کارگران | واریز یارانه

افزایش حقوق کارگران همزمان با واریز یارانه نقدی | هفته سرنوشت ساز برای کارگران

افزایش حقوق کارگران همزمان با واریز یارانه نقدی | هفته سرنوشت ساز برای کارگران
کدخبر : 585568

هفته ای سرنوشت ساز برای کارگران کشور در راه است.

به گزارش شما واقتصاد : حقوق کارگران در سال ۱۴۰۲ با افزایش ۲۷ درصدی همراه شد که در وهله نخست باعث خوشحالی کارگران شد اما تورم بالایی که در ماه های نخست سال به وجود آمد اثر افزایش حقوق را خنثی کرد. حقوق کارگران در ایران توسط شورای عالی کار و پس از تصویب رقم پیشنهادی دولت مشخص می‌شود. در طول سال بحث های زیادی در خصوص افزایش مجدد حقوق کارگران مطرح شده است. در برهه ای خبر افزایش دوباره حقوق کارگران جدی شد و کارگران امیدوار شدند اما با شروع پاییز این امیدواری ها کمرنگ شد. کارگران امیدوارند اگر حقوق کارگران در سال جاری اضافه نمی شود حداقل در شروع سال آینده با افزایش قابل توجهی همراه شود.

نمایندگان کارگران در شورای عالی کار، چند ماهی است که خواستار بررسی هزینه معیشت و دستمزد کارگران در جلسات شورای عالی کار هستند؛ اما با این درخواست موافقت نشده است.

نمایندگان کارگری در شورای عالی کار، ماه‌هاست که خواستار بررسی هزینه معیشت کارگران و تصمیم‌گیری برای ترمیم دستمزد در شورای عالی کار هستند؛ اما این درخواست تا اینجای کار پذیرفته نشده است. به‌تازگی، وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی گفته است در حال بررسی موضوع‌ترمیم دستمزد کارگران هستیم و در هفته آینده درباره آن اطلاع‌رسانی خواهیم کرد.

اهمیت‌ ترمیم دستمزد ازاین‌جهت است که به گواهی فعالان کارگری، به‌واسطه پایین بودن دستمزدها، دیگر کسی حاضر به کارگری نیست. «کار هست؛ اما کارگر نیست.»

دولت می‌گوید کنترل تورم در دستور کار است و آمارها نیز روند کاهشی این شاخص را تأیید می‌کند؛ اما نمایندگان کارگران در شورای عالی کار معتقدند با همین تورم موجود و به‌واسطه چون افزایش قیمت‌ها مواد خوراکی و سایر هزینه‌های معیشت کارگری، عملاً افزایش دستمزد ۱۴۰۲ بی‌اثر شده و کارگران برای جبران هزینه‌های معیشت به‌سختی افتاده‌اند.

در همین راستا بود که نمایندگان کارگری در شورای عالی کار چندین بار خواستار برگزاری جلسات عادی یا فوق‌العاده این شورا با موضوع بازنگری هزینه معیشت و بررسی ترمیم دستمزد شده‌اند؛ اما همواره با مقاومت مسئولان وزارت کار مواجه بوده‌اند.

 

یارانه به‌جای ترمیم مزد

آخرین بار، علی حسین رعیتی فرد، معاون روابط کار وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی در واکنش به درخواست برگزاری جلسه شورای عالی و بررسی ترمیم مزد، گفت: در قانون کار گفته شده با توجه به نرخ تورم و سبد معیشت دستمزد تعیین شود، گفته نشده دقیقاً بر مبنای این دو مؤلفه دستمزد تعیین شود.

رعیتی‌فرد راه‌حل دولت برای بهبود سفره کارگران را نه‌ترمیم مزد بلکه یارانه دانست و گفت: بسیاری از دوستان کارگری گفته‌اند کارگران در دهک‌های سه و چهار هستند، ازاین‌رو، دولت سعی دارد با پرداخت یارانه و کالابرگ به دهک‌های پایین، آسیب‌ها را کمتر کند تا سفره کارگران کوچک نشود.

 

حقوق کارگران

کارگران می‌گویند در جریان مذاکرات مزد ۱۴۰۲، وزیر کار قول داده است که در صورت عدم کنترل تورم، دستمزد افزایش پیدا کند و در شرایط فعلی، جامعه کارگری، کنترل تورم مدنظر دولت را حس نمی‌کند.

 

افزایش داوطلبانه حداقل مزد

عضو هیات مدیره کانون‌های شوراهای اسلامی کار کشور می‌گوید: اگر وزیر کار می‌خواهد مشکل جامعه کار و کارگری حل شود باید دستمزدها را به‌روز کند.

طبق اظهارات اصلانی، در شهرستان‌ها، بیشتر کارفرماها داوطلبانه ۱۵ تا ۲۵ درصد به دستمزد مصوب اضافه کرده‌اند؛ اما بازهم در شهرک صنعتی بنرهای تبلیغی برای جذب کارگر با حقوق بالا، ناهار و سرویس رفت‌وبرگشت دیده می‌شود؛ چراکه امسال دستمزد واقعی به‌اندازه نرخ تورم برای جامعه کارگری افزایش نیافت.

آیا این خبر مفید بود؟
بر اساس رای ۰ نفر از بازدیدکنندگان
ارسال نظر: