مدیرعامل سازمان تأمین‌اجتماعی در دیدار وزیر کار لبنان:

آماده انتقال تجربیات تأمین‌اجتماعی به لبنان هستیم

آماده انتقال تجربیات تأمین‌اجتماعی به لبنان هستیم
کدخبر : 580585

میرهاشم موسوی مدیرعامل سازمان تأمین‌اجتماعی در دیدار مصطفی بیرم، وزیر کار کشور لبنان که در راس هیئتی از مدیران اقتصادی و سیاسی این کشور به ایران سفر کرده است، ضمن ابراز امیدواری نسبت به تعمیق روابط و افزایش همکاری‌ها میان دو کشور خصوصاً در زمینه‌های اقتصادی و اجتماعی، گفت: سازمان تأمین‌اجتماعی به‌لحاظ گستردگی خدمات در حوزه‌های اقتصادی و بیمه‌ای و درمانی و تاریخچه طولانی فعالیت، می‌تواند تجربیات خود را در حوزه‌های مختلف در اختیار کشور لبنان بگذارد. به‌ویژه که 42 فعالیت و اقدام خلاقانه سازمان تأمین‌اجتماعی، سال گذشته در مجمع اتحادیه بین‌المللی تأمین‌اجتماعی ایسا به‌عنوان تجربه موفق شناخته شده است. امیدوارم با همکاری وزیر محترم کار لبنان ظرفیت‌های لازم برای همکاری‌های مشترک اقتصادی خصوصاً در کشور لبنان فراهم شود.

به‌گزارش روابط‌عمومی سازمان تأمین‌اجتماعی، موسوی در این دیدار که با حضور تعدادی از معاونان و مدیران این سازمان برگزار شد، ضمن ابراز خرسندی نسبت به حضور هیئت لبنانی در سازمان تأمین‌اجتماعی؛ افزایش همکاری‌ها و انتقال تجربیات را مهم‌ترین دستاورد سفر مصطفی بیرم به ایران دانست و افزود: یکی از تفاوت‌های اصلی ما با تأمین‌اجتماعی سایر کشورها این است که در اسناد بالادستی ما که مستند به اصل 29 قانون اساسی است، تحقق تأمین‌اجتماعی به‌عنوان وظیفه حاکمیت در قبال آحاد مردم به رسمیت شناخته شده است. این تفاوت در آنجا جدی می شود که در سایر نظام‌ها، معمولاً حاکمیت تمهیدگر تحقق تأمین‌اجتماعی برای دستیابی به عدالت است، اما در قانون اساسی ما حاکمیت خود را ضامن ایجاد عدالت در کشور می‌داند.

وی افزود: سابقه تاریخی نظام تأمین‌اجتماعی در ایران به بیش از 80 سال می‌رسد. آخرین طرح عملیاتی که در راستای رفاه عمومی تدارک دیده‌ایم، نظام چندلایه تأمین‌اجتماعی است. نظام بیمه‌ای ما بخش بسیار مهمی در این نظام چند لایه تأمین‌اجتماعی است که عمدتاً در حوزه کسب‌وکار، رویکرد توانمندسازی و جبران خطرات احتمالی در طول کار و بعد از مستمری و بازنشستگی را دنبال می‌کند. همچنین نظام تأمین‌اجتماعی ما مبتنی بر سه‌جانبه‌گرایی است و با هیئت‌مدیره‌ای سه‌جانبه ومشارکت نمایندگان دولت، کارفرمایان و بیمه‌شدگان اداره می‌شود.

مدیرعامل سازمان تأمین‌اجتماعی افزود: تأمین مالی نظام بیمه‌اجتماعی در کشور ما نیز براساس سه‌جانبه‌گرایی است. سازمان تأمین‌اجتماعی امروز 18 نوع خدمت به ذی‌نفعان ارائه می‌کند که بخشی مهم از آن مربوط به مستمری بازنشستگی است، بخشی از آن مربوط به ایام اشتغال در قالب غرامت ایام بیماری و بیکاری و حمایت‌های اجتماعی است و یکی از بزرگترین خدمات ما نیز ارائه خدمات درمانی رایگان به بیمه‌شدگان تحت پوشش است.

مدیرعامل سازمان تأمین‌اجتماعی تأکید کرد: به‌لحاظ استانداردهای جهانی صندوق‌های بازنشستگی، سازمان تأمین‌اجتماعی جمهوری اسلامی ایران، سازمان مبتنی بر نظام مزایای معین و تعریف‌شده (DB) است. ما از منابع خود در حوزه‌های مختلف سرمایه‌گذاری کرده‌ایم که در 9 هلدینگ تخصصی از پتروشیمی و نفت و گاز و انرژی گرفته تا معدن و صنایع عمومی در حال حاضر فعال هستیم و بخش اقتصادی سازمان یکی از ابرهلدینگ‌های ایران محسوب می‌شود. این سرمایه‌گذاری‌ها به خاطر این است که برای تأمین مالی خدماتی که باید برای بیمه‌شدگان در حال و آینده ارائه کنیم به ما کمک کند.

مدیرعامل سازمان تامین اجتماعی افزود: ما دو نوع خدمت درمانی به بیمه‌شدگان ارائه می‌دهیم که یکی خدمت درمان مستقیم است که در بیش از 400 مرکز درمانی اعم از کلینیک‌های تخصصی و فوق‌تخصصی و بیمارستان ارائه می‌شود و به‌صورت کاملاً رایگان خدمت‌رسانی می‌کند. علاوه بر امکانات درمان مستقیم، با بیش از 50 هزار پزشک و مرکز درمانی نیز طرف قرارداد و به‌عبارتی بزرگترین خریدار خدمات سلامت از نظام بهداشت و درمان هستیم که خدمات سلامت را به حدود 46 میلیون نفر افراد تحت پوشش سازمان تأمین‌اجتماعی ارائه می‌کنیم.

براساس این گزارش، مصطفی بیرم، وزیر کار لبنان نیز در این دیدار، موفقیت‌های چشمگیر ایران در حوزه های مختلف را مرهون انقلاب اسلامی دانست و افزود: خدمات اجتماعی حکومت ایران، نشان از توجه ویژه این نظام به انسان و جایگاه انسان دارد و اساساً انقلاب اسلامی، انقلابی برای انسانیت بود. این فرموده خاتم انبیا (ص) است که هر کسی امنیت اجتماعی داشته باشد و بدنش سالم باشد، دنیا برای او امن خواهد بود.

وی افزود: در لبنان تنها یک سوم مردم تحت پوشش تأمین‌اجتماعی بودند. یکی از اشتباهات استراتژیک که در گذشته اتفاق افتاد، تبدیل شدن اقتصاد لبنان به یک اقتصاد مصرف‌گرایانه بود و این باعث شد که فرهنگ تولید در لبنان دچار مشکل شود. لذا بخشی از اقتصاد، افراد و مؤسسات و سازمان‌ها سرمایه‌های خود را در بانک می‌گذاشتند که سود زیادی دریافت کنند و بدین ترتیب بخش تولید و سرمایه‌گذاری در لبنان آسیب دید. با این وضعیت آن چیزی که به این وضعیت کمک کرده بخشی از نقل و انتقالاتی است که لبنانی‌های خارج از کشور انجام می‌دهند و بخشی نیز وجود رهبری مخلص و مجاهد مثل سید حسن نصرالله است که برای ارائه خدمت به همه مردم لبنان از هیچ کمکی دریغ نمی‌کند. در این زمینه ایران عزیز و بزرگوار نیز همواره در کنار ما بوده است.

وی با اشاره به اینکه به دنبال بهبود شرایط ارائه خدمات به مردم لبنان هستیم، گفت: در تلاش هستیم راه‌حل‌هایی را برای بهبود بهبود شرایط خدمت‌رسانی پیدا کنیم. یکی از این راه‌حل‌ها این است که از تجربیات شما که بیش از 40 سال است تحت تحریم‌های ظالمانه غرب هستید؛ استفاده کنیم. چیزی که به شما کمک کرده، وجود یک نظام یکپارچه است که این قدرت را به شما داده است تا تهدیدها را به فرصت تبدیل کنید.

بیرم با تقدیر از میزبانی جمهوری اسلامی ایران و سازمان تأمین‌اجتماعی، تجربیات ایران در زمینه کسب و کار و تأمین‌اجتماعی را برای لبنان بسیار مفید دانست و ابراز امیدواری کرد که به‌زودی زمینه انتقال تجربیات و همچنین بستر سرمایه‌گذاری سازمان تأمین‌اجتماعی در لبنان فراهم شود.

 

 

آیا این خبر مفید بود؟
بر اساس رای ۰ نفر از بازدیدکنندگان

خبر داغ روز

ارسال نظر: