فعالیت‌های بانک ایران زمین در پرهیز از بنگاه‌داری اقتصادی

فعالیت‌های بانک ایران زمین در پرهیز از بنگاه‌داری اقتصادی
کدخبر : 587956

مبحث بنگاه‌داری برخی از بانک‌های خصوصی و دولتی در ایران، این روزها محوری برای بررسی کارنامه فعالیتی آنها از جانب خبرنگاران و رسانه‌ها شده است. ما نیز به این امر اهتمام ورزیده و با توجه به اقدامات بانک ایران زمین در پرهیز از بنگاهداری اقتصادی، کارنامه فعالیتی این بانک را در سال جاری مورد بحث و بررسی قرار داده‌ایم.

به گزارش شماواقتصاد: بانک‌ها علت ورود مستقیم به بخش‌های تولیدی و سرمایه‌گذاری در طرح‌های توسعه‌ای و اقتصادی حتی به صورت شرکت‌‌های جانبی تاسیس شده توسط خودشان را نبود منابع لازم برای پرداخت هزینه‌های جاری و سوددهی و درآمدزایی عنوان می‌کنند. عذری که بدتر از گناه خوانده می‌شود. چرا که بانک‌ها می‌توانند همچون بانک ایران زمین از طریق برنامه‌های صحیح مدیریتی خود اقدام به سودآوری بالا و فروش مازاد املاک خود در جهت تامین منابع لازم و کفایت سرمایه خود کنند.

بررسی گزارش‌های مالی بانک ایران زمین بیانگر این است که این بانک توانسته زیان خالص و زیان پایه هر سهم خود را به میزان ۱۲ درصد کاهش دهد که این موضوع نشانگر آن است که بانک ایران زمین توانسته است در مسیر درآمدزایی راه موفقی را در پیش بگیرد. بانک ایران زمین در سال ۱۴۰۲ در مسیر بهبود شاخص‌های عملکردی خود قرار گرفته و موفق شده که درآمدهای خود را به طور قابل توجهی افزایش دهد. 

در کشورهای توسعه‌یافته سپرده‌گذاران در سود و زیاد بانک‌ها سهیم هستند. یعنی وقتی یک سپرده‌گذار به بانک مراجعه می‌کند و پول خود را در آن بانک می‌گذارد بانک به او اطمینان نمی‌دهد که پولش قطعاً به سود می‌رسد.متأسفانه برخلاف این کشورها در ایران بانک‌ها ورشکست نمی‌شوند. زیرا ناترازی بانک‌ها را دولت جبران می‌کند که محل ایراد است.

وقتی بانک بر اثر مدیریت غلط دچار ناترازی و ورشکستگی می‌شود هزینه آن باید توسط بانک پرداخت شود. این در حالی است که دولت موظف نیست کسری آن را جبران کند. رشد بانک‌های خصوصی بدون پشتوانه مالی و علمی فسادزا است.

حجم اقتصاد ژاپن چند برابر حجم اقتصاد ایران است اما تعداد بانک و شعب آن‌ها به اندازه بانک‌های ایران نیست. هیچ بانکی در ژاپن حق ندارد وارد فعالیت بنگاه‌داری شود اما برخی بانک‌های دولتی و خصوصی در ایران این اقدام را انجام می‌دهند. در حقیقت بانک‌های خصوصی از رانت اقتصادی در کشور استفاده می‌کنند و مانع فعالیت بخش خصوصی شده‌اند.

اگر بانک‌ها املاکی که در اختیار دارند را بفروشند، می‌توانند منابع لازم را در مسیر طرح‌های توسعه‌ای و مالی به دست آورند. یکی از بانک‌هایی که همواره تلاش خود را برای حرکت در مسیر قانون به کار می‌بندد، بانک ایران زمین است. به همین منظور، بانک ایران زمین اقدام به برگزاری مزایده برای فروش ۴۴ مورد از املاک، دارایی و مستقلات خود کرده است. در این رابطه شرکت پشتیبانی و فروش ابنیه حافظ (سهامی خاص) به نمایندگی از بانک ایران زمین این املاک را که در شهر‌های سراسر کشور قرار دارد، با شرایط نقدی از طریق مزایده عمومی بفروش می‌رساند.

با توجه به شرایط فعلی جامعه و نیز به دلیل نوسان بازار و بی ثباتی در آن بانک‌ها در جهت برخورداری افراد جامعه از ظرفیت‌های پس‌انداز برای آینده و سرمایه‌گذاری بهینه در این مسیر، اقدام به راه‌اندازی صندوق‌های سرمایه‌گذاری ثابت کرده‌اند تا چرا که در شرایط فعلی و نابسامانی بازار سرمایه‌های خرد افراد از بین می‌رود.

در این خصوص بانک ایران زمین با استفاده از اختیارات قانونی و کسب مجوز‌های لازم، صندوق سرمایه گذاری را راه اندازی کرد و از این راه توانست بخشی از سرمایه‌های سرگردان بازار را جذب کند. صندوق درآمد ثابت بانک ایران زمین از جهات مختلفی دارای مزیت‌های جذابی برای سرمایه گذاری است. از یک سو پرداخت سود ۲۴.۵ درصدی یک سود دهی پایدار و مطمئن را برای سرمایه گذاران ایجاد کرده است.از سوی دیگر سرمایه این صندوق در اوراق با درآمد ثابت و گواهی سپرده‌های بانکی توزیع شده است و به همین دلیل ریسک سرمایه گذاری در این صندوق به شدت کاهش یافته است.

مهم‌ترین موارد در گزارش‌های عملکردی بانک ایران زمین در ۶ ماهه اول سال جاری بهبود قابل توجه درآمدها و به ویژه درآمدهای ناشی از عملیات بانکی این بانک و همچنین کاهش امیدوارکننده زیان خالص بانک هستند. 

صورت‌های مالی ۶ ماهه نخست بانک ایران زمین در سال ۱۴۰۲ نشان می‌دهند که این بانک بیش از سه هزار و ۴۶۶ میلیارد تومان درآمد از محل تسهیلات اعطایی، سپرده‌گذاری و اوراق بدهی کسب کرده است. به این ترتیب درآمدهای عملیاتی بانک ایران زمین از محل عملیات بانکداری این بانک، جهش قابل توجه ۲۴۳ درصدی را نسبت به دوره مشابه سال گذشته تجربه کرده است.


گزارش: لیلا احمدی افشار

آیا این خبر مفید بود؟
بر اساس رای ۰ نفر از بازدیدکنندگان
ارسال نظر: