محمد گل جامجو | فوت محمد گل جامجو

محمد گل جامجو فوت کرد + سوابق و علت مرگ

محمد گل جامجو فوت کرد + سوابق و علت مرگ
کدخبر : 552997

محمد گل‌جامجو عکاس پیشکسوت ظهر امروز پنجشنبه ۲۸ بهمن ماه در ۷۴ سالگی درگذشت.

محمد گل جامجو متولد سال ۱۳۲۶ در تهران متولد شد. محمد گل جامجو از سال ۱۳۴۰ فرا گرفتن عکاسی را آغاز کرد. محمد گل جامجو سال‌های بعد در سازمان رادیو و تلویزیون ملی ایران مشغول به کار شد و در حوزه عکاسی سینما از آثار هنرمندانی همچون ساموئل خاچکیان، ایرج قادری، ناصر تقوایی، داریوش مهرجویی و علی حاتمی عکاسی کرد. محمد گل‌جامجو عکاس پیشکسوت ظهر امروز پنجشنبه ۲۸ بهمن ماه در ۷۴ سالگی درگذشت.

محمد گل جامجو

علت فوت محمد گل جامجو

محمد گل‌جامجو عکاس و مجموعه‌دار پیشکسوت عکاسی ظهر امروز پنجشنبه ۲۸ بهمن ماه ۱۴۰۰ در سن ۷۴ سالگی درگذشت. این خبر را امید گل‌جامجو پسر این هنرمند در گفتگو با خبرنگار ما تایید کرد.

این هنرمند حدود یک ماه بر اثر آمبولی ریه به کما رفته بود و در نهایت در بیمارستان دار فانی را وداع گفت.

بیوگرافی محمد گل جامجو

محمد گل جامجو متولد سال ۱۳۲۶ در تهران است و از سال ۱۳۴۰ فرا گرفتن عکاسی را آغاز کرده بود. او سال‌های بعد در سازمان رادیو و تلویزیون ملی ایران مشغول به کار شد و در حوزه عکاسی سینما از آثار هنرمندانی همچون ساموئل خاچکیان، ایرج قادری، ناصر تقوایی، داریوش مهرجویی و علی حاتمی عکاسی کرد. 

محمد گل جامجو همچنین صاحب دو عنوان کتاب «خوزستان، تاریخ و ثروت» و «مشهد قدیم» است. او در سال‌های فعالیت‌ خود علاوه بر عکاسی، آرشیوی از اسناد تصویری ایران را نیز گردآوری کرده بود. 

در سال 1400 فیلم مستندی از فعالیت‌ها و زندگی این عکاس با عنوان «جام عکاسی» به کارگردانی ابوالفضل توکلی از شبکه مستند پخش شد. 

محمد گل جامجو

پخش مستند محمد گل جامجو

مستند «جام عکاسی» به تهیه‌کنندگی و کارگردانی ابوالفضل توکلی چهارشنبه 3 آذر 1400 از شبکه مستند پخش می‌شود.این مستند پرتره‌ای از محمد گل جامجو عکاس است که از شبکه مستند سیما پخش می‌شود. توکلی با اشاره به موضوع این فیلم مستند اظهار کرد: مستند «جام عکاسی» پرتره‌ای از محمد گل جامجو یکی از عکاسان پیشکسوت است که سابقه طولانی در عکاسی و به ویژه عکاسی سیاه و سفید دارد. او کارش را در عکاسی فرشته واقع در خیابان شوش آغاز کرده و اکنون یکی از باتجربه‌ترین افراد در این حوزه به شمار می‌رود.

این مستندساز با اشاره به جنبه‌های متفاوت از زندگی این عکاس برجسته گفت: نکته جالب درباره زندگی محمد گل جامجو این است که او یکی از عکاسان مراسم ازدواج جهان پهلوان تختی است. البته شهرت او بیشتر به دلیل پرتره‌هایی است که از چهره‌های مشهور معاصر گرفته است که از آن جمله می‌توان به افرادی نظیر دکتر قریب، دکتر معین، شادروان اخوان ثالث، مجید محسنی بازیگر، استاد شهریار و … اشاره کرد.

کارگردان مستند «صدای ماه» مطرح کرد: محمد گل جامجو هم‌چنین تجربه عکاسی فیلم هم داشته است. اولین بار سامویل خاکیچیان کارگردان عکس‌هایش را می‌بیند و از او دعوت می‌کند تا در پروژه‌های او عکاسی کند. او بعدها نیز در فیلم‌های سینمایی «پستچی» داریوش مهرجویی، «نفرین» ناصر تقوایی و … عکاسی کرده و مجموعه‌های تلویزیونی «گل و پامچال» و «هزار دستان» نیز از دیگر تجربه‌های عکاسی او در سریال‌های تلویزیونی به شمار می‌زود.

وی افزود: گل جامجو گنجینه‌ای ارزشمند از عکس‌هایی درباره جنگ تحمیلی و مشهد مقدس در سال‌های قبل از انقلاب دارد.

کارگردان مستند «جام عکاسی» در پایان درباره روند تولید این اثر گفت: این فیلم مستند ۵۴ دقیقه‌ای در تابستان امسال فیلمبرداری شد خیلی دوست داشتم که قسمتی از فیلم را در جاهایی که ایشان خاطره داشت تصویربرداری کنیم اما به دلیل همه‌گیری کرونا در تابستان و پیک پنجم این ویروس بسیاری از این مکان‌ها تعطیل بود. علاوه بر این دوست داشتیم از حضور بسیاری از پیشکسوتان عرصه عکاسی استفاده کنیم که بعضی از آنها به دلیل ویروس کرونا معذوریت داشتند.

محمد گل جامجو

نمایشگاه محمد گل جامجو

نمایشگاه با منتخبی از آثار عکاسی گل جامجو از دهه 40 و 50 از روز یکشنبه فعالیت خود را آغاز کرده است.

در این نمایشگاه عکس‌هایی از مشاهیر فرهنگی،هنری و ورزشی و... به نمایش گذاشته است.

عکس‌هایی از هنرمندان و بزرگانی مانند 'محمدابراهیم باستانی پاریزی'،'سعید نفیسی' ، 'احمد شاملو'، 'ابراهیم پورداوود'، 'محمد معین'، 'غلامرضا تختی'، ' محسن هشترودی' ،'فریدون مشیری'، 'محمدحسین شهریار'، 'حسین سنجری'،'جهانگیر پارساورز' و 'داوود پیرنیا' در این نمایشگاه ارایه شده است.

'محمدگل جامجو' متولد 1322 در تهران فعالیت هنری خود را از سال 1340 با فراگرفتن عکاسی آغاز کرد.

جامجو در سال 1346 با هنرمندانی همچون 'ساموئل خاچکیان'، 'ایرج قادری'، 'ناصر تقوایی'، 'داریوش مهرجویی' و 'علی حاتمی' همکاری کرد.

وی در دهه 1340 تا 1350 به همکاری با اگفافیلم و انجام چاپ دستی و چاپ رنگی مشغول شد و همزمان تحت آموزش استادان قرار گرفت.

وی در سال 1359 همزمان با آغاز جنگ تحمیلی به عکاسی جنگ مشغول شد.

نمایشگاه 'منتخبی ازعکس‌های محمد گل جامجو' تا 9 دی ماه امسال در موزه عکسخانه شهر واقع در میدان هفت تیر، خیابان بهار شیراز میزبان علاقه‌مندان است.

محمد گل جامجو فوت کرد + سوابق و علت مرگ

آیا این خبر مفید بود؟
بر اساس رای ۳ نفر از بازدیدکنندگان

خبر داغ روز

ارسال نظر: