به گزارش شماواقتصاد/

گروه مپنا، بازوی فعال و چشم فناورمحور ایران در تامین نیاز داخل

گروه مپنا، بازوی فعال و چشم فناورمحور ایران در تامین نیاز داخل
کدخبر : 591252

شرکت بزرگ و گسترده مدیریت پروژه‌های نیروگاهی ایران، اکنون فراتر از حوزه نیروگاهی عمل می‌کند. گروه مپنا که همواره درحال پیشرفت در حوزه‌های نیروگاهی، ریلی، انرژی‌های تجدیدپذیر است با ورود به عرصه‌های دیگر همچون؛ تامین تجهیزات پزشکی ودرمان، خودروهای برقی و آب‌ شیرین‌ کن به عنوان یک بازوی حمایتی در تامین نیاز داخل و کاهش اثرات تحریمی در کشور عمل می‌کند.

به گزارش شماواقتصاد: شرکت مدیریت پروژه‌های نیروگاهی ایران با نام اختصاری گروه مپنا که هم‌اکنون در رده چهارم دنیا ایران را در زمینه نیروگاهی قرار داده است. گروه مپنا، هدف نهایی خود و رویکرد اصلی فعالیت‌های خود را در تامین نیاز داخل و کاهش اثرات تحریمی و رفع نیاز به بیگانگان قرار داده است و در این مسیر با بهره‌گیری از مجموعه‌های فناورمحور خود همواره به خوبی در عرصه تامین این نیازها درخشیده است.

حوزه‌هایی همچون تامین انرژی‌های پایدار، تامین آب مورد نیاز و ساخت آب‌ شیرین‌کن و همچنین خودروهای برقی متناسب با شرایط محیط‌زیستی گام‌هایی استوار را برداشته است. این گروه در هرکجا که توان ورود به رفع نیازهای مربوطه باشد، اقدامات خود را به انجام می‌رساند، خواه حوزه نفت و گاز و اکتشاف باشد یا حوزه‌های صنعتی و معدنی و کشاورزی. 

در واقع گروه مپنا شامل شرکت مادر، به همراه شرکت‌هاى متعدد تخصصى تابعه و وابسته به آن که در زمینه طراحی و مهندسى، ساخت و تامین تجهیزات، احداث و توسعه نیروگاه‌های حرارتى، نیروگاه‌هاى انرژى تجدیدپذیر، تأسیسات تولید همزمان برق و حرارت، تأسیسات تولید همزمان برق و شیرین‌سازى آب، پروژه‌های نفت وگاز در خشکى و دریا، پروژه‌های حمل و نقل ریلی، خدمات تصویربرداری پزشکی، برقی‌سازی و هم چنین ارائه خدمات بهره‌برداری، تعمیر و نگهدارى در صنایع مذکور و نیز سرمایه‌گذاری و تأمین مالی پروژه‌هاى یاد شده در چارچوب انواع روش‌های قراردادی و سرمایه‌گذاری فعالیت می‌کند.

mrt-1

صنعت نیرو، نخستین حوزهٔ فعالیت گروه مپنا است، که بخش عمدهٔ ساختار سازمانی گروه به آن اختصاص یافته‌است. از سوی دیگر گروه مپنا به عنوان سرمایه‌گذار پروژه‌های نیروگاهی، هم‌اکنون چندین پروژه را، در چارچوب روش‌های ساخت، بهره‌برداری و واگذاری، تملیک و بهره‌برداری در دست اقدام دارد.

با ورود به دهه 90 خورشیدی، مپنا علاوه بر بلوغ در حوزه صنعت نیروگاهی و ارائه زنجیره کامل خدمات این حوزه شامل سرمایه‌گذاری، ساخت تجهیزات، احداث نیروگاه، خدمات بهره‌برداری و تعمیرات، فعالیت‌های خود را در حوزه‌های ریلی و نفت‌وگاز گسترش داد. در میانه دهه نود، مپنا از نخستین شرکت‌های ایرانی صاحب صلاحیت برای حضور در عرصه اکتشاف و توسعه میادین نفتی بود که موفق به امضای قرارداد توسعه میدان‌های نفتی دانان، پارسی و پرنج با وزارت نفت شد.

13980223000464_Test_PhotoN

راهبرد اصلی گروه مپنا، متنوع‌سازی سبد کسب و کار است که منجر به حضور این بنگاه صنعتی در حوزه‌های بهداشت و سلامت، فناوری اطلاعات، آب، برقی‌سازی، پتروشیمی و …در سال‌های اخیر شده است؛ همه این سیاست‌ها در راستای محقق کردن چشم‌انداز گروه مپنا و تبدیل شدن به یک گروه صنعتی مرجع در بخش‌های انرژی و حمل‌ونقل ریلی در منطقه خاورمیانه و شمال آفریقا است.

همچنین گروه مپنا بزرگ‌ترین سازندهٔ کلیهٔ تجهیزات اصلی نیروگاه‌های حرارتی، گازی و سیکل‌ترکیبی از جمله توربین‌های گاز و توربین‌های بخار، تجهیزات جانبی توربین، پرهٔ توربین، ژنراتور، بویلرهای بازیافت حرارت و تجهیزات جانبی آن‌ها تحت لیسانس شرکت‌های معتبر جهانی در ایران و خاورمیانه می‌باشد. در خردادماه سال ۱۳۹۲ گروه مپنا با آغاز احداث کارخانهٔ تولید پرهٔ توربین بادی، فعالیت در عرصهٔ انرژی‌های تجدیدپذیر را رسماً آغاز نموده‌است.

گروه مپنا اکنون نه تنها در زمینهٔ تولید تجهیزات اصلی خطوط لوله نظیر توربوکمپرسورهای خطوط لولهٔ انتقال گاز فعالیتی پررنگ دارد، بلکه در اجرای پروژه‌های مختلف نظیر توسعهٔ میدان‌ها، حفاری در خشکی و دریا، فعالیتی چشمگیر دارد. گروه مپنا، افزون‌بر اجرای پروژه‌های مختلف در داخل ایران، در کشورهای حوزهٔ خاورمیانه و شمال آفریقا نیز حضور دارد. پروژه‌های نیروگاه‌های سیکل ترکیبی تشرین و جندر در سوریه و قرن عالم در عمان از پروژه‌های خارجی شرکت مپنا است.

علاوه بر این، گروه مپنا در حوزه بهداشت، درمان و علوم پزشکی نیز ورود موفقیت‌آمیزی داشته است. بنابر اعلام مدیرعامل مپنا، این گروه جهت قرار گرفتن ظرفیت عظیم مپنا در خدمت بخش درمان کشور در حوزه‌هایی مانند؛ تجهیزات پیچیده پزشکی تا ایمپلنت‌ها در شرکت‌هایی شبیه مپنا  هم ورود کرده است، موضوعی که سبب شد تا وزیر بهداشت نیز  این گروه را از افتخارات بزرگ کشور و  یک مجموعه بی‌نظیر بداند.

مدل ارزیابی بلوغ فناوری اطلاعات گروه مپنا مشتمل بر شاخص‌هایی در 9 لایه شامل کسب و کار،

ذینفعان، فرایند،‌ برنامه کاربردی، داده، زیرساخت پردازشی، زیرساخت ارتباطی، سرویس‌های پشتیبان و امنیت فیزیکی است که بر اساس گزارش سطح IT در مجموع پنج شرکت در رده بالغ، شش شرکت در رده قابل قبول و 13 شرکت در رده نیازمند توجه قرار گرفته‌اند. 

گفتنی است؛ گروه مپنا با اعلام نکاتی برای رفع ابهام از مواضع مدیرعامل درباره تجدید ارزیابی دارایی ها از برنامه عرضه اولیه زیرمجموعه در آینده نزدیک خبر داد. بر اساس این گزارش، معاونت اقتصادی و مالی "رمپنا"  پیرو انتشار شفاف‌سازی دو روز قبل، اعلام کرد که توضیحات نایب‌ رئیس هیات‌مدیره گروه مپنا و مدیر عامل شرکت مدیریت نیروگاهی ایرانیان مپنا در خصوص نماد "ومپنا" بود. 

طبق اعلام، اطلاعیه درج شده در سامانه کدال صرفاً مربوط به دارایی‌های شرکت گروه مپنا تحت نماد "رمپنا" است و لذا عدم تفکیک شخصیت حقوقی جداگانه "رمپنا" و "ومپنا" باعث بروز برداشت‌هایی متفاوت در فضای مجازی و برخی از رسانه‌ها شده است. اطلاع‌رسانی انجام شده از نظر گروه مپنا صحیح است.

 

 

 

گزارش: لیلا احمدی افشار 

آیا این خبر مفید بود؟
بر اساس رای ۱ نفر از بازدیدکنندگان
ارسال نظر: