عضو هیأت مدیره بانک قرض‌الحسنه مهر ایران:

دولت در بانک‌های قرض‌الحسنه سپرده‌گذاری کند

دولت در بانک‌های قرض‌الحسنه سپرده‌گذاری کند
کدخبر : 559726

عضو هیأت مدیره بانک قرض‌الحسنه مهر ایران گفت: دولت با سپرده‌گذاری در بانک‌های قرض‌الحسنه می‌تواند کمک بزرگی در جهت رفع نیازهای مردم انجام دهد.

دکتر «ناصر سیف‌الهی» عضو هیأت مدیره بانک قرض‌الحسنه در برنامه «گفت‌وگوی اقتصادی» رادیو گفت‌وگو اظهار کرد: قرض‌الحسنه عقدی است که به‌موجب آن یکی از طرفین مقدار معینی از مال خود را در اختیار طرف دیگر قرار می‌دهد و فرد قرض‌گیرنده باید مال یا مثل آن مال را بعد از مدتی به قرض‌دهنده برگرداند.

 

وی افزود: اگر قرض‌گیرنده به هر دلیلی نتواند مثل آن مال را پس دهد، می‌تواند معادل قیمت زمانی که مال را دریافت کرده بپردازد.

 

سیف‌الهی تصریح کرد: قرض‌الحسنه دقیقاً برعکس رباست و از طریق آن روحیه عطوفت، عدل و قسط و همکاری و همدلی در جامعه گسترش پیدا می‌کند و از طریق آن ربا هم تا حدی از صحنه اقتصاد خارج می‌شود. در باب اهمیت قرض الحسنه همین بس که ثواب آن از صدقه نیز بیشتر است.

 

عضو هیأت مدیره بانک قرض‌الحسنه گفت: در ایران ۲ بانک قرض‌الحسنه وجود دارد و البته باید توجه داشت که ماهیت صندوق‌های قرض‌الحسنه با بانک‌های قرض‌الحسنه متفاوت است.

 

وی افزود: به‌عنوان‌مثال بانک قرض‌الحسنه مهر ایران ۵۳۰ شعبه در سطح کشور دارد و هدف این بانک هم گسترش و توسعه شعبات بر مبنای تأمین نیازهای ضروری افراد نیازمندی است که به مبالغ نسبتاً پایینی نیاز دارند تا بخشی از مشکلات خود را حل کنند و بحث سود هم به‌هیچ‌عنوان در نظام بانکی قرض‌الحسنه مطرح نیست.

 

سیف‌الهی با اشاره به اینکه هدف و نیت سپرده‌گذاران در بانک‌های قرض‌الحسنه تقرب به خداوند است و انتظار دریافت چیزی به نام سود را ندارند، گفت: بانک نیز با ارائه خدمات قرض‌الحسنه به‌ویژه وام قرض‌الحسنه ارزان‌قیمت که کارمزد آن حداکثر ۴ درصد تعریف شده، کار آن‌ها را جبران می‌کند و سپرده‌گذاران از سپرده‌گذاری خود منتفع می‌شوند. از طرفی موضوع ارزش آتی پول برای سپرده‌گذاران بانک‌های قرض‌الحسنه آنچنان پررنگ نیست و نیات خیرخواهانه افراد بر موضوع سود غلبه دارد.

 

وی با اظهار اینکه منابع مالی بانک‌های قرض‌الحسنه صرف هیچ نوع سرمایه‌گذاری نمی‌شود، افزود: این بانک‌ها از شرکت‌داری نیز منع شده‌اند.

 

سیف‌الهی از نظارت بسیار شدید بانک مرکزی بر عملکرد بانک‌های قرض‌الحسنه سخن گفت و افزود: بانک مرکزی اجازه نمی‌دهد که کوچک‌ترین انحرافی در این بانک‌ها اتفاق بیفتد و هر چه نظارت بالاتر رود اعتماد مردم بیشتر می‌شود.

 

وی پیشنهاد کرد: دولت با سپرده‌گذاری در نظام بانک‌های قرض‌الحسنه می‌تواند کمک بزرگی در جهت رفع نیازهای مردم انجام دهد. در حقیقت دولت با سپرده‌گذاری در بانک‌های قرض‌الحسنه می‌تواند گام مثبتی بردارد تا افراد آسیب‌پذیر بیشتری تحت حمایت قرار گیرند.

 

عضو هیأت مدیره بانک قرض‌الحسنه مهر ایران خبر داد: این بانک در پی تبدیل کارمزد قرض‌الحسنه به کارمزد خدمات بانکی است؛ یعنی به سمتی حرکت کند که فقط بر اساس خدمات بانکی کارمزد دریافت شود.

 

روابط عمومی بانک قرض الحسنه مهر ایران

آیا این خبر مفید بود؟
بر اساس رای ۰ نفر از بازدیدکنندگان
ارسال نظر: