شماواقتصاد گزارش می دهد:

نقش‌آفرینی سازمان ملی زمین و مسکن در مسیر خانه‌دار شدن مردم

نقش‌آفرینی سازمان ملی زمین و مسکن در مسیر خانه‌دار شدن مردم
کدخبر : 590681

اولویت‌های وزارت راه و شهرسازی در دولت سیزدهم بر مبنای ایجاد تعادل میان عرضه و تقاضا در بازار مسکن با افزایش تولید و عرضه با هدف اشتغالزایی و کاهش اثرات تورمی سهم مسکن در سبد معیشت خانوارهای کم‌برخوردار قرار گرفت که از این میان سازمان ملی زمین و مسکن به عنوان متولی اصلی برای تامین زمین این مهم را برعهده گرفت.

به گزارش شماواقتصاد: با توجه به تاکیدات دولت سیزدهم بر اساس برنامه‌های حاکمیتی و منویات رهبر معظم انقلاب در کاهش دغدغه‌های مردم جامعه در حوزه مسکن، سازمان زمین و مسکن از زیرمجموعه‌های وزارت راه و شهرسازی رویکردهای فعالیتی خود را بر شهرسازی بجای ساخت مسکن صرف، اقدامات زیربنایی و روبنایی برای سکونت خانوارها آغاز کرد تا بتواند ضمن ساماندهی در حوزه مسکن به عنوان پیشران اقتصاد کشور علاوه بر اشتغالزایی، از سهم هزینه مسکن در سبد خانوار به ویژه اقشار کم برخوردار بکاهد. 

به همین منظور، برنامه‌های این سازمان بر پایش و پیگیری آخرین وضعیت تامین زمین ‍مورد نیاز برای اجرای طرح نهضت ملی زمین و مسکن در استان‌ها و استفاده از ظرفیت‌های فناوری‌های نوین با ایجاد مشوق‌ در این حوزه با جدیتی تمام در حال انجام است. 

سلسله نشست‌های پایش و پیگیری آخرین وضعیت تامین زمین ‍مورد نیاز برای اجرای طرح نهضت ملی زمین و مسکن در استان‌های قم، اصفهان، تهران، همدان، اردبیل، لرستان، کردستان، فارس و کرمانشاه در آذرماه امسال برگزار شد که طبق اعلام مدیرعامل سازمان ملی زمین و مسکن مهمترین دستور کار این سازمان در این جلسات بررسی و پایش برپایه اطلاعات ثبت و بارگذاری شده در سامانه بانک زمین، به تفکیک مواد قانون جهش تولید مسکن بوده است.

آخرین وضعیت قراردادهای مهلت سپری شده موضوع ماده ۱۲ قانون جهش تولید مسکن، آخرین وضعیت توافقات انجام شده با اشخاص حقیقی و حقوقی در استان، ارائه گزارش آخرین وضعیت الحاق اراضی به بافت روستاها، آخرین وضعیت واگذاری‌های انفرادی و گروهی در طرح نهضت ملی مسکن و آخرین اقدامات استان‌ها در راستای اجرای قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت از دیگر مواردی بود که در این سلسله نشست‌ها به آنها پرداخته شد.

افزایش سرعت و کیفیت و پایین آوردن قیمت تمام‌شده در ساخت واحدهای نهضت ملی مسکن از دیدگاه دولت سیزدهم و خصوصا سازمان متولی زمین و مسکن از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است و نقش صنعت فولاد در تمامی این موارد بارز است.

به همین خاطر، ایجاد مشوق‌ برای حمایت از فناوری‌های نوین ساخت در نهضت ملی مسکن از دیگر برنامه‌های سازمان زمین و مسکن وزارت راه و شهرسازی ایران با هدف دست‌یابی به دانش صنعت فولاد در ساختمان و مدیریت بهره‌وری و کنترل پروژه‌ها در جهت رفع ضعف‌های موجود درنظر گرفته شده است.

طبق آخرین آمار از سازمان ملی زمین و مسکن، عملیات اجرایی یک میلیون و ۹۰۰ هزار واحد مسکونی در قالب طرح نهضت ملی مسکن که یک اقدام جهادی می‌باشد، آغاز شده است. بر این اساس و تا این لحظه بیش از ۳۸ هزار هکتار زمین به استعداد ساخت یک میلیون و ۶۰۰ هزار واحد مسکونی در محدوده شهرها تامین شده است.

بنابر اعلام معاون وزیر راه و شهرسازی با مکان‌یابی ۴۴ شهرک مسکونی در کشور، مرحله نخست آماده‌سازی پروژه‌های نهضت ملی مسکن تا اوایل سال آینده به اتمام می‌رسد.

تاکنون قرارداد ۲۵ هزار هکتار پروژه آماده‌سازی در کشور منعقد شده که حجم اجرای این پروژه‌ها معادل بیش از ۶ هزار کیلومتر جاده‌سازی است که این حجم از کار را در کشور بی‌سابقه می‌باشد، چرا که در مسکن مهر مجموعا ۵۹۰ هزار واحد مسکن در سازمان ملی زمین و مسکن ساخته شد.

اکنون مصوبه ساخت ۲۰ شهرک مسکونی در شورای عالی شهرسازی و معماری تصویب شده است و عملیات اجرایی ۲ شهرک مسکونی در قم و یک شهرک در یزد آغاز شد که این شهرک‌ها در مرحله صدور پروانه ساختمانی هستند.

ساخت شهرک‌های جدید مسکونی یک از راه‌حل‌ها و رویکردهای دولت سیزدهم در مسیر حل مشکل مسکن در کلان‌شهرها از جمله در استان تهران است. در همین راستا مکان‌یابی مقدماتی بیش از پنج شهرک مسکونی در استان تهران به نتیجه رسیده است. طبق اعلام، برخی از این زمین‌ها در مرحله تصویب در شورای برنامه‌ریزی و برخی از آنها در مرحله تصویب در شورای عالی شهرسازی هستند.

اولویت‌های سازمان زمین و مسکن در بحث مدیریت زمین به ترتیب، تأمین زمین، صیانت از حقوق دولت در نگهداشت اراضی، فرآوری و مستعدسازی زمین و در نهایت واگذاری اراضی بوده است. اجرای طرح نهضت ملی مسکن، مولدسازی، مشارکت و سرمایه‌گذاری، اتمام مسکن مهر و کمک به خدمات زیربنایی و روبنایی به‌عنوان محورهای اصلی عملکرد این سازمان در بحث مدیریت است.

سازمان ملی زمین و مسکن موظف به تأمین ۱۴ هزار و ۱۰۰ هکتار زمین به عنوان منابع جدید طبق برنامه‌های از پیش تعیین شده در سال گذشته بود که بنابر اعلام این سازمان در سال ۱۴۰۱ حدود ۲۶ هزار هکتار زمین جدید شناسایی کرد که این به معنای تحقق ۱۸۴ درصدی برنامه عنوان شده است.

گفتنی است؛ ساخت شهرک‌های مسکونی در حریم شهرها از جمله سیاست‌های دولت سیزدهم برای تسریع در پیشبرد طرح نهضت ملی مسکن می‌باشد که متولی این کار سازمان زمین و مسکن از زیرمجموعه‌های وزارت راه و شهرسازی است.

آیا این خبر مفید بود؟
بر اساس رای ۰ نفر از بازدیدکنندگان

خبر داغ روز

ارسال نظر: