حقوق بازنشستگان | بازنشستگان

افزایش ۲ میلیون و ۵۰۰ هزار تومانی حقوق بازنشستگان | مطالبات همسان‌سازی حقوق بازنشستگان پرداخت می‌شود

افزایش 2 میلیون و 500 هزار تومانی حقوق بازنشستگان | مطالبات همسان‌سازی حقوق بازنشستگان پرداخت می‌شود
کدخبر : 584693

نایب رئیس مجلس در پاسخ به تذکر آصفری درخصوص لزوم همسان سازی حقوق بازنشستگان گفت: سازمان برنامه و بودجه در کمیسیون تلفیق برای این موضوع چاره اندیشی کند. با این روند پیش بینی می شود رقم جدید حقوق بازنشستگان از 20 مهرماه مشخص شود.

به گزارش شما واقتصاد : نایب رئیس مجلس در پاسخ به تذکر آصفری درخصوص لزوم همسان سازی حقوق بازنشستگان گفت: سازمان برنامه و بودجه در کمیسیون تلفیق برای این موضوع چاره اندیشی کند. با این روند پیش بینی می شود رقم جدید حقوق بازنشستگان از ۲۰ مهرماه مشخص شود.

حقوق بازنشستگان در ایران بر اساس قوانین و مقرراتی تعیین می‌شود که تحت تأثیر عوامل مختلفی از جمله طبقه بازنشستگان، نوع شغل و زمان خدمت است. در ایران، بازنشستگان به دو دسته عمومی و ویژه تقسیم می‌شوند.به طور کلی، حقوق بازنشستگان شامل حقوق پایه، بیمه‌های اجتماعی، بیمه تکمیلی، روزهای تعطیل و تعطیلات سالانه، یارانه‌ها و منافع دیگر است. همچنین، سازمان تامین اجتماعی در صورت لزوم می‌تواند تغییراتی در حقوق بازنشستگان اعمال کند.یکی از عوامل مهم در تعیین حقوق بازنشستگان، سابقه کاری آنهاست. سال‌های کاری فرد در سازمان یا شرکتی که در آن کار می‌کرده است، به عنوان یک شاخص مهم برای محاسبه حقوق بازنشستگی استفاده می‌شود. در ایران، برای محاسبه حقوق بازنشستگان از یک فرمول استاندارد استفاده می‌شود که نرخی از حقوق ماهانه و سابقه کار را در نظر می‌گیرد.

نایب رئیس مجلس در پاسخ به تذکر آصفری درخصوص لزوم همسان سازی حقوق بازنشستگان گفت: سازمان برنامه و بودجه در کمیسیون تلفیق برای این موضوع چاره اندیشی کند. با این روند پیش بینی می شود رقم جدید حقوق بازنشستگان از ۲۰ مهرماه مشخص شود.

محمدحسن آصفری در جلسه علنی نوبت صبح دیروز (یکشنبه ۱۶ مهرماه) مجلس شورای اسلامی با اشاره به ضرورت همسان سازی و متناسب سازی حقوق بازنشستگان گفت: حفظ قدرت خرید بازنشستگان دستور مقام معظم رهبری است. همسان سازی حقوق بازنشستگان یک مسئله جدی است که روز گذشته مطرح و قرار شد امروز مجدداً در دستور کار قرار گیرد.

نماینده مردم اراک و خنداب در مجلس یازدهم تصریح کرد: نباید طوری پیش رویم که بررسی برنامه هفتم به پایان نزدیک شود و ما هنوز به موضوع همسان سازی حقوق بازنشستگان ورود نکرده باشیم.

حجت الاسلام والمسلمین مجتبی ذوالنوری نایب رئیس مجلس که ریاست جلسه علنی را برعهده داشت، در پاسخ به تذکر این نماینده گفت: در برنامه ششم توسعه همسان سازی حقوق بازنشستگان با شاغلین شکاف عمیقی داشت. برنامه ششم تاکید داشت که متناسب سازی به نحوی باشد که فاصله حقوق بازنشستگان و شاغلان ۱۰ درصد باشد. بخشی از این امر در دولت گذشته انجام شد، اما لایحه ای که در دولت قبل ارائه شد، دولت جدید پس گرفت.

نایب رئیس مجلس ادامه داد: در حال حاضر نیز این موضوع به کمیسیون تلفیق ارجاع شده، لذا خواهش ما این است که اگر دولت پولی برای افزایش حقوق شاغلان دارد، باید حقوق بازنشستگان را به تناسب افزایش دهد. بازنشستگان نباید مغفول باقی بمانند، لذا خواهش من از رئیس و اعضای کمیسیون تلفیق و همچنین سازمان برنامه و بودجه این است که این مشکل در کمیسیون چاره اندیشی شود تا بازنشستگان و پیشکسوتانی که کشور مدیون آنهاست، مغفول واقع نشوند.

حقوق بازنشستگان دولتی در پایان خرداد امسال نشان می‌دهد میانگین حقوق بازنشستگان در بهار ۱۴۰۲ حدودا ۴۲ درصد بیشتر از موقعیت مشابه خود در سال گذشته بوده است. حدود ۲۳ هزار بازنشسته دولتی حقوقی بیش از ۲۰ میلیون تومان دریافت می‌کنند.

آخرین آمارهای منتشره از سوی صندوق بازنشستگی کشوری نشان می‌دهد، تعداد بازنشستگان دولتی که حقوق‌بگیر صندوق بازنشستگی کشوری هستند در پایان خرداد امسال به یک میلیون و ۶۳۹ هزار و ۱۶۷ نفر رسیده که نسبت به پایان خرداد سال ۱۴۰۱ معادل ۳.۵ درصد افزایش یافته است.

 

اولین حقوق بازنشستگان امسال در کانال ۱۴ میلیون تومانی

بر اساس این گزارش میانگین حقوقِ حقوق بگیران صندوق بازنشستگی کشوری در پایان خرداد امسال (برای کل برقراری‌ها) معادل ۱۱ میلیون و ۲۷۵ هزار تومان بوده که نسبت به خرداد سال گذشته حدود ۴۲ درصد افزایش داشته است؛ این افزایش عمدتا ناشی از اجرای طرح متناسب‌سازی حقوق بازنشستگان کشوری در پاییز ۱۳۹۹ و استمرار اجرای آن تا سال ۱۴۰۲ بوده است.

از سوی دیگر افرادی که در سال ۱۴۰۲ بازنشسته شده و حقوق بگیر صندوق بازنشستگی کشور شده‌اند (برقراری‌های جدید)، میانگین اولین حقوق بازنشستگی آنان معادل ۱۴ میلیون ۷۲۰ هزار تومان بوده، این در حالی است که میانگین آخرین حقوق اشتغال آنان ۱۵ میلیون و ۴۲۰ هزار تومان بوده است.

 

حقوق ۲۰ میلیون تومانی ۲۳ هزار بازنشسته دولتی

توزیع حقوق بازنشستگان دولتی در پایان خرداد ماه امسال به تفکیک میزان حقوق دریافتی نشان می‌دهد از ۱.۶ میلیون نفر بازنشسته دولتی، بیش از ۴۱۷ هزار نفر حقوقی بین ۱۰ تا ۱۱.۲ میلیون تومان دریافت می‌کنند، این میزان تقریبا ۲۵.۵ درصد تعداد حقوق بگیران صندوق بازنشستگی را تشکیل می‌دهند.

همچنین حدود ۲۱.۴ درصد از تعداد حقوق بگیران صندوق بازنشستگی کشوری که تعداد آنها بیش از ۳۵۰ هزار نفر است حقوقی بین ۱۱.۲ تا ۱۲.۵ میلیون تومان دریافت می‌کنند.

در مجموع توزیع حقوق بازنشستگان دولتی در پایان خرداد امسال نشان می‌دهد که حدود ۷۸ درصد تعداد بازنشستگان کشوری تقریبا حقوقی بین ۹ تا ۱۳.۵ میلیون تومانی دریافت می‌کنند.

طبق این گزارش کمتر از ۵ درصد (۴.۸%) تعداد بازنشستگان دولتی نیز که تعداد آنها حدود ۷۹ هزار نفر است، حقوقی کمتر از ۷.۷ میلیون تومان دریافت می‌کنند.

از سوی دیگر توزیع درامدی بازنشستگان دولتی تا پایان خرداد امسال نشان می‌دهد حدود ۱.۵ درصد تعداد بازنشستگان که بیش از ۲۳ هزار نفر را شامل می‌شود حقوقی بیش از ۲۰.۷ میلیون تومان دریافت می‌کنند.

وی افزود: بدین ترتیب با تاکید دکتر کاظمی مدیرعامل و تلاش مجموعه مدیریتی صندوق تاکنون معوقات هشت ماه نخست سال ۱۴۰۰ بابت اصلاح همسان‌سازی پرداخت شده است و باقیمانده معوقات نیز در آینده نزدیک پرداخت می‌گردد.

سازمان اداری و استخدامی کشور خواستار عدم تخصیص اعتبار مازاد به دستگاه‌های اجرایی جهت تامین اعتبار ترمیم حقوق شد.

درخواست سازمان اداری و استخدامی در عدم تخصیص اعتبار مازاد به دستگاه‌های اجرایی جهت تامین اعتبار مربوط به پرداخت مبالغ مربوط به تاثیر “ترمیم حقوق” در سایر مولفه‌های پرداخت به سازمان برنامه و بودجه کشور ابلاغ شد.

در مکاتبه اخیر رئیس سازمان اداری و استخدامی کشور با داود منظور رئیس سازمان برنامه و بودجه آمده است؛

بازگشت به نامه به شماره ۳۰۱۷۶۹ مورخ ۱۴۰۲/۰۶/۱۴ در خصوص تاثیر مبلغ ترمیم حقوق موضوع جزء (۱) ماده واحده قانون اصلاح قانون بودجه سال ۱۴۰۱ کل کشور و ترمیم حقوق کارکنان و بازنشستگان کشوری و لشکری بر سایر مؤلفه های پرداخت به استحضار میرساند همانطور که مستحضر هستید شورای حقوق و دستمزد در جلسه مورخ ۱۴۰۲/۰۶/۲۱ به استناد ماده (۷۴) قانون مدیریت خدمات کشوری و به منظور هماهنگی در تعیین حقوق و مزایای کارمندان دستگاه های اجرایی راجع به نحوه تاثیر مبلغ ترمیم حقوق موضوع جزء (۱) ماده واحده قانونی مذکور بر سایر مؤلفه های پرداخت تصمیم گیری و بر این اساس مقرر شد با توجه به مفاد جزء مذکور و رأی صادره از سوی هیئت عمومی دیوان عدالت اداری دادنامه شماره ۱۴۰۲۳۱۳۹۰۰۰۰۱۹۹۱۳۶ مورخ ۱۴۰۲/۱/۲۹) مبلغ ناشی از اعمال امتیازات جزء مورد اشاره از تاریخ ۱۴۰۱/۰۷/۰۱ در محاسبه پاداش پایان خدمت و ذخیره مرخصی استحقاقی در زمان بازنشستگی و حقوق بازنشستگی افراد مشمول لحاظ شده و مبلغ ناشی از اعمال امتیازات این جزء بدون تاثیر در سایر مؤلفه ای پرداختی مربوطه به صورت ثابت در احکام کارگزینی و قراردادهای کارکنان درج شود.

آیا این خبر مفید بود؟
بر اساس رای ۰ نفر از بازدیدکنندگان

خبر داغ روز

ارسال نظر: