در گردهمایی چین‌شناسان جهان در پکن صورت گرفت:

افتتاح نخستین مرکز بین‌المللی چین‌شناسی در پکن /عضو هیأت علمی دانشگاه تهران عضو هیأت امنای مرکز جهانی چین‌شناسی شد

افتتاح نخستین مرکز بین‌المللی چین‌شناسی در پکن /عضو هیأت علمی دانشگاه تهران عضو هیأت امنای مرکز جهانی چین‌شناسی شد
کدخبر : 580712

نخستین مرکز بین‌المللی چین‌شناسی با حضور چین‌شناسان کشورهای مختلف در پکن افتتاح شد و دکتر حامد وفایی عضو هیأت علمی گروه زبان و ادبیات چینی دانشگاه تهران به عضویت در هیأت امنای این مرکز درآمد.

به گزارش روابط عمومی دانشگاه تهران، گردهمایی چین‌شناسان جهان در پکن با حضور اساتیدی از دانشگاه‌های ایران، آمریکا، روسیه، آلمان، آرژانتین، آفریقای جنوبی، اوکراین، ترکیه، قزاقستان، انگلیس، پرو، کنیا، یونان، مالزی، افغانستان، ایرلند، اتریش و کشورهای دیگر برگزار شد و همزمان با نخستین کنفرانس چین‌شناسان جهان، نخستین مرکز بین‌المللی چین‌شناسی در شهر چینگ دائوی چین، با پیام شیء جین پینگ عالی‌رتبه‌ترین مقام چین افتتاح شد.

در پیام شیء جین پینگ به این نشست آمده است: تعامل و ارتباط برابر میان تمدن‌های مختلف جهان و آموزش متقابل آن‌ها از یکدیگر، رهنمودهای معنوی قدرتمند و قابل توجهی را برای حل مسائل و معضلات کلان جهانی ارائه خواهد نمود.

او همچنین در پیام خود خطاب به چین‌شناسان حاضر در این نشست اظهار داشت: امید است چین‌شناسان کشورهای مختلف به عنوان سفرای ارتباط و ادغام تمدن چین با دیگر تمدن‌های جهانی، با تلاش مثبت خویش، ضمن ایجاد زمینه‌های تعامل فرهنگی فی‌مابین، موجبات افزایش درک متقابل، دوستی و همکاری بیناتمدنی را فراهم آورند.

در این کنفرانس که همزمان با سومین نشست گفتگو و تعاملات فرهنگی - تمدنی جهان در محل آرشیو ملی کشور چین در پکن برگزار شد، هن جنگ، معاون رئیس‌جمهور چین به ایراد سخنرانی پرداخت و از نقش مهم چین‌شناسان سراسر جهان در تقویت و غنی‌سازی مطالعات چین در جهان سخن گفت.

وی همچنین با اشاره به توجه جهانی به امر مطالعات چین طی سال‌های اخیر، تعمیق در این موضوع با توجه به تمایل جهانی به عبور از فضای یکجانبه‌گرایی را ضروری توصیف کرد.

دکتر حامد وفایی، عضو هیأت علمی دانشگاه تهران که به نمایندگی از کشورمان در این نشست حضور داشت، در سخنانی با اشاره به طرح ابتکار «پیکره مشترک سرنوشت جامعه بشری» از سوی کشور چین، گفت: بسیاری از ابتکاراتی که در سال‌های اخیر از جانب چین مطرح می‌شود ریشه در بنیان‌های تمدنی مشرق زمین داشته و با جستجو در منابع معرفتی شرقی از اندیشه‌های کنفسیوس و لائوزه تا افکار ابن سینا، سهروردی یا مولانا می‌توان به مشترکات قابل توجهی در این زمینه دست یافت.

وی با اشاره به نمونه‌هایی از ادبیات پارسی، افزود: از سویی در اشعار سعدی، تمثیل «پیکره مشترک آدمیان» و لزوم همیاری انسان‌ها با یکدیگر دیده می‌شود و از سوی دیگر در ابیاتی از ناصر خسرو قبادیانی، دیگر شاعر ایران زمین، آدمیان به درختان خدا تشبیه شده‌اند که همه محترم هستند و نباید به ایشان آسیبی رساند.

عضو هیأت علمی دانشگاه تهران ادامه داد: در قرآن کریم که مهمترین اثر محترم کلاسیک در میان مسلمانان جهان است و بسیاری از متون ادبی - فرهنگی جهان اسلام متأثر از آن بوده نیز «سرشت مشترک انسان‌ها» که این روزها از سوی چین مورد تاکید قرار گرفته، مورد اشاره است و حتی در بسیاری از احادیث منقول از پیامبر اسلام (ص) و دیگر بزرگان دینی نیز بر این امر و لزوم همدردی و همیاری آدمیان با یکدیگر تاکید شده است.

وفایی گفت: ریشه مشترک تمام این موارد به «گنجینه معرفتی مشرق زمین» باز می‌گردد که بنظر می‌رسد در صورت ایجاد شناخت متقابل و شکل‌گیری گفتگوی تمدنی در شرق عالم، معارف شرقی ظرفیت قابل توجهی برای ارائه راه حل جهت حل معضلات کنونی جامعه بشری را خواهند داشت؛ ادیان و مکاتب فلسفی شرق از جنبه اسلام، دائوییسم، مکتب کنفسیوس، بودیسم و … در صورت شناخت بی‌واسطه یکدیگر قابلیت ارائه محصولات مشترک معرفتی برای مواجهه با بسیاری از مشکلات انسان امروز را خواهند داشت و چنانچه این شعاع‌های پراکنده نور در نقطه‌ای متمرکز شوند، موجب تأثیرگذاری جهانی خواهند شد.

وی همچنین با اشاره به اهمیت مطالعات چین با بهره‌گیری از منابع دست اول اظهار داشت: تصویر کنونی در بسیاری از کشورهای جهان از چین تصویری با واسطه و حاصل بهره‌گیری از منابع عمدتاً غیر چینی است که هم در حوزه‌های علمی و هم در عرصه‌های رسانه‌ای شمایلی ناقص از وجوه مختلف این کشور جهان را بدست داده است. بنظر می‌رسد چین را باید خواند و در این زمینه چین‌شناسی بی‌واسطه امری اساسی تلقی می‌شود که با توجه به توسعه چین و جایگاه این کشور در جهان امروز یکی از نیازهای اساسی کشورهای مختلف است.

وی یادآور شد: با توجه به اهمیت شناخت تمدن‌های شرقی از یکدیگر برای ایفای نقش مؤثر در جهان امروز و فردا و شکل‌دهی به گفتگوهای تمدنی، چین‌شناسی حقیقی با استناد به متون غنی دست اول ادبی و فلسفی کشور چین امری حیاتی است که در این نشست نیز مورد توجه تمام شرکت‌کنندگان قرار داشته است.

در حاشیه این جلسات همچنین مذاکراتی برای گسترش مناسبات علمی - پژوهشی دانشگاه تهران با مراکز دانشگاهی و ارگان‌های مطالعاتی کشور چین در زمینه مطالعات زبان و فرهنگ با دانشگاه تهران صورت پذیرفت.

 

 

آیا این خبر مفید بود؟
بر اساس رای ۰ نفر از بازدیدکنندگان
ارسال نظر: