در مراسم اختتامیه بهتاب۲ مطرح شد:

علی نبیان معاون وزیر راه و شهرسازی: مطالعات بهسازی لرزه‌ای ۱۱ بیمارستان/سفیر ژاپن: کمک مالی ۱.۸ میلیون دلاری ژاپن به پروژه بهتاب۲

علی نبیان معاون وزیر راه و شهرسازی: مطالعات بهسازی لرزه‌ای ۱۱ بیمارستان/سفیر ژاپن: کمک مالی ۱.۸ میلیون دلاری ژاپن به پروژه بهتاب۲
کدخبر : 597619

امروز ۲۶ اردیبهشت در مراسم اختتامیه پروژه بهتاب۲ دستاوردهای حاصل از همکاری ایران با کشور ژاپن و مجموعه NU-Habitat در پروژه های بهسازی بیمارستانی، در بخش طراحی، آیین‌نامه‌ها و مقررات ملی و کنترل ساختمان، تشریح شد.

به گزارش شماواقتصاد: آرمان خورسند دبیر کمیته ملی اسکان بشر امروز ۲۶ اردیبهشت در حاشیه مراسم اختتامیه پروژه بهتاب ۲ در جمع خبرنگاران در خصوص همکاری‌ ایران و ژاپن و همچنین کمیته ملی اسکان بشر، گفت: دولت جمهوری اسلامی ایران توافق نامه‌ای را با سازمان ملل متحد برای همکاری‌ها در حوزه های مختلف دارد که یکی از ستون‌های این همکاری، موضوع کاهش مخاطرات است. همچنین در بستر این توافق نامه، آژانس هبیتات (برنامه اسکان بشر ملل متحد) در ارتباط مستقیم با وزارت راه و شهرسازی قرار دارد و کمیته ملی اسکان بشر نهاد متناظر و محل ارتباط این آژانس با دولت جمهوری اسلامی ایران است.

318212

دبیر کمیته ملی اسکان بشر ادامه داد: در پروژه بهتاب ۲ (بهبود تاب‌آوری بیمارستان‌ها) دولت ژاپن به عنوان تامین کننده مالی عمده در فعالیت‌های آسیا و اقیانوسیه هبیتات، فعالیت های متعددی را با جمهوری اسلامی ایران در برنامه قرار داده است که از جمله آنها پروژه بهتاب ۲ است که امروز مراسم اختتامیه آن انجام شد.

خورسند توضیح داد: در سفری که سفیر ژاپن روز گذشته به ساری داشت و در سایه این سفر مذاکراتی انجام شد و در برنامه قرار گرفت تا بهتاب ۳ که شامل مطالعات مقاوم‌سازی، انجام اجرای مقاوم‌سازی اجزای غیر سازه‌ای و همچنین اجزای سازه‌ای و استفاده از تکنولوژی جداسازهای لرزه ای است، در برنامه همکاری‌های آتی دو کشور قرار بگیرد.

وی تصریح کرد: هم اکنون سطح همکاری با آژانس های سازمان ملل به سطح مناسبی رسیده است و در جریان این همکاری نیز سند همکاری ما در یک دوره ۵ ساله با هبیتات به امضا رسیده است.

خورسند از همکاری ایران با ژاپن در پروژه احیای منابع آبی روستای سایه خوش خبر داد و گفت: در خصوص مخاطرات اقلیمی، طرح های مطالعاتی و اجرایی در برنامه است که باید با نظر امور خارجه و دستگاه‌های زیربط به نتیجه برسد.

 علی نبیان معاون وزیر راه و شهرسازی و مدیرعامل سازمان مجری ساختمان‌ها و تاسیسات دولتی و عمومی در حاشیه مراسم اختتامیه پروژه بهتاب ۲، در خصوص این پروژه و همکاری سازمان مجری با دفتر اسکان بشر ملل متحد و کشور ژاپن گفت: حدود یک سال و نیم گذشته بر اساس تفاهم وزارت راه و شهرسازی با NU-Habitat همکاری سازمان مجری با کمیته ملی اسکان بشر و با کمک مالی کشور ژاپن در موضوع بهسازی لرزه ای مجموعه ای از بیمارستان ها وارد فاز عملیاتی و اجرایی شد.

IMG_20240515_121149

معاون وزیر راه و شهرسازی با تاکید بر اینکه در اجرای این تفاهم، پروژه های مختلف بیمارستانی از مرحله طراحی تا پروژه های در حال اتمام و نازک کاری بازدید میدانی و جلساتی در این خصوص برگزار شد، توضیح داد: هم اکنون بهسازی لرزه ای دو بیمارستان ساری و بوشهر انجام شد. در کنار اجرا، دوره های آموزشی برای انتقال تجربیات برگزار شد. 

نبیان با اشاره به اینکه در اجرای پروژه بهتاب ۲ از توان مهندسان ایرانی استفاده شد، توضیح داد: همکاری دو کشور ایران و ژاپن در خصوص بهسازی لرزه‌ای بیمارستان‌ها در قالب بخشنامه و ضوابط برای ساخت سایر پروژه‌های بیمارستانی نیز در دستور کار قرار گرفته است.

نبیان با تاکید بر اینکه بیمارستان ها در مواقع بحران ارایه خدمات می دهند و بنابراین بهسازی لرزه ای آنها در اولویت است، گفت: از ۱۱ بیمارستانی که مطالعات آنها انجام شده است دو بیمارستان ساری و بوشهر بهسازی لرزه ای آنها انجام شد و برای ۹ بیمارستان دیگر نیز کار دنبال خواهد شد.

تسوکادا تاکامی سفیر ژاپن نیز در مراسم اختتامیه پروژه بهتاب ۲ (بهبود تاب‌آوری بیمارستان‌ها) گفت: کشور ایران و ژاپن کشورهای زلزله خیزی هستند که پروژه بهتاب ۲ فرصتی را پدید آورد تا کارشناسان و مسئولان دو کشور تجربیات خود را در خصوص کاهش مخاطرات زلزله با یکدیگر به اشتراک بگذارند.

318214

وی در خصوص سرمایه گذاری دولت ژاپن در این پروژه با تاکید بر اینکه این پروژه  به طور کلی نماد همکاری دو کشور بود، توضیح داد:  برای این پروژه ۱.۸ میلیون دلار هزینه شد. حجم سرمایه گذاری اگرچه زیاد نبود اما این پروژه ذی نفعان دو کشور را در کنار هم قرار داد و دستاوردهای مناسبی را به دنبال داشت که امیداویم پروژه بهتاب ۳ نیز در همکاری دو کشور اجرایی شود.  

سفیر ژاپن در پایان تاکید کرد، موضوع مخاطرات موضوعی است که خارج از مرزبندی کشورهاست و کشورها نیازمند همکاری متقابل در خصوص کاهش مخاطرات هستند. 

 

 

 

گزارش: لیلا احمدی افشار

آیا این خبر مفید بود؟
بر اساس رای ۱ نفر از بازدیدکنندگان

خبر داغ روز

ارسال نظر: