قیمت برنج | قیمت برنج پاکستان

لازمه ی واردات برنج برای تنظیم بازار / قیمت برنج در نیمه دوم سال افزایش می یابد؟

لازمه ی واردات برنج برای تنظیم بازار / قیمت برنج در نیمه دوم سال افزایش می یابد؟
کدخبر : 585827

برنج نیاز کشور 3 میلیون تن است که حدود 2 میلیون 200 هزار تن آن در داخل تولید می شود و مابقی باید از طریق واردات از سوی دولت تامین شود. نایب رئیس کمیسیون کشاورزی مجلس شورای اسلامی گفت:برای تنظیم بازار،درشرایط وموقعیت های مشخص با واردات کالا بصورت کلی مخالف نیستیم و از دولت می خواهیم به این امر توجه داشته باشد.

به گزارش شما و اقتصاد : علیرضا عباسی نماینده مردم کرج با تاکید براینکه نباید در نیمه دوم امسال شاهد گرانی مواد غذای و برنج باشیم افزود:قاعدتا افزایش قیمت از طرف دولت نباید صورت بگیرد اما نکاتی وجود دارد که باید به آن توجه شود.از آنجایکه فصل رشد محصولات کشاورزی در تابستان است وکشاورزان محصول خود را به در این بازده به بازارعرضه می کنند شاهدیم که زمانی که محصول به وفور تولید شده، واسطه ها آنرا بطور مستقیم خریداری کرده و با خرید ارزان ، آنرا در انبارها نگهداری می کنند و در موقعیت مناسب با گرانترین بهاء به بازارعرضه کرده و حتی کمبود کاذب ایجاد می نمایند.

 

وی افزود:در بحث برنج این مساله قابل رویت است بطوریکه در شهریور ماه که فصل تحویل برنج است واسطه ها وارد بازارشده و تولیدات کشاورزان را خریداری می کنند لذا در پاییز و زمستان شاهدیم که قیمت برنج بطور سلیقه ای عرضه می شود که نیاز است دولت کمبود بازار و کشور را از طریق واردات تامین نماید.

 

نایب رئیس کمیسیون کشاورزی تصریح کرد:در حوزه برنج نیاز کشور ۳ میلیون تن است که حدود ۲ میلیون ۲۰۰ هزار تن آن در داخل تولید می شود و مابقی باید از طریق واردات از سوی دولت تامین شود.البته اولویت کمیسیون کشاورزی بر این است که دولت تمام تلاش خود را بر این بگذارد که بهره وری را بالا برده تا تولید داخل افزایش یابد اما تا این روند اتفاق بیافتد باید نیاز بازار از طریق واردات صورت بگیرد،بنابراین واردات می تواند عاملی برای تنظیم قیمت باشد.

 

وی با اشاره به اینکه متاسفانه با بد سیلیقگی، واردات برخی محصولات کشاورزی از جمله برنج در زمان وفور و برداشت آن در کشور صورت می گیرد گفت: تاکید داریم که واردات در زمستان و زمانی که برداشت محصولی وجود ندارد باید صورت گیرد چون ما با واردات بصورت کلی مخالف نیستیم و انرا عامل تنظیم بازار می دانیم که باید مورد توجه دولت قرار گیرد.

 

عباسی درخصوص تنظیم بازار محصولات پروتئینی افزود:درمورد گوشت مرغ ،تخم مرغ وگوشت قرمزهم همین روند وجود دارد، مرغی که از کشتارگاه وارد عمده فروشی و سپس خرده فروشی می شود در تابستان با عدم ماندگاری محصول روبه رو است اما در زمستان شرایط متفاوت است و می شود مرغ را در در این فصل بیشتر نگهداری کرد.

 

وی با تاکید بر اینکه با تمهیدات صورت گرفته امسال نباید شاهد گرانی محصولات اساسی باشیم خاطر نشان کرد:اگر عرضه و تقاضا بخصوص در مورد مرغ از سمت مردم و دولت متناسب باشد قاعدتا گرانی وجود نخواهد داشت، لذا امیدواریم امسال تلاطم قیمت را شاهد نباشیم چون عوامل بهم ریختگی بازار مثل سوداگران نهاده ها، از بین رفته و ثبات در بازار مرغ و گوشت دیده می شود بنابراین امیدورایم در شش ماه دوم سال گرانی نداشته باشیم.

آیا این خبر مفید بود؟
بر اساس رای ۰ نفر از بازدیدکنندگان
ارسال نظر: