اراضی | اراضیر شور

نیمی از اراضی زراعی شور است

نیمی از اراضی زراعی شور است
کدخبر : 588405

معاون وزیر جهادکشاورزی نسبت به شوری یک سوم اراضی کشاورزی ایران هشدار داد. به گفته این مقام دولتی از 18.6 میلیون هکتار از اراضی کشاورزی کشور 6.5 درصد شور است. شرایطی که بی شک در تامین امنیت غذایی کشور اثر گذار است.

به گزارش شما اقتصاد : شوری خاک و فرایش آن دو چالش دهه ها اخیر ایران در حوزه کشاورزی است. طبق اخرین داده های وزارت جهادکشاورزی بر اساس آخرین پایشی که از وضعیت خاک کشور داریم ۶.۵ میلیون هکتار اراضی زراعی از ۱۸.۶ میلیون هکتار اراضی کشاورزی درجات متفاوتی شوری دارند. این موضوع صفدر نیازی معاون آب و خاک وزارت جهادکشاورزی این وزارتخانه هم تایید کرد.

در واقع اراضی کشاورزی ایران گذشته از محدویت آبی چالش مهم دیگری دارد که آن خاک نامرغوب است. البته طبق نظر اکثر کارشناسان، اگر حتی ایران محدودیت منابع آب نداشت، اما چون بخشی از خاکش نامرغوب است، امکان تولید ندارد. 

به نقل از ایسنا صفدری تاکید کرد: در حال حاضر آب بخشی از چاه‌هایی که برای کشاورزی استحصال می‌شود، شور است و این شوری آب، ‌ خاک را هم شور کرده است.

طبق داده‌های رسمی یکی دیگر از چالش‌های خاک کمبود ماده آلی است.  وقتی ماده آلی در خاک کم شود رسیدن به عملکرد مناسب و بهره‌وری بالا امکانپذیر نیست.  

البته چالش بعدی از دید معاون آب و خاک وزارت جهادکشاورزی تغییر کاربری است. او گفت: در اراضی کلاس یک و دو تغییر کاربری داریم و این در حالیست که اراضی مرغوب ما محدود است و متاسفانه تغییر کاربری شدید آن را تهدید می‌کند.

داده‌های رسمی جهادکشاورزی نشان می‌دهد، چالش دیگر خاک، فرسایش است که میزان آن در کشور به شدت بالا است. به طور متوسط در هر هکتار ۱۶.۷ تن فرسایش خاک وجود دارد. این یعنی ممکن است در برخی مناطق به ۴۰ تن و در برخی دیگر به کمتر از ۱۶ تن هم برسد. همچنین با توجه به اینکه بارش‌ها در کشور سیلابی شده فرسایش آبی نیز وجود دارد.

درحال حاضر  مطالعات خاکشناسی با توجه به حجم کار به ۶ هزار میلیارد تومان اعتبار نیاز دارد؛ بودجه ای که تامین نشده است. البته آیین‌نامه اجرایی قانون حفاظت از خاک هم که در دولت تصویب شده، هنوز اجرایی نشده است. صفدری در این باره گفت: پیگیر هستیم که بحث‌های حقوقی آن حل و به زودی ابلاغ شود.

 

 

آیا این خبر مفید بود؟
بر اساس رای ۰ نفر از بازدیدکنندگان
ارسال نظر: