طی سالهای طولانی این گمان را ایجاد میکند که احتمالا افرادی از واردات بنزین بیش از فرآوری نفت و تبدیل آن به بنزین در داخل کشور سود میجویند. صاحبنظران معتقدند؛ دولتمردان باید در اندیشه ایجاد ظرفیتهای جدید و توسعه صنعت پاالیشگاهی باشند تا بتوانیم از واردات و یا افزایش قیمت بنزین جلوگیری کنیم.

تبعات بی توجهی به ساخت پاالیشگاه مرتضی مسعودی، کارشناس انرژی در این خصوص به آرمان ملی گفت: ایران دارای منابع غنی انرژی در بخش گاز، نفت و… است و با توجه به محدودیت ایران برای صادرات نفت، بهترین فرصت است تا با غنی سازی تکنولوژی فرآوری نفت، ظرفیت تولید فرآورده های نفتی خود را افزایش دهد تا بتواند بر دغدغه واردات بنزین فائق آید. این کارشناس اضافه کرد: استمرار خام فروشی بدون در نظر گرفتن شرایط تحریم، نزول اقتصاد و وابستگی را به دنبال دارد این در حالی است که ایران در زمینه

ساخت پاالیشگاه از سالهای دور تاکنون اقدام جدی به عمل نیاورده و فقط به ساخت بسیار محدود پاالیشگاه مانند »ستاره خلیج فارس« محدود شده است، در حالی که بارها مجلس و دولت از ضرورت ساخت پاالیشگاه سخن گفتهاند اما همچنان در مسیر خام فروشی حرکت کردهایم که نتایج آن را به ویژه در سالهای تحریم مشاهده کرده ایم.

حلقه مفقوده در عقب ماندگی مسعودی اضافه کرد: چنانچه نهادهای متولی این امر در قبال وعده های داده شده احساس پاسخگو بودن را می کردند، هم اکنون شاهد این عقب ماندگی در کشور نبودیم. ایران در حال حاضر در حالی با چالش انرژی در بخشهای مختلف مواجه است که از مواهب طبیعی بسیاری در حوزه تجدیدپذیرها، نفت، گاز و… برخوردار است اما هیچکس در این زمینه مسئولیتی را پذیرا نیست، چراکه بیبرنامه بودن دولت و مجلس در این زمینه باعث شده است که حتی در زمینه بنزین از یک صادرکننده در سالهای گذشته با وجود دراختیار داشتن تکنولوژی این فرآوری، در اندیشه واردات باشیم و با وجود داشتن این همه ثروت خدادادی، مردم به دشواری زندگی کنند و دچار مشکالت بسیار برای تامین مایحتاج اولیه مردم باشیم.

سیاست اشتباه تخصیص یارانه بنزین برای همه او درباره تخصیص یارانه بنزین به همه افراد در کشور گفت:

طی سالهای گذشته طرحی مبنی بر یارانه بنزین به تمام اشخاص تقدیم مجلس شد زیرا افرادی هستند که به هیچ وجه از یارانه بنزین استفاده نمی کنند در حالی که باید سازوکاری تدوین شود که همه از یارانه بنزین بهرهمند شوند اما با توجه به شرایط کنونی و ضرورت صرفهجویی بنزین به نظر میرسد که طرحی مناسب نباشد، در حقیقت منطقی نیست که راه فروش بنزین و ایجاد بازار سیاه برای محصولی مانند بنزین فراهم شود، در حالی که مسئوالن همواره تاکید بر صرفهجویی بنزین و مشکالت فراوان در این زمینه هستند. این کارشناس انرژی معتقد است: عامل اصلی کمبود بنزین و کمبودها و چالش های در این حوزه از نظر دولتمردان ناشی از بدمصرف کردن مردم است، اما باید این امر را نیز در نظر گرفت که ساخت پالایشگاه همزمان با رشد جمعیت و همچنین افزایش خودروها بدون در نظر گرفتن کیفیت آنها، ساخت پاالیشگاه جدید را ضروری

میسازد اما این روند در حال حاضر بسیار کند است اما مصرف در زمینه انرژی در حال رشد است و این امر تنها محدود به بنزین نمی شود، بلکه در زمینه ساخت نیروگاههای برق و… نیز چنین مشکلات مشابهی وجود دارد. مشکالت موجود در این بخش با وجود منابع غنی داخلی به قدری مشهود است که گمان وجود دست های پنهان در این زمینه ایجاد شده است که شاید افرادی از تبدیل ایران از صادرکننده به واردکننده بنزین سود میبرند.

ضرورت افزایش قیمت بنزین مسعودی درباره ضرورت افزایش قیمت بنزین در کشور گفت: افزایش قیمت بنزین راهکار بسیار پرحاشیه های است که با توجه به وضعیت اقتصادی مردم به هیچ وجه مناسب نیست، هرچند قیمت بنزین در کشورهای دیگر به ویژه کشورهای همسایه بالاتر از قیمت فعلی بنزین در کشور است، اما این مقایسه بدون درنظر گرفتن میزان درآمدها در آن منطقی نیست، چراکه افزایش قیمت بنزین حتماً روی قیمت بسیاری از محصولات دیگر تاثیر سریعی خواهد گذاشت.

آیا این خبر مفید بود؟
بر اساس رای ۰ نفر از بازدیدکنندگان
ارسال نظر: