شیرخشک | بحران شیرخشک

اخبار اقتصادی| بحرانی به نام شیرخشک | سنگ اندازی جدید برای توزیع شیرخشک

اخبار اقتصادی| بحرانی به نام شیرخشک | سنگ اندازی جدید برای توزیع شیرخشک
کدخبر : 586445

سازمان غذا و دارو با انتشار یک فراخوان به واردات ۳۰ میلیون قوطی شیر خشک در جهت تامین کسری بازار، خبرداد. اما با این مقدار واردات ۵۰ درصد از نیاز سالانه کشور تأمین می‌شود.

به گزارش شما و اقتصاد : چندیست که تهیه شیرخشک برای والدین تبدیل به یک چالش شده است.در این میان صحب های در مورد جیره بندی شیرخشک ردوبدل میشود.گویا برای تهیه شیرخشک باید کد ملی ارایه شود چرا شیرخشک تبدیل به یک کالای دست نیافتی شد؟

جنجال شیرخشک همچنان ادامه دارد و تصمیمات خلق اساعه روز به روز این بحران را پر رنگ‌تر می‌کند. در شرایطی که بازار هنوز با کمبود شیرخشک مواجه است و خانواده با مشکل تامین شیرخشک برای فرزندان‌شان روبرو هستند، نحوه توزیع شیرخشک در استان‌های مختلف کشور با چالش روبرو شده است. 

 

خبرنگار ما در گفتگو با علیرضا عسگری یکی از فعالان در حوزه تولید شیرخشک به بررسی چالش‌های موجود در این زمینه پرداخته است.

اجازه توزیع و پخش از شرکت تولیدکننده شیرخشک گرفته شد

علیرضا عسگری تولیدکننده شیرخشک به خبرنگار ما گفت: شرکت ما حدود ۵ سال است که مجوز توزیع محصولات خود در استان‌های تهران، البرز و قم داشته است و حدود ۵۰ درصد از نیاز این استان‌ها از طریق شرکت ما تامین می‌شد. یکباره تقریبا از ۳ هفته گذشته طی ارسال نامه‌ای اعلام شد که اجازه توزیع را نداریم و بر همین اساس جلوی توزیع و پخش شرکت گرفته شد. این اتفاق هم بحران کاهش شیرخشک در بازار را بیشتر می‌کند و هم منجر به بیکاری بسیاری از نیروهای کار شرکت‌ها می‌شود.

وی افزود: تغییراتی در سازمان غذا و دارو رخ داده است و تولیدکنندگان شیر خشک نوزاد برای توزیع محصولات خود باید مجوز مورد نیاز را از اداره کل امور فرآورده‌های طبیعی، سنتی و مکمل دریافت کنند. یکی از شرایط برای پیوستن به شبکه توزیع سراسری این است که توزیع کننده باید در ۸ تا ۱۰ استان انبار داشته باشد و برای تأمین این شرایط به طور معمول ۶ ماه تا یک سال زمان نیاز است.

شرط عجیب داروخانه‌ها برای شرکت‌های تولیدکننده شیرخشک

این فعال بازار در حوزه شیرخشک اشاره کرد: علاوه بر این موارد، مشکلاتی در خرید شیر خشک از شرکت پخش نیز وجود دارد. برخی شرکت‌ها برای تحویل هر کارتن شیر خشک به داروخانه‌ها، آن‌ها را ملزم می‌کنند تا مقداری از داروهایی که بازار تقاضای کمتری دارند نیز خریداری کنند. این موضوع می‌تواند برای تولیدکنندگان شیر خشک مشکل ایجاد کند.

عسگری در ادامه گفت: تولیدکنندگان برای ورود به هر حوزه‌ای باید سرمایه‌گذاری کنند و قوانین و مقررات پایدار و پیش‌بینی پذیری را نیاز دارند. تصمیمات عجولانه و بی‌برنامگی می‌تواند باعث ناپایداری در تولید و بازار شود. در حال حاضر، با ممنوعیت توزیع استانی، تولیدکنندگان ناچار به تعدیل نیرو و هدررفت مواد و تجهیزات شده‌اند.

وی تاکید کرد: مسئولان باید به مدیران اجرایی زمان بدهند. فعالان در بازار توزیع محصولات، شرکت‌های تولیدی در حال حاضر با چالش‌هایی مواجه هستند. برخی شرکت‌ها تا به حال محصولات خود را به صورت استانی توزیع می‌کردند، اما در هفته‌های اخیر با مشکلاتی روبرو هستند.

مجوز ۵ساله توزیع محصولات را تمدید نکردند

عسگری اظهار داشت: یکی از شرکت‌ها تا حدود ۵ سال پیش مجوز توزیع استانی محصولات خود را از سازمان غذا و دارو دریافت کرده بود و تقریباً نیمی از نیاز بازار در استان‌های تهران، البرز و قم را تأمین می‌کرد. اما این شرکت درخواست تمدید مجوز خود را برای توزیع استانی محصولات خود داشته است، اما تاکنون تمدید نشده است.

توقف-توزیع

 بهادری جهرمی سخنگوی دولت روز گذشته درباره کمبود شیر خشک گفت: بحران اخیر چند علت دارد. بانک‌هایی که برای انتقال ارز با شرکت‌های شیرخشک کار می‌کنند، بانک‌های اروپایی‌اند که متاسفانه در خردادماه امسال دو بانک باقی‌مانده نیز تحت تاثیر تحریم‌های ایران قطع همکاری کرده و ۱۰ میلیون یورو را که از سوی بانک مرکزی برای تامین ماده اولیه شیرخشک تامین شده بود بلوکه کردند و بعد از یک ماه پیگیری، نهایتا پول واریزی برگشت داده شد. اولین محموله شیرخشک به تعداد ۲۰۰ هزار قوطی در گمرک و در حال نمونه‌برداری و انجام آزمایش‌های کیفی است و پس از تایید کیفی نهایتا تا دو هفته آینده ۴ میلیون قوطی شیرخشک وارداتی برای تامین نیاز نوزادان در داروخانه‌ها توزیع می‌شود.

آیا این خبر مفید بود؟
بر اساس رای ۰ نفر از بازدیدکنندگان

خبر داغ روز

ارسال نظر: