در پاسخ به سوال خبرنگار شما و اقتصاد مطرح شد:

اهداف اصلی بنیاد برکت در مناطق کمتر توسعه‌یافته ایران | بنیاد برکت به دنبال تصدی‌گری نیست و نقش حمایتی از طرح‌های اقتصادی را برعهده دارد

اهداف اصلی بنیاد برکت در مناطق کمتر توسعه‌یافته ایران | بنیاد برکت به دنبال تصدی‌گری نیست و نقش حمایتی از طرح‌های اقتصادی را برعهده دارد
کدخبر : 596854

مدیر سرمایه‌گذاری اقتصادی بنیاد برکت در حاشیه برگزاری ششمین رویداد ایران اکسپو در پاسخ به سوال خبرنگار شما و اقتصاد درباره چگونگی روند نقش‌آفرینی بنیاد برکت در مناطق محروم، اظهار داشت: با شناسایی مناطق محروم در تمامی استان‌ها توسط هزارنفر از افراد بومی مورد اعتماد بنیاد، طرح‌های مطرح‌شده در آنجا توسط بنیاد برکت حمایت می‌شود.

به گزارش شماواقتصاد: رضا پسندیده با اشاره به حمایت‌های بنیاد برکت از طرح‌های توسعه‌ای اقتصادی کشور، گفت: بنیاد هیچ‌گاه به دنبال تصدی‌گری نبوده و تنها نقش حمایتی از طرح‌ها را در جهت توسعه و رشد طرح‌ها به انجام می‌رساند. هدف اصلی بنیاد برکت ایجاد اشتغال پایدار در مناطق کمتر توسعه‌یافته و افزایش توسعه اقتصادی کشور است.

وی افزود: این بنیاد همه ساله حمایت‌هایی را از طرح‌های توسعه‌ای در مناطق کمتر توسعه‌یافته و محروم ایران به عمل می‌آورد. بنیاد برکت از سال گذشته تمرکز ویژه‌ای را برروی زنجیره‌ها قرار داد به همین منظور پس از بررسی و تحقیق دو زنجیره با نام‌های سبز و آبی انتخاب گردیدند.

رضا پسندیده در توضیح زنجیره‌های سبز و آبی بنیاد برکت، بیان کرد: زنجیره سبز در حوزه کشاورزی، غذایی و صنایع وابسته است و زنجیره آبی مربوط به صنایع آبزی‌پروری می‌باشد. برای هر کدام از این زنجیره‌ها کمیته‌های تخصصی مربوطه نیز ایجاد شده‌اند که تمامی تصمیم‌گیری‌ها و تصمیم‌سازی‌های کل طرح‌های اقتصادی برکت در داخل این زنجیره‌هاست. 

مدیر سرمایه‌گذاری طرح‌های اقتصادی بنیاد برکت اضافه کرد: کلیه ارکان و اعضای این کمیته‌ها از ارکان اصلی و حوزه‌های آبزی‌پروری و کشاورزی هستند. بدین معنا که در زنجیره سبز از نقش‌آفرینان این حوزه همچون جهادکشاورزی، شرکت شهرهای کشاورزی، نظام مهندسی کشاورزی و... استفاده شده است. در زنجیره آبی نیز از مدیران شیلات، مدیران کل شیلات استان‌ها، اتحادیه‌های آبزی پروری مانند اتحادیه‌های گرم‌آبی، سردآبی، تجارت، سازمان تحقیقات علوم شیلاتی کشور، شرکت‌ شهرک‌های آبزی‌پروری و دیگر اعضایی که ارکان اصلی این حوزه در ایران می‌باشند در کمیته توسعه‌ای این زنجیره‌ها مشغول به فعالیت هستند.

پسندیده در ادامه افزود: طی سال گذشته ۲۲ هزار طرح اجتماع‌محور در بخش کسب‌وکارهای خانگی و ۹۴ طرح بنگاه‌محور و تسهیلات محور مربوط به کسب‌وکارهای متوسط در زنجیره سبز به انجام رسید. ایجاد بیش از ۷۰ هزار فرصت شغلی شامل ۳۵ هزار نفر فرصت شغلی مستقیم و ایفای نقش در افزایش ۱ درصدی شاغلین در بخش کشاورزی، افزایش تولید انواع محصولات زراعی و باغی حداقل به میزان ۱۵۰ هزار تن در کشور به میزان رشد ۰/۵ درصدی کل تولید کشور، افزایش تولید انواع محصولات گلخانه ای حداقل به میزان ۱۵۰ هزار تن و تولید یک میلیون اصله نهال مثمر با سهم ۲/۵ درصدی در تولید کشور، ارتقای حجم سرمایه گذاری‌ها در حلقه های مورد نیاز حمایت در بخش های منتخب زنجیره دانش بنیان‌ها، فناوری زیستی تأمین نهاده ها تجهیزات پلتفرم های آنلاین و ... از دستاوردهای زنجیره سبز بنیاد برکت در سال ۱۴۰۲ به شمار می‌آید.

وی تصریح کرد: علاوه بر این در زنجیره آبی و آبزی‌پروری نیز حدود ۸ هزار طرح اجتماع‌محور در مبحث خرد و خانگی انجام شد و ۴۶ طرح بنگاه‌محور و تسهیلات محور نیز در بنگاه‌های متوسط در سال ۱۴۰۲ مورد حمایت بنیاد برکت قرار گرفت. افزایش ۵ درصدی شاغلین در حوزه صیادی و آبزی پروری با ایجاد بیش از ۲۵ هزار فرصت شغلی شامل ۱۲ هزار نفر فرصت شغلی مستقیم ، افزایش تولید انواع آبزیان حداقل به میزان ۴۰ هزار تن در کشور با نقش‌آفرینی در افزایش ۳ درصدی کل تولید کشور، کمک به رشد صادرات محصولات حداقل به میزان ۵ هزار تن معادل ۱۷ میلیون دلار با ایفای نقش در افزایش ۳ درصدی صادرات کشور ، ارتقای حجم سرمایه گذاری ها در حلقه های مورد نیاز حمایت در بخشه‌ای منتخب زنجیره از جمله دانش بنیان ها، ساخت بار اول توسعه مقیاس و ... از دستاوردهای زنجیره آبی در سال گذشته بود. 

مدیر سرمایه‌گذاری اقتصادی بنیاد برکت، تکمیل زنجیره سبز و آبی که به عنوان یک الگو در سراسر کشور مطرح می‌باشند را برای سال ۱۴۰۳ از جمله برنامه‌های مهم و اساسی بنیاد برکت اعلام کرد و افزود: قرار است در امسال در مبحث صادرات و توسعه صادرات این طرح‌ها نیز حمایت‌هایی را به انجام برسانیم. تمرکز بر پرکردن شکاف‌های موجود اقتصادی در کشور از جمله اهداف بنیاد برکت در ایجاد زنجیره‌ها می‌باشد. 

وی دلیل حضور در نمایشگاه‌های صادراتی را حمایت از بنگاه‌های تولیدی و معرفی محصولات آنان در تکمیل زنجیره‌ها عنوان کرد و گفت: بنیاد برکت نقش ارتباطی میان شرکت‌ها را در مسیر بهتر انجام‌گرفتن فعالیت‌ها و تمرکز بر تداوم همکاری به انجام می‌رساند.

 

 

 

گزارش: لیلا احمدی افشار

آیا این خبر مفید بود؟
بر اساس رای ۰ نفر از بازدیدکنندگان

خبر داغ روز

ارسال نظر: