بنزین | سهمیه بنزین

جلوگیری از ناترازی بنزین با تخصیص بنزین به هر کد ملی

جلوگیری از ناترازی بنزین با تخصیص بنزین به هر کد ملی
کدخبر : 585316

‌عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی به بیان توضیحاتی درباره ایده تخصیص بنزین به هر کد ملی در کشور پرداخت و این راه کار را اقدامی مناسب برای جلوگیری از ناترازی بنزین معرفی کرد.

به گزارش شما واقتصاد : علی اکبر کریمی عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی، درباره ایده تخصیص بنزین به هر کد ملی در کشور به جای اعطای بنزین به خودرو گفت: ما در کشور با مشکلات حادی در خصوص افزایش مصرف بنزین رو به رو هستیم. از طرفی قیمت بسیار ناچیز بنزین باعث مصرف بی‌رویه آن می‌شود، به عنوان مثال ما در تابستان سال جاری به رکورد بالای ۱۴۰ میلیون لیتر رسیدیم.

کریمی در ادامه بیان کرد: از طرف دیگر ناترازی حجم تولید با مصرف وجود دارد و این امر ضرورت تأمین کسری بنزین از طریق واردات و اختصاص ارز زیاد به این موضوع را ایجاد نموده است. با توجه به مشکلاتی که ذکر شد این الزام وجود دارد که در خصوص تعیین تکلیف وضعیت بنزین و مصرف خودروها تصمیم‌گیری شود.

این نماینده مجلس یازدهم توضیح داد: در این خصوص اگر رویکرد قیمتی بخواهد اعمال شود هم می‌تواند تورم زا باشد هم می‌تواند مورد توافق همه تصمیم گیرندگان در مجلس و دولت قرار نگیرد. از این رو، راهکارهای دیگری که می‌تواند بدون الزاماً افزایش قیمت منجر به کنترل و کاهش مصرف شود، باید در دستور کار قرار گیرد که یکی از آنها اختصاص سهمیه بنزین برای کل آحاد کشور و به هر کد ملی است.

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس توضیح داد: این ایده در واقع تعیین یک سقف بنزین یارانه‌ای برای هر یک از افراد کشور است که در صورت نیاز به میزان بیشتر از این سقف می‌توانند از بنزین آزاد استفاده کنند. اجرای این طرح هم یک اطمینان خاطر برای آحاد جامعه ایجاد می‌کند که می‌توانند از میزان معینی بنزین یارانه‌ای استفاده کنند و هم از توزیع عادلانه یارانه بنزین را در سطح اقتصاد جامعه انجام می‌دهد.

این نماینده مجلس یازدهم توضیح داد: برآوردها نشان می‌دهد که فقط ۵۰ درصد از مردم کشور خودرو دارند و ۵۰ درصد دیگر فاقد خودرو می‌باشند و عملاً از یارانه بنزین محروم هستند. به همین خاطر اجرای این طرح و اختصاص چند لیتر بنزین به همه آحاد کشور این امکان را فراهم می‌کند که این بخش از افراد که خودرو ندارند هم از یارانه بنزین بهره‌مند شوند.

به گفته این مقام مسئول؛ این موضوع قطعاً به بهبود وضعیت معیشت دهک‌های پایین جامعه که عموماً افراد فاقد خودرو هستند، کمک خواهد کرد. به نظر بنده این طرح در مجموع طرح مثبتی است و می‌تواند آثار مطلوبی را در جامعه داشته باشد.

آیا این خبر مفید بود؟
بر اساس رای ۰ نفر از بازدیدکنندگان

خبر داغ روز

ارسال نظر: