اخبار روز| اخبار سهام عدالت | سود سهام عدالت

کاهش ارزش سهام عدالت در آبان ۱۴۰۰ / پرداخت سود همه سهم های بورسی از سجام

کاهش ارزش سهام عدالت در آبان 1400 / پرداخت سود همه سهم های بورسی از سجام
کدخبر : 543653

رئیس کمیسیون اصل ۹۰ مجلس: در جلسه با رئیس بورس توافق شد که ظرف دو ماه آینده پرداخت سود سهام همه شرکت‌های بورسی از طریق سجام انجام شود.

به گزارش شماواقتصاد :واریز سود سهام عدالت خبر داغ این روزهای کشورمان شده است .  در هفته گذشته خبرهای زیادی در مورد واریز سود سهام عدالت منتشر شده است که با واکنش زیاد مخاطبان روبرو بوده است .نمایندگان مجلس هر کدام در مورد واریز سود سهام عدالت خبری منتشر کرده اند . در ادامه به بررسی این اخبار و زمان دقیق واریز سود سهام عدالت می پردازیم . خبر ها حاکی از آن است که سود سهام عدالت تا دو ماه آینده واریز می شود .

واریز سود سهام عدالت به زودی 

حسن شجاعی رئیس کمیسیون اصل ۹۰ مجلس شورای اسلامی گفت: امروز میزبان رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار بودم و دغدغه‌های سهامداران خرد را مطرح کردم. 

وی افزود: یکی از توافقات صورت گرفته این بود که ظرف دو ماه آینده پرداخت سود سهام همه شرکت‌های بورسی از طریق سامانه سجام انجام شود. 

به گفته نماینده ابهر، سلطانیه و خرمدره در مجلس، امید است سازمان بورس با عمل به این وعده اراده خود برای حمایت از سهامداران خرد را نشان دهد.

 برخی مخاطبان سامانه «فارس من» با ثبت موضوع «سود مجامع را مستقیم به حساب واریز کنید» و «سود تمام شرکتهای بورسی به حساب سجام واریز شود» در مورد لزوم واریز سود همه شرکت‌های بورسی به حساب شبا در سامانه سجام این موضوع را ثبت کرده و خواهان پیگیری شدند.

سود سهام عدالت

در عین حال با توجه به قانون تجارت کنونی شرکت‌های بورسی هر سال برای بررسی عملکرد مالی و برگزاری مجمع عمومی خود تا پایان تیرماه فرصت دارند که عملکرد سال مالی گذشته خود را در مجمع مطرح کرده و اگر سودی در مجمع تصویب می‌شود، طبق همان قانون هشت ماه بعد از مجمع فرصت دارند، این سود را به حساب ذی‌نفعان و سهامداران واریز کنند، اما این قانون به هیچ وجه الزام نکرده که پرداخت سود چگونه و از چه طریقی باشد.

در عین حال با توجه به شرایط کرونا و لزوم برنامه‌ریزی برای مراجعه کمتر سهامداران به شبکه‌ بانکی، لازم است سود شرکت‌ها از طریق یک حساب متمرکز که در سامانه اطلاعات مشتریان، سجام اعلام شده است، واریز شود.

از سال گذشته که تعداد زیادی از مردم وارد بورس شدند و سهامداران خرد به حدود 57 میلیون نفر رسیده‌اند با توجه به اینکه عمده سهامداران خرد دارای سهام پراکنده و ناچیز هستند، منطق حکم می‌کند شرکت‌های بورسی برای کاهش هزینه‌های اداری و نیز جلوگیری از رفت و آمد مردم و معطلی آنها سود سهامداران را به صورت متمرکز و از طریق سجام واریز کنند. 

نبود الزام برای نحوه عمل شرکت‌‌های بورسی باعث شده بسیاری از سودهای خرد و پراکنده سهامداران در حساب شرکت‌های بورسی رسوب کند و یا صاحبان این سودها از زمان واریز و اختصاص سود خبر نداشته باشند یا به دلیل کم بودن سود، فرصت و حوصله مراجعه به بانک نداشته باشند، که این یک نوع حق‌الناس است که برگردن مدیران شرکت‌های بورسی باقی می‌ماند

کاهش  2.4 درصدی ارزش سهام عدالت 

ارزش سهام عدالت درمقایسه با روز گذشته، ۲.۴درصد کاهش یافت.ارزش سبد ۵۳۲هزار تومانی، یک میلیون تومانی و ۴۹۲هزار تومانی سهام عدالت به ترتیب به ۱۲ میلیون و ۶۲۶هزار تومان، ۲۳ میلیون و ۷۸۴هزار تومان و ۱۱ میلیون و ۷۰۵هزار تومان رسید.

 ارزش ۶۰درصد قابل فروش سبد ۵۳۲هزار تومانی سهام عدالت به ۷ میلیون و ۵۷۵هزار تومان رسیده است.

در مرحله دوم چقدر سود پرداخت می‌شود؟

پس از چند ماه تاخیر در واریز سود در ماه پیش اعلام شد که فقط ۳۰ درصد واصل شده،‌احتمالا این ۳۰ درصد واریز می‌شود و ۲۰ درصد سود سهامداران عدالت در شرکت‌ها می‌ماند.

اما از آنجایی که مسئولان می‌گویند بخشی از این ۲۰ باقی مانده نیز واریز شده، احتمالا بین ۳۵ تا ۴۰ درصد از این پول واریز شود و مابقی در قالب سهام به سهامداران داده شود.

قاعدتا در مرحله دوم نیز باید به سهام یک میلیون تومانی ۱۸۵ هزار تومان پرداخت شود، یعنی باید پرداختی‌ها مطابق جدول زیر باشد.

اما بنا به دلایلی که گفته شود، به احتمال زیاد حدود ۳۵ درصد از ۵۰ درصد باقی مانده واریز شود که مبلغ آن برای برگه‌های سهام مختلف به شرح زیر است:

سهام یک میلیون تومانی: ۱۳۰ هزار تومان

سهام ۵۳۲ هزار تومانی: ۶۹ هزار تومان

سهام ۴۹۲ هزار تومانی: ۶۴ هزار تومان

سهام ۴۵۲ هزار تومانی: ۵۹ هزار تومان

یعنی معادل ۵۵ هزار تومان به یک دارنده سهام یک میلیون تومانی سهام داده می‌شود.

 

سود سهام عدالت

 

 

آیا این خبر مفید بود؟
بر اساس رای ۱ نفر از بازدیدکنندگان
ارسال نظر:

  • ناشناس

    عید قربان یعنی اینقدر سودش زیاده که باهاش قربانی کنیم میشه گنجشکی بخریم قربانی کنیم 😁😁😁😁😁