ومعادن

حضور پررنگ «ومعادن» در مناطق محروم

حضور پررنگ «ومعادن» در مناطق محروم
کدخبر : 583583

تلاش در جهت رشد اقتصادی و محرومیت‌زدایی در مناطق کمتر توسعه‌یافته کشور، همواره از اهداف متعالی نظام اسلامی بوده است. تأکید مجدد رهبر معظم انقلاب، در دیدار روز گذشته ایشان با مردم استان سیستان و بلوچستان به لزوم تلاش مسئولین و دولتمردان بر توسعه و آبادانی این خطه‌ی محروم، گواه این مدعاست.

 اجرای پروژه عظیم مس جانجا در شمال استان سیستان و بلوچستان، از جمله حرکت‌های موثری است که انتظار می‌رود با به ثمر نشستن آن، گامی موثر در توسعه، آبادانی و اشتغالزایی این منطقه برداشته شود.

مدیرعامل شرکت [جانجا ابراهیمی نسب] توسعه معادن و صنایع مس جانجا درخصوص این پروژه توضیح‌داد:

بالغ بر ۳۰۰ میلیون‌تن ذخیره مس با عیار ۰.۲۶ درصد در معدن شناسایی شده و پیش‌بینی می‌شود تا ابتدای سال ۱۴۰۶ پروژه به مرحله بهره‌برداری برسد که در این راستا با احداث کارخانه ۱۶ میلیون تنی امکان تولید ۱۳۰ هزارتن کنسانتره مس با عیار ۲۶ درصد فراهم خواهد شد.

حسین ابراهیمی‌نسب در خصوص اقدامات صورت‌گرفته در این مجموعه گفت: اواخر بهمن ۱۴۰۰، کنسرسیومی با محوریت شرکت سرمایه‌گذاری توسعه معادن و فلزات (ومعادن) و همراهی شرکت‌های بزرگ و توانمند معدنی شامل گل‌گهر، چادرملو، گهر زمین، شرکت سرمایه‌گذاری غدیر و تجلی توسعه معادن و فلزات برنده مزایده معدن مس جانجا در شهرستان نیمروز استان سیستان و بلوچستان شد.

وی افزود: در ادامه، پس از تشکیل شرکت توسعه معادن و صنایع مس جانجا با سهامداری همان شرکت‌ها، جذب افراد با تجربه و متخصص آغاز شد و اقدامات زیربنایی همچون تهیه نقشه‌های زمین‌شناسی و توپوگرافی منطقه در وسعتی بزرگتر از محدوده تعیین شده همراه با نقشه ژئوفیزیک صورت‌گرفت که در این رابطه، عملیات برداشت ژئوفیزیک در ۱۹۵ کیلومتر مربع انجام شد. لازم به ذکر است که این میزان، در نوع خود یکی از بزرگترین عملیاتهای صورت گرفته در زمینه ژئوفیزیک در کشور محسوب می‌شود.

مدیرعامل شرکت توسعه معادن و صنایع مس جانجا با تاکید بر اینکه این پروژه جزو پیشروترین طرح‌های معدنی محسوب می‌شود، گفت: تاکنون بالغ بر ۱۰ هزار متر حفاری استریل انجام شده تا از احداث کارخانه بر روی ذخایر معدنی جلوگیری شود.

ابراهیمی‌نسب افزود: پس از تدوین برنامه‌ها و سیاست‌گذاری‌ها نسبت به انتخاب مشاوران و پیمانکاران از طریق مناقصه اقدام شده و هم اکنون بالغ بر ۵۰۰ هزار تن باطله‌برداری از معدن توسط سوی پیمانکار مربوطه به انجام رسیده است.

مدیرعامل مس جانجا در خصوص زمان بهره‌برداری از کارخانه گفت: مدت احداث کارخانه ۵ سال در نظر گرفته شده که تا پایان امسال نسبت به انتخاب پیمانکارEPC  کارخانه تغلیظ اقدام خواهد شد و برآورد می‌شود این کارخانه تا ابتدای سال ۱۴۰۶ به بهره‌برداری برسد.

وی نقش شرکت سرمایه‌گذاری توسعه معادن و فلزات را در اجرای این پروژه حائز اهمیت دانست و گفت: با توجه به رهبری کنسرسیوم از سوی توسعه معادن و فلزات و حمایت‌های مدیریت این شرکت شاهد تسریع در دستیابی به اهداف ترسیم شده هستیم.

ابراهیمی‌نسب سرمایه گذاری پروژه را بالغ بر ۴۰۰ میلیون یورو اعلام کرد و افزود: تاکنون بخشی از هزینه پروژه از سوی سرمایه‌گذاران تامین شده‌ و سرمایه شرکت به ۲ هزار  میلیارد ریال افزایش یافته‌است.

این فعال حوزه معدن با تاکید بر این‌که صنایع مس کشور از کیفیت و مزیت رقابتی بالایی برای صادرات برخوردار است، افزود: مهمترین چالش پیش‌روی این پروژه تامین زیرساخت‌ها، به‌خصوص در حوزه آب و برق است که در این‌زمینه مذاکرات مختلفی صورت گرفته و با توجه به مشکلات موجود، نیازمند حمایت بیشتر مسئولان مربوطه است.

وی در خصوص اشتغالزایی پروژه گفت: هم اکنون بالغ بر ۱۰۰ نفر در پروژه مشغول به‌کار هستند که با رسیدن به مرحله بهره‌برداری، زمینه اشتغالزایی بالغ بر ۱۵۰۰ نفر به طور مستقیم فراهم خواهد شد، ضمن آن‌که تلاش شده تا دانش فنی در منطقه پایه‌گذاری شود.

 

آیا این خبر مفید بود؟
بر اساس رای ۰ نفر از بازدیدکنندگان
ارسال نظر: