• پایگاه خبری شما و اقتصاد
  • مناطق آزاد
  • بزرگترین پروژه صنعت هوایی کشور با سرمایه گذاری ۲.۵ میلیارد یورویی چین و همکاری قرارگاه خاتم الانبیا/افزایش دو برابری ظرفیت ناوگان هوایی کشور تا پایان دولت سیزدهم

شماواقتصاد گزارش می دهد:

بزرگترین پروژه صنعت هوایی کشور با سرمایه گذاری ۲.۵ میلیارد یورویی چین و همکاری قرارگاه خاتم الانبیا/افزایش دو برابری ظرفیت ناوگان هوایی کشور تا پایان دولت سیزدهم

بزرگترین پروژه صنعت هوایی کشور با سرمایه گذاری ۲.۵ میلیارد یورویی چین و همکاری قرارگاه خاتم الانبیا/افزایش دو برابری ظرفیت ناوگان هوایی کشور تا پایان دولت سیزدهم
کدخبر : 587857

توسعه فرودگاه امام(ره) در فاز دوم با مشارکت چین و با پیمانکاری قرارگاه خاتم در مساحت 410 هزار متر مربع و با سرمایه 2.5 میلیارد دلار آغاز شد.

 به گزارش شماواقتصاد: توسعه فرودگاه امام خمینی بخشی از راهبرد برنامه ۲۵ ساله ایران و چین است که با اجرای آن ظرفیت جابه‌جایی مسافر در این فرودگاه به ۵۰ میلیون نفر در سال افزایش می‌یابد.

Untitled

 

وی با اشاره به تلاش برای کاهش محدودیت‌های پروازی از آسمان ایران، بیان کرد: با این کاهش محدودیت‌ها، رکورد میزان پروازهای عبوری بعد از کرونا شکسته شد که پیام یک آسمان ایمن را به جهان می‌دهد همچنین توسعه ناوگان هوایی در دستور کار است و توسعه فاز دو فرودگاه امام، بزرگ‌ترین پروژه صنعت هوایی پس از انقلاب است؛ البته در تمام مدهای حمل‌ونقل ریلی هم پروژه‌های متعددی تعریف شده و در دستور کار است و ما در کنار همه زیرساخت‌ها، تمام توان‌های دانش‌بنیان را در اختیار گرفتیم.


 

1402090413364121628846944



احداث ترمینال دوم فرودگاه امام(ره) از 15 سال پیش مطرح شد اما اجرای آن به تأخیر افتاد، اما دولت سیزدهم احداث فاز دوم فرودگاه امام خمینی را بخشی از برنامه توسعه کریدورهای کشور قرار داد و روز گذشته توسعه فرودگاه امام(ره) در مساحت 410 هزار متر مربع و با سرمایه 2.5 میلیارد دلار آغاز شد. قرار است مرحله اول این فاز، تا سال آینده با سرمایه‌گذاری 500 میلیون دلار به بهره‌برداری برسد. توسعه فرودگاه امام(ره) در فاز دوم با مشارکت چین و با پیمانکاری قرارگاه خاتم انجام می‌شود. همزمان با این فاز، توسعه فاز نخست هم ادامه پیدا می‌کند. در برنامه ریزی توسعه ترمینال یک فرودگاه امام(ره)، ظرفیت این ترمینال تا اسفند ماه سال آینده به 10 میلیون مسافر در سال می‌رسد.

از ترمینال سلام نیز که ترمینال ویژه پروازهای زیارتی و حج است سالانه 5 میلیون مسافر جابه‌جا می شود، با ساخت ترمینال دو، 35 میلیون مسافر در سال از این ترمینال جابجا می‌شوند، به این ترتیب با توسعه ترمینالهای یک و دو تا چند سال آینده، ظرفیت جابه‌جایی مسافر در فرودگاه امام(ره) به 50 میلیون مسافر در سال افزایش می‌یابد. هدف ساخت و بهره‌برداری از فرودگاه امام(ره)، تبدیل این فرودگاه به هاب مسافری بود اما با تعلل در توسعه، این هدف با تأخیر مواجه شده است.

مهرداد بذرپاش در حاشیه آغاز عملیات اجرایی فاز دو شهر فرودگاهی امام خمینی (ره) در جمع خبرنگاران اظهار داشت: امروز عملیات اجرایی فاز دو شهر فرودگاهی امام خمینی (ره) با ظرفیت ۳۵ میلیون مسافر در سال به وسعت ۴۱۰ هزار متر مربع به همت همکاران و با حضور شرکای داخلی و خارجی آغاز شد.

وی افزود: یکی از اهداف ما افزایش ظرفیت ۶ میلیون نفری ترمینال قدیمی فرودگاه امام خمینی (ره) به ۱۰ میلیون نفر تا انتهای سال آینده است که با احتساب ظرفیت ۵ میلیون نفری ترمینال سلام در سال و همچنین ظرفیت ۳۵ میلیون نفری ترمینال فاز دو شهر فرودگاهی در مجموع به ۵۰ میلیون مسافر در سال می رسد که این عدد، یک رکورد در پروژه های صنعت هوایی کشور محسوب می‌شود.

وزیر راه و شهرسازی بیان داشت: این پروژه بزرگترین پروژه صنعت هوایی کشور بعد از انقلاب اسلامی محسوب می‌شود که با همکاری یک شرکت چینی و قرارگاه خاتم الانبیا با سرمایه گذاری بیش از ۲.۵ میلیون یورو امروز در دست اجرا قرار گرفته است که فاز اول آن تا اسفند سال آینده به ارزش ۵۰۰ میلیون یورو به بهره برداری می‌رسد.

عضو کابینه دولت سیزدهم گفت: توسعه منطقه ویژه اقتصادی با مشارکت بخش خصوصی ظرف ۴ تا ۵ سال آینده موجب می‌شود تا شهر فرودگاهی امام خمینی (ره) به یکی از هاب‌های هوایی منطقه تبدیل شود که یکی از آرزوهای موجود در صنعت هوایی محسوب می‌شود که تا دستیابی به آن هدف فاصله داریم.

بذرپاش با بیان اینکه در قالب کلان پروژه ایران راه، توسعه زیرساخت صنعت هوایی پیش بینی شده است، گفت: یکی از آن پروژه‌ها امروز در فرودگاه امام خمینی (ره) اجرا شد و پروژه دیگر در فرودگاه مهرآباد است که مذاکرات آزادسازی زمین با نیروهای مسلح در دستور کار است و سایر فرودگاه‌های کشور در قالب یک طرح جامع در حال پیگیری هستند.

وی با اشاره به توسعه ناوگان هوایی به عنوان یکی از سیاست‌های اصلی به رغم تحریم‌های سنگین نظام سلطه گفت: تاب آوری صنعت هوایی در سال‌های اخیر بسیار خوب است و بسیاری از نیازهای تعمیراتی در داخل کشور تامین می‌شود. از طرفی برای ورود هواپیما مشکلات زیادی داشتیم که یکی پس از دیگری در حال رفع شدن هستند.

بذرپاش تصریح کرد: طبق سیاستگذاری وزارت راه و شهرسازی در انتهای دولت سیزدهم نسبت به آغاز شروع کار دولت ظرفیت ناوگان هوایی کشور دو برابر خواهد شد.

وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه «بعد از کرونا رکورد پروازهای عبوری از آسمان ایران در ماه گذشته شکسته شده است» گفت: این اتفاق نه تنها درآمد خوبی نصیب کشور می‌کند بلکه می‌تواند پیام امنیت و ایمنی به سرمایه گذاران دنیا و فعالین اقتصادی منتقل کند که آسمان ایران یک آسمان کاملا مناسب برای پروازهای بین المللی است.

وی با اشاره به قرارداد ساخت فاز دو شهر فرودگاهی امام خمینی بین شرکت چینی و قرارگاه خاتم الانبیا خاطرنشان کرد: تامین مالی این پروژه از سوی وزارت راه و شهرسازی و با استفاده از روش های مختلف انجام می‌شود که روند اجرا و بهره برداری بر عهده نظارت شرکت شهر فرودگاهی امام خمینی (ره) است.

 

توسعه فاز دو با مشارکت کنسرسیوم چینی-ایرانی در ۵ سال

سعید چلندری، مدیرعامل شهر فرودگاهی امام خمینی (ره) نیز در خصوص نحوه توسعه این فرودگاه گفت:این طرح از محل تهاتر و با مشارکت کنسرسیوم چینی-ایرانی طی ۵ سال اجرا می‌شود.

به گفته وی بر اساس برنامه‌ریزی 5 ساله این پروژه به بهره‌برداری می‌رسد، ترمینال فاز توسعه‌ای فرودگاه410 هزار متر مربع است که در آن یک برج به ارتفاع 100 متر ساخته می‌شود، همچنین در فاز توسعه فرودگاه امام(ره) دو باند پروازی و یک تاکسی وی موازی ساخته خواهد شد. ساخت پل ارتباطی «هواپیمارو» بین اتوبان ساوه و قم جزو این پروژه است، با بهره‌برداری طرح توسعه فاز 2 فرودگاه امام(ره) با عنوان راهبردی‌ترین پروژه عمرانی کشور، زیرساخت جابه‌جایی 35 میلیون مسافر فراهم می‌شود.

به گفته مدیر عامل شرکت شهر فرودگاهی امام خمینی(ره) اسفندماه سال 1403 کل عوامل پروازی از جمله سطوح پروازی، تجهیزات کمک ناوبری، روشنایی باند و... اجرا می‌شود. همزمان نیز به صورت مرحله به مرحله آشیانه تعمیر و نگهداری هواپیماها، انبارهای لجستیکی و... احداث می‌شود.

وی با بیان اینکه منابع مالی مورد نیاز پروژه از محل تهاتر تأمین می‌شود، اضافه کرد: کارهای اجرایی پروژه را قرارگاه خاتم الانبیا انجام می‌دهد و شرکت «هاکان» چین نیز موارد فنی، نظارت و تأمین تجهیزات را بر عهده دارد؛ شرکت چینی ساخت فرودگاه‌های بزرگ چین از جمله «داکسینگ پکن» را در کارنامه کاری خود دارد.

وی اظهار داشت: ۱۵ سال است قرار است فاز دوم توسعه فرودگاه امام(ره) اجرایی شود‌ که با اهتمام دولت سیزدهم عملیات اجرایی آن سوم آبان ۱۴۰۲ آغاز شد.

چلندری با اشاره به برنامه‌ریزی برای ساخت فرودگاه هوشمند در قالب فاز دوم اظهار کرد: در این فاز، برج مراقبت جدید، باند، سطوح پروازی و ساختمان‌ها ساخته می‌شود.

 

فرودگاه امام(ره) هاب جدید هوایی خاورمیانه

«لیوکان»، مدیرعامل شرکت چینی «هاکان انرژی»، به عنوان شرکت طرف مشارکت با ایران در ساخت فاز دو فرودگاه امام(ره) اظهار داشت: رئیس جمهور چین در سفر رئیس‌جمهور ایران به چین تأکید کرد که چین همکاری با ایران را با نگاه استراتژیک دنبال می‌کند وادامه می‌دهد و بدون هیچ تردیدهمکاری با ایران را ادامه می‌دهیم تا توسعه دو طرف بخوبی محقق شود.

وی ادامه‌ داد: درحوزه انرژی ما (ایران و چین) همکاری ۲۵ ساله داریم، فاز دوم فرودگاه امام خمینی (ره) به عنوان یک فرودگاه ایمن، هوشمند و هاب مرکز هوایی جدید ساخته خواهد شد. توسعه فرودگاه امام خمینی(ره) در راستای توسعه کریدور راه ابریشم است.

 

ساخت فاز دو با پیمانکاری قرارگاه خاتم

سردارعباس اکبری، جانشین فرمانده قرارگاه سازندگی خاتم الانبیا نیز که شرکت ایرانی سازنده فاز دو فرودگاه امام(ره) است، اظهار داشت: پروژه فاز ۲ شهر فرودگاهی امام‌خمینی(ره)، نقطه عطفی برای ارتباط با جهان است و ما با تمام توان در خدمت هستیم تا در کمترین زمان، با بهترین کیفیت و بهترین تکنولوژی روز دنیا، این پروژه را به انجام برسانیم.
قرارگاه خاتم همان‌طور که در تمام پروژه‌ها با همه توان پای کار بوده است، در این پروژه هم پرقوت پای کار فاز دوم توسعه فرودگاه امام خمینی(ره) خواهد بود.

وی افزود: به‌عنوان سربازان پاسدار جمهوری اسلامی وظیفه داریم که در عرصه باشیم، چه در زمان جنگ و چه پس از آن ما تمان توان را در خدمت نظام گذاشتیم بنا به تقسیم کار در سپاه پاسداران انقلاب اسلامی و بخش مهندسی و سازندگی به قرارگاه سازندگی خاتم‌الانبیا سپرده شده است. انگیزه ما پیمانکاری نیست، بلکه با انگیزه رسالتی در خدمت نظام هستیم و به‌دنبال انتفاع مجموعه سپاه نیستیم، بلکه انتفاع ما انجام رسالتی است که برای جمهوری اسلامی ایران به دست آید. جانشین فرمانده قرارگاه سازندگی خاتم‌الانبیا خاطرنشان کرد: این پروژه از جمله پروژه‌هایی است که آبروی جمهوری اسلامی برای ارتباط با جهان است. ما در این پروژه با تمام توان در خدمت هستیم و وظیفه ذاتی و الهی خود را دنبال می‌کنیم تا در کمترین زمان، با بهترین کیفیت و بهترین تکنولوژی روز دنیا، این پروژه را به انجام برسانیم.

 

گزارش: لیلا احمدی افشار

آیا این خبر مفید بود؟
بر اساس رای ۰ نفر از بازدیدکنندگان
ارسال نظر: