بازنشستگان | حقوق بازنشستگان

مستمری پرداختی به بازنشستگان کفاف زندگی معمولی را نمی‌دهد

مستمری پرداختی به بازنشستگان کفاف زندگی معمولی را نمی‌دهد
کدخبر : 585554

در حالی خبری از همسان‌سازی حقوق بازنشستگان در برنامه هفتم نیست که بررسی‌ها نشان می‌دهد مستمری پرداختی به بازنشستگان کفاف یک سوم هزینه‌های یک زندگی معمولی را می‌دهد.

به گزارش شما واقتصاد : رشد تورم حالا به بحرانی عظیم نه فقط برای شاغلان که برای کسانی تبدیل شده که سی سال نسبت به پرداخت حق بیمه اقدام کرده‌اند تا بلکه بتوانند در دوره بازنشستگی، از پس تامین معیشت خود برآیند.

 طبق آخرین اعلام صورت گرفته در سال جاری، میزان افزایش حقوق بازنشستگان در حدود ۲۷ درصد بود و کف حقوق بازنشستگان به حدود هشت میلیون و پانصد هزار تومان می‌رسد که این رقم با توجه به اعلام صورت گرفته برای خط فقر در تهران و شهرهای بزگ، در بهترین حالت کفاف تامین یک سوم هزینه‌های یک زندگی معمولی را می‌دهد.

دولت در سال‌های اخیر نسبت به اعلام خط فقر اقدام نکرده است اما محاسبات اعلامی نشان می‌دهد در بهترین حالت در حدود بیست و پنج میلیون تومان است.

خرداد ماه سال جاری بود که عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی اعلام کرد میزان خط فقر در تهران را سی میلیون تومان است. بر اساس اعلام وی نزدیک به ۲۰ میلیون نفر در کشور در شرایط مساعدی نیستند و حدود ۳ میلیون خانواده دچار فقر مطلق هستند.

وی این رقم را با توجه به نرخ تورم و وضعیت معیشتی کنونی اعلام کرده است.

 پیش از این حتی بابک نگاهداری، رییس مرکز پژوهش‌های مجلس نیز درباره‌ی دغدغه بازنشستگان گفته است: مستمری فعلی بازنشستگان نشان می‌دهد که این مقدار، به سختی الزامات یک زندگی متوسط را برای آنها فراهم می‌کند و با توجه به طولانی شدن روند استقلال فرزندان از خانواده‌‌ها، بعد خانوار بازنشستگان افزایش یافته است.

وی البته در تشریح علل ناپایداری مالی صندوق‌های بازنشستگی اظهار داشت: این ناپایداری ناشی از تغییرات جمعیتی و تحولات اقتصادی است که همین امر محدودیت‌های شدیدی را برای بهبود وضعیت مستمری بازنشستگان ایجاد کرده است. علاوه بر این، شرایط تورمی مزمن در کشور باعث شده که ارزش مستمری بازنشستگان همواره در حال کاهش باشد.

بررسی‌ها نشان می‌دهد در شرایط کنونی مستاجر بودن بازنشستگان، می‌تواند زمینه را برای سقوط بازنشستگان به طبقه‌ی فقیر مهیا کند.

 بر اساس این گزارش در شرایط معمول میزان حداقل دستمزد حقوق بازنشستگان به سختی کفاف هزینه خوراک را می دهد. به عبارت دیگر با توجه به قیمت معمول گوشت و برنج و ... حقوقی در محدوده هشت میلیون تومانی کفاف هزینه‌ی معیشت و سفره را نمی‌دهد.

آیا این خبر مفید بود؟
بر اساس رای ۰ نفر از بازدیدکنندگان

خبر داغ روز

ارسال نظر: