شماواقتصاد گزارش میدهد:

دلایل ارزندگی سهم «ددانا» و برتری شرکت داروسازی دانا

دلایل ارزندگی سهم «ددانا» و برتری شرکت داروسازی دانا
کدخبر : 587103

شرکت داروسازی دانا با نماد بورسی «ددانا» مجموعه‌ای بزرگ از سلامتی و تولیدات دارویی در جامعه ایرانی است که از لحاظ کیفیت محصولات تولیدی در رتبه‌های برتر و از نظر فروش و سودآوری توانسته‌ است جایگاه پنجم در میان شرکت‌های برتر صنعت دارویی کشور را به دست بیاورد.

به گزارش شماواقتصاد: شرکت داروسازی دانا به‌عنوان یکی از بزرگ‌ترین تولیدکنندگان دارو در کشور است که فعالیت خود را از سال ۱۳۷۷ آغاز کرد و اکنون با تلاش‌های فعال جهادگران این عرصه اقتصادی مرتبط با سلامت جامعه و برنامه‌ریزی‌های مدون مدیریتی و متخصصین خود، بزرگ‌ترین تولیدکننده مواد اولیه آنتی‌ بیوتیک در منطقه، یکی از بزرگ‌ترین تولیدکنندگان محصولات آنتی بیوتیک‌های خوراکی و استریل و بزرگ‌ترین تولیدکننده کپسول‌های نرم در کشور است.

داروسازی دانا که با سرمایه ۲۴۰ میلیارد تومانی در بازار اول معاملات فرابورس حضور دارد از شرکت‌های زیرمجموعه هلدینگ شفادارو و تحت مدیریت هلدینگ طرح و توسعه آینده پویا است.

 براساس اعلام این شرکت، باتوجه به افزایش خطوط تولیدی جدید، پیش بینی می شود تا پایان سال ۱۴۰۲ مبلغ فروش شرکت ۷۰ میلیارد تومان از محل فروش ۵ میلیون محلول تزریقی سرم (محصول جدید) افزایش یابد.

داروسازی_دانا

سرم‌های تولیدی این شرکت به لحاظ استفاده از طرح‌های دانش بنیان بسیار با کیفیت است. از مزیت‌های این طرح سیستم آب‌سازی پیشرفته و استفاده از مواد اولیه پروپیلن است. ظرفیت اسمی خط تولید سرم دارو سازی دانا سه میلیون شیشه نیم لیتری در ماه است.

ارزش اقتصادی پروژه خط تولید سرم داروسازی دانا 700 میلیارد تومان بوده و برای 100 نفر به صورت مستقیم و 500 نفر غیرمستقیم اشتغال‌ ایجاد می‌کند. عملیات این پروژه از سه سال گذشته آغاز شد اما به دلیل تحریم‌ها روند آن کند شده بود. بیش از 50 درصد عملیات عمرانی و جاگذاری دستگاه‌ها به صورت شبانه‌ روزی در شش ماه گذشته صورت گرفته است.

چرا «ددانا» نمادی ارزنده در صنعت دارویی کشور است؟

شرکت داروسازی دانا با نماد ددانا در گروه دارو در سال ۱۴۰۱ مورد پذیرش بورس اوراق بهادار تهران قرار گرفت که در چند سال اخیر از لحاظ فروش و سودآوری نیز همواره جزو ۵ شرکت برتر در بین تولیدکنندگان صنعت دارویی کشور بوده است. 

سرمایه شرکت در بدو تاسیس مبلغ ۱٫۳ میلیارد ریال بود که طی چندین مرحله به مبلغ ۲٬۴۰۰ میلیارد ریال افزایش یافت. شرکت سرمایه‌گذاری دارویی تامین با در اختیار داشتن حدود ۳۵ درصد از سهام ددانا در جایگاه اول و شرکت سرمایه‌گذاری شفادارو با ۲۳ درصد در جایگاه دوم سهامداران این نماد قرار دارند. بیش از ۵۴ درصد از سهام ددانا به‌صورت تلفیقی در اختیار بانک ملی است؛ به‌عبارتی این سازمان از طریق زیرمجموعه‌های خود مالک نیمی از سهام شرکت داروسازی دانا است.

عمده فروش شرکت داروسازی دانا به‌صورت داخلی است و نرخ‌های آن توسط سازمان غذا و دارو و سندیکای مکمل‌های دارویی و انجمن تولیدکنندگان داروهای گیاهی تعیین می‌شود. نرخ‌های فروش در تحلیل ددانا برای سال مالی منتهی به ۱۴۰۲ با ۱۰ درصد افزایش نسبت به آخرین نرخ‌های فروش آذرماه ۱۴۰۱ در نظر گرفته شده است. در نتیجه آن مبلغ فروش ددانا در پایان دوره ۳ ماهه منتهی به خردادماه ۱۴۰۲، ۱٬۱۹۱ میلیارد تومان بوده که نسبت به دوره مشابه سال قبل ۱۲۱ درصد افزایش یافته است. پیش‌بینی می‌شود ددانا در پایان سال مالی ۱۴۰۲ از فروش محصولات خود مبلغ ۵٬۴۶۷ میلیارد تومان درآمد حاصل کند.

عمده مواد اولیه و بسته‌بندی شرکت از خارج کشور تامین می‌شود و هرگونه نوسان در نرخ ارز و عوامل محدودکننده از قبیل تحریم‌های بانکی و تامین‌کننده خارجی باعث افزایش قیمت نرخ مواد اولیه خواهد شد. پیش‌بینی می‌شود شرکت داروسازی دانا در پایان سال مالی ۱۴۰۲ بیش از ۲ هزار میلیارد تومان سود خالص از درآمدهای عملیاتی خود محقق کند.

برای تحلیل بنیادی ددانا و برآورد EPS تحلیلی آن 52 درصد حاشیه سود لحاظ شده است. باتوجه به تورم 30 درصدی و دلار 35 هزار تومانی در سال 1402، EPS تحلیلی ددانا در پایان دوره 12 ماهه منتهی به اسفندماه 1402 مبلغ 8٬404 ریال پیش‌بینی شده است.



گزارش: لیلا احمدی افشار

آیا این خبر مفید بود؟
بر اساس رای ۲ نفر از بازدیدکنندگان
ارسال نظر: