مجتمع معدنی سرب و روی انگوران

به دنبال به روز رسانی اقدامات امدادی در محیط های معدنی هستیم

به دنبال به روز رسانی اقدامات امدادی در محیط های معدنی هستیم
کدخبر : 580175

مدیر ایمنی، بهداشت و محیط زیست شرکت تهیه و تولید مواد معدنی گفت: هدف از برگزاری مسابقات امداد، نجات و کمک‌های اولیه معادن به روز رسانی اقدامات امدادی در محیط‌های معدنی و نشان دادن طرز بهینه استفاده از ابزارها و امکانات جدیدی است که برای امداد رسانی معادن به کار گرفته می‌شود.

 پرهام خواجه پور مدیر ایمنی، بهداشت و محیط زیست شرکت تهیه و تولید مواد معدنی ایران در مراسم افتتاحیه پنجمین دوره مسابقات علمی – تخصصی امداد، نجات و کمک‌های اولیه در زنجان عنوان کرد: در این مسابقات امداد و نجات در معادن روباز، زیرزمینی و کارخانه‌های فرآوری را در کنار عزیزان مرور می‌کنیم که ۲۷ تیم و در سه روز به صورت تئوری و عملی در مسابقات حضور خواهند داشت.

خواجه پور با بیان اینکه در ۵ مرحله مسابقات عملی تلاش داریم تا به همکاران ایمنی، بهداشت و محیط زیست در مجتمع‌های معدنی راه صحیح‌تر انجام اقدامات امدادی را نشان دهیم، توضیح داد: داوران مسابقه که از نیروهای ماهر امداد و آتش‌نشانی هستند، هم به صورت تصویری و عملی و هم از طریق پاسخ به سوالات همکاران امداد و نجات، تلاش دارند تا صحیح‌ترین و کم‌آسیب‌ترین روش‌های امدادی را به صورت عملی به نمایش بگذارند تا در وقت اضطرار و وقوع حادثه تیم‌های امداد و نجات چابک‌تر و آماده‌تر در امدادرسانی عمل کنند.

وی با بیان اینکه مراحل مسابقه در این دوره از مسابقات به روز رسانی شده و کاملا نسبت به چهار دوره قبلی متفاوت است، تاکید کرد: ارتقای توانایی‌های امداد و نجات به خصوص در استفاده از تجهیزات و دستگاه‌های امدادی از جمله اهداف اصلی ماست که در این دوره استفاده از اره برقی را در نظر گرفته‌ایم، کار با برانکارد بسکت و دستگاه‌های تنفسی هم در این مسابقات مدنظر قرار گرفته و برای استفاده درست از آنها به تیم‌ها امتیاز داده می‌شود.

مدیر ایمنی و بهداشت ایمپاسکو ادامه داد:‌ در این مسابقات سعی کردیم سطح علمی همکاران را با استفاده از کتابچه و دستورالعمل جدیدی که در اختیار شرکت کنندگان قرار داده شد افزایش دهیم.

وی بیان کرد: تغییراتی که در این دوره از مسابقات انجام گرفته با دید هلال احمر و امداد و نجات هلال احمری بوده تا سطح عملی و توانایی امدادرسانی گروه‌ها محک زده و ارتقا داده شود.

خواجه پور تاکید کرد: هدف ما از برگزاری این مسابقات آموختن است، در عین حال ایجاد انگیزه برای کارکنان ایمنی و بهداشت در تقویت روحیه همکاری است.

در چرخه مدیریت بحران نیاز به تبیین کلیدواژه پیشگیری از حوادث داریم

هاشمی رییس هلال احمر زنجان نیز در مراسم افتتاحیه مسابقات عنوان کرد:‌ ما یک چرخه مدیریت بحران داریم که به عنوان یک فرمول باید مورد استفاده قرار گیرد. اگر این چرخه به خوبی تبیین شود، آسیب پذیری از حوادث و سوانح به حداقل خود خواهد رسید و این مسابقات بسیار در این زمینه تاثیرگذار خواهد بود.

وی افزود: اصلی‌ترین و مرکزی‌ترین کلیدواژه چرخه مدیریت بحران «پیشگیری» است، که لازم است تا جامعه و حاکمیت به آن اهتمام کامل داشته باشند، چرا که هزینه‌ای که در پیشگیری انجام می‌شود به نوعی سرمایه‌گذاری است.

رییس هلال احمر زنجان تاکید کرد:‌ در کشور ایران سهم ما در پیشگیری از حوادث و سوانح ۶۰ تا ۶۵ درصد است و برای ایمن‌تر کردن شرایط نیاز است تا سهم ما به ۸۰ درصد در حوزه پیشگیری افزایش یابد و مابقی ۲۰ درصد باید در حوزه پاسخگویی و آمادگی تعریف شود.

وی ادامه داد:‌ هنوز در حوزه پیشگیری راهی طولانی در پیش داریم و ان شا الله در این مسیر زیرساخت‌ها و بسترهای لازم برای کاهش تلفات نیز فراهم شود.

هاشمی با بیان اینکه در بخش آمادگی هم ما نیاز به توجه ویژه داریم، توضیح داد:‌ مسابقات علمی و عملی امداد، نجات و کمک‌های اولیه یکی از آیتم‌های آمادگی است، چرا که آمادگی به معنای هماهنگی و آموزش دیدن پیش از بروز سوانح و حوادث است چرا که در زمان بروز بحران زمان و فرصت کافی برای انجام این هماهنگی‌ها نداریم.

وی بیان کرد:‌ اگر آموزش‌های لازم به سطح جامعه ارائه و برای نیروهای امداد و نجات به خوبی سازماندهی شود قطعا به ادبیات مشترک خواهیم رسید، چرا که امروز در صحنه‌های حوادث و سوانح نیاز است که همه ارگان‌ها یک ادبیات مشترک در ارائه خدمات داشته باشند.

رییس هلال احمر زنجان گفت:‌ اگر قرار است کاری با هزینه‌های پایین‌تر انجام شود، نیاز به آموزش و تمرین داریم و در نهایت برآیند آن به یک ادبیات مشترک منجر خواهد شد.

وی خاطرنشان کرد: پاسخگویی به سوانح و حوادث نیازمند یک بانک اطلاعات خوب است که در حوزه آمادگی تحقق پیدا می‌کند یعنی زمانی که حادثه‌ای اتفاق می‌افتد بانک اطلاعاتی مناطق پرخطر و نوع امدادرسانی به این مناطق را به ما نشان خواهد داد.

گفتنی است در افتتاحیه این مراسم مدیر ایمنی، بهداشت و محیط زیست شرکت تهیه و تولید، مقامات مجتمع سرب و روی انگوران، امام جمعه دندی و مقاماتی از آتش نشانی و هلال احمر زنجان حضور یافتند؛ پنجمین دوره مسابقات امداد، نجات و کمک‌های اولیه معادن به همت مجتمع معدنی سرب و روی انگوران در استان زنجان در حال برگزاری است.

 

آیا این خبر مفید بود؟
بر اساس رای ۰ نفر از بازدیدکنندگان
ارسال نظر: